6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Willumpie

Stappenplan HD vervangen en herinstalleren systeem MBP begin 2011

Hallo

Er zijn veel posts over dit onderwerp te vinden, maar ik miste een handig stappenplan. In deze post ben ik goed geholpen en heb ik veel geleerd.

Voor iedereen die er aan wil beginnen hier een stappenplan van hoe ik het gedaan heb:

* Voor de laatste keer (TimeMachine) back-up gemaakt.
    * Oude HD eruit
    * Nieuwe (SS)HD erin
    * Opstarten met alt ingedrukt
    * Er verschijnt een balk om WiFi verbinding te maken
    * Na maken verbinding start ingebouwde recovery functie

Volgende scherm verschijnt:

* Ik koos eerst voor Schijfhulpprogramma
    * Nieuwe SSHD gewist met Mac Journaled uitgebreid
    * Schijfhulpprogramma afsluiten brengt je terug naar keuze scherm
    * Ik koos voor ‘Installeer OS X opnieuw’ (of had ik hier direct voor ‘zet terug van TimeMachine’ kunnen kiezen?)
    * In mijn geval werd automatisch Lion opnieuw geïnstalleerd. (In 15 min.)
    * Na opnieuw opstarten krijg je keuze land en toetsenbord daarna komt dit venster:

* Ik koos 3e optie ‘vanaf een time machine of andere schijf’

* Vervolgens kun je kiezen wat je wikt kopiëren:

* Dan start het kopiëren, (duurde 2 uur en 45min)

* Resultaat:
    * Na automatische herstart stonden daar netjes de 3 gebruikersaccounts.
    * Alleen werkte het wachtwoord dat ik de laatste tijd gebruikte niet.
    * Moest ook bij de andere accounts (mijn vrouw en gast) een wachtwoord worden ingevuld, terwijl ik dat nooit heb ingesteld.
    * Oplossing vond ik op t web, opstarten met cmd+R en daar heb je mogelijkheid ww te resetten… (Waarom zou je dan eigenlijk nog een ww gebruiken als je dat zo simpel kunt omzeilen…!?)

* Na inloggen op mijn gebruikers account:
    * Andere achtergrond
    * Op de plaats van een aantal programma’s in de Doc stonden vraagtekens.
    * Vervolgens Mavericks geïnstalleerd. (55min.)
    * Resultaat:
    * Alles ziet er weer uit als ervoor.
    * Alleen starten windows applicaties niet op. Mijn Windows virtual machine in Parallels lijkt foetsie…

* Map Parallels blijkt leeg te zijn!? Waarom heeft Time Machine de inhoud hiervan niet terug gezet…?
    * Gelukkig had ik een CCC kloon op een extreme HD staan, daar staat in de Parallels map het bestand ‚Windows.pvm’
    * Bestand Windows.pvm van externe HD gekopieerd naar de Parallels map op mijn nieuwe SSHD.
    * Windows applicaties werken weer!

Eind goed al goed, alles lijkt weer te werken en is zoals het was.

Bijdrager
    Frank Visser

+je!

Bijdrager
    MrBelloNLD

persoonlijk gebruik ik meestal:
    1. plaatsen ssd intern, oude disk plaatsen in externe behuizing
    2. opstarten met alt recovery vanaf externe disk opstarten
    3. mbv schijfhulpprogramma nieuwe dis partitioneren
    4. mbv schijfhulpprogramma inhoud oude -> nieuwe disk terugzetten (klonen)
    5. 1e opstart nwe disk opstarten met shift (safe boot), daarna herstart en go !
    6. evt mbv Chameleon SSD Optimizer of vergelijkbaar programma “trim” aanzetten

Bijdrager
    BoniMacX

to Willumpie: Merci voor de screenshots. Daar was ik voorbije dagen naar op zoek voor een Maccer die met ‘vrees’ zit om er aan te beginnen.
    Waarom je parallels virtual machine foetsie is heb ik geen verklaring voor. Ik heb zo’n drie VM en die werden netjes overgezet telkens. Nu heb ik wel maar één gebruikersaccount.

Na zo’n operatie van schijf / SSD wissel doe ik gewoonlijk nog is een PRAM en VRAM reset voor de zekerheid. Als alles goed verlopen is, niet persé nodig maar kan ook geen kwaad.

Bijdrager
    TheBigZ
    Willumpie op 21 maart 2014

Er zijn veel posts over dit onderwerp te vinden, maar ik miste een handig stappenplan. In deze post ben ik goed geholpen en heb ik veel geleerd.

(Bla bla…)

* Alleen starten windows applicaties niet op. Mijn Windows virtual machine in Parallels lijkt foetsie…
    * Map Parallels blijkt leeg te zijn!? Waarom heeft Time Machine de inhoud hiervan niet terug gezet…?
    * Gelukkig had ik een CCC kloon op een extreme HD staan, daar staat in de Parallels map het bestand ‚Windows.pvm’

Inderdaad, gelukkig had je een kloon gemaakt!:D

En als je die meteen op de nieuwe schijf had teruggezet was je een stuk sneller klaar geweest.

Goed om te horen dat het uiteindelijk allemaal gelukt is.(y)

Bijdrager
    Willumpie

Jep die kloon had ik gemaakt voordat ik besloten had welke methode ik ging toepassen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.