25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

    Bijdrager
    djordie

    HD van de nieuwste Imac 20 Inch

    Hallo,

    Als ik de specificatie van m ijn Imac 20 inch in de store bekijk zit er een HD in van 250 GB.
    Bekijk ik het op mijn systeem dan heb ik maar 232 GB.
    Waar is die 18 GB gebleven?

    Djordie


    Bijdrager
    AdriaanB

    het is altijd al zo geweest dat je minder krijgt dan dat ze zeggen,

    heeft het ook niet iets met bits te maken? :sealed:


    Bijdrager
    uhuburu

    Bekijk je Mackintosh HD-volume in het schijfhulpprogramma. Tussen haakjes staat (onderaan) het exacte aantal bytes. Die 250 Gb is een simplistische afronding van het aantal bytes, maar dat is inderdaad vaste praktijk.

    Succes

    Uhu


    Bijdrager
    djordie

    Bedankt.
    Het is dus eigenlijk een verkooptruc.

    Djordie


    Bijdrager
    Hanky Dussen

    Bijdrager
    phalkone

    Als je de specificaties op de website van apple bekijkt staat het er meestal wel bij (vanonder in kleine lettertjes weliswaar).

    # 1 GB is gelijk aan 1 miljard bytes; de werkelijke geformatteerde capaciteit ligt lager.

    Eigenlijk is dit maar een vreemde definitie van gigabyte: volgens de SI-eenheden wijst giga inderdaad op een miljard, maar in de computerwereld is algemeen afgesproken dat de eenheden 1024 keer groter zijn dan elkaar en niet 1000 keer (giga is 1024 groter dan mega, mega is 1024 keer groter dan kilo). Dit komt door het gebruik van het binaire systeem: alles is een veelvoud van 2 (gigabyte is 2^30 byte). Je computer ziet gigabyte dan ook effectief als 1024^3, vandaar het capaciteit verschil.


    Bijdrager
    Brainiac

    Bijna elke fabrikant doet het.:)


    Bijdrager
    Petje
    ”djordie”

    Hallo,

    Als ik de specificatie van m ijn Imac 20 inch in de store bekijk zit er een HD in van 250 GB.
    Bekijk ik het op mijn systeem dan heb ik maar 232 GB.
    Waar is die 18 GB gebleven?

    Djordie

    welkom in de wereld van computers!!!
    Bits en bytes worden nog wel eens veward.
    Maar jou `HD is wel 250 Gb net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.

    Heb je nooit eerder een computer gehad, waarbij je dit was opgevallen?
    Maar 1 geruststelling……het klopt wel.


    Bijdrager
    Furious
    ”Brainiac”

    Bijna elke fabrikant doet het.:)

    Klopt, nu vast ook niet meer, maar 8 jaar geleden kreeg ik bij mijn Dell-computer een 16Gb hardeschijf volgens de specificatie lijst, en dat klopte op de Mb na (geen partitie). De echte schijf was dan ook 17.3Gb groot (als ik het mij goed herriner). Dit is ook het enige moment dat ik het verder heb meegemaakt overigens.

    :)

    ”Petje”

    net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.

    Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?


    Bijdrager
    Nikita
    ”Brainiac”

    Bijna elke fabrikant doet het.:)

    Alleen wel gruwelijk vervelend dat het verschil tussen de capaciteit op de doos en de werkelijkheid steeds groter wordt nu de hardeschijven steeds groter worden.

    In m’n eerste computer zat een hardeschijf van 4 gig (officieel) en werd herkend als 3,98. Da’s geen probleem opzich. Maar als ik nu zie dat een hardeschijf van 250 gig als 232 wordt herkend, wat moet het verschil dan wel niet zijn bij een terrabyte (dus 1000 gig) hardeschijf? Wordt dat dan iets van 900 gig? Lekker verschil!
    Wordt het niet eens voor de fabrikanten om die 1024-regel te gaan omarmen in plaats van de 1000-regel? Ik bedoel, als je dit doorvoert, is de capaciteit straks in werkelijkheid de helft van wat ze op de doos beloven. Maar je betaald wel voor wat er op de doos staat… :roll:


    Bijdrager
    mac lover
    ”Furious”
    ”Brainiac”

    Bijna elke fabrikant doet het.:)

    Klopt, nu vast ook niet meer, maar 8 jaar geleden kreeg ik bij mijn Dell-computer een 16Gb hardeschijf volgens de specificatie lijst, en dat klopte op de Mb na (geen partitie). De echte schijf was dan ook 17.3Gb groot (als ik het mij goed herriner). Dit is ook het enige moment dat ik het verder heb meegemaakt overigens.

    :)

    ”Petje”

    net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.

    Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?

    hoe kan dat nou?? hoe kun je nou 8 jaar geleden een computer hebben gekocht als je nog maar 6 bent?? nooit geweten dat 6 jarigen al zo goed konden schrijven op een forum :D :P


    Moderator
    unSOUND
    ”Nikita”

    als je dit doorvoert, is de capaciteit straks in werkelijkheid de helft van wat ze op de doos beloven.

    Nee, dat is niet waar. De capaciteit is precies wat er op de doos staat. Alleen vergeten veel mensen het verschil tussen 1 gB en 1 GB…


    Moderator
    unSOUND
    ”Furious”
    ”Petje”

    net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.

    Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?

    Nee, het is 4.7 GB, en dus 4.4 gB.


    Bijdrager
    Nikita

    Is dat dan niet misleiding, net als dat USB 1.1 na de invoering van 2.0 ineens “USB 2.0 Full Speed” werd genoemd?


    Moderator
    unSOUND

    Dat blijft een twistpunt…

    is de gemiddelde consument dom, of de verkoper slim ?

    Net als de HD ready televisies die geen echte HD
    kunnen tonen, want dat heet nu Full HD…


    Bijdrager
    Nikita

    Nouja, ik weet dat er een verschil in zit, maar stel dat m’n vader een nieuwe hardeschijf koopt waarvan in werkelijkheid 50 gig ‘mist’, dan gaat ‘ie terug naar de winkel om een nieuwe te claimen. Onder het mom van “deze hardeschijf is kleiner dan op de doos staat aangegeven”. Hij deed al moeilijk toen in z’n huidige computer ineens 55 gig zat in plaats van de beloofde 60 gig…


    Moderator
    unSOUND

    Dat bedoel ik dus.

    Is het de schuld van de verkoper dat de koper niet op de hoogte is van de materie ?

    Volgende keer komt hij terug omdat er geen kabel in de doos zat. Nu staat dat ook in kleine letters op de doos, maar dat valt dan ook onder misleiding omdat de verkoper dat niet gezegd heeft ?


    Bijdrager
    Nikita

    Niet zo zeer de verkoper, maar wel van de fabrikant. Ik blijf er bij dat de fabrikant de daadwerkelijk door de computer herkende capaciteit moet vermelden op de doos. Anders vind ik het misleiding.


    Moderator
    unSOUND

    Het aantal bytes staat er op… niks misleiding dus…


    Bijdrager
    Nikita

    Alsof je in de winkel het aantal bytes naar gigabytes gaat staan omrekening. Er wordt met Gig’s gewerkt, dus moet dat ook worden vermeld.
    Het blijft dubieus, vind ik…


    Moderator
    unSOUND
    ”Nikita”

    Alsof je in de winkel het aantal bytes naar gigabytes gaat staan omrekening.

    Omrekenen hoeft nog niet eens, maar simpelweg beseffen dat het aantal gB’s minder is dan het aantal GB is al genoeg.


    Bijdrager
    Nikita

    Ok, maar hoeveel mensen beseft dat ook daadwerkelijk? Zeker naar mate de hardeschijven steeds groter worden, wordt het verschil tussen “doos” en “werkelijkheid” ook steeds groter. Leuk als je denkt een 1 terrabyte hardeschijf te hebben gekocht, kom je thuis met 900 ofzo?


    Moderator
    unSOUND
    ”Nikita”

    Ok, maar hoeveel mensen beseft dat ook daadwerkelijk?

    Te weinig, Maar dat is voornamelijk een probleem van die mensen.

    Veel mensen doen niet de moeite om zichzelf te informeren. Er is een grens tussen wat de verkoper moet vertellen, en waar de koper naar moet vragen. En jij en ik hebben gewoon een andere plaats waar we die grens stellen.


    Bijdrager
    Buzz

    Er is geen verschil tussen doos en werkelijkheid. Dat het op de meeste dozen toevallig in net iets andere eenheden wordt weergegeven dan in de meeste besturingssystemen verandert natuurlijk niks aan de werkelijke opslagcapaciteit van de schijf. In het besturingssysteem wordt een lager getal weergegeven, maar omdat de eenheden erachter ook anders zijn klopt de capaciteit weer precies.

    Het is alleen maar een verschil van eenheden. Niemand wordt bedonderd. Beweren dat je minder harde schijf capaciteit krijgt dan aangegeven op de doos is even onwaar als beweren dat als je 75 mijl per uur op de snelweg mag rijden je wel erg langzaam vooruit gaat vergeleken met 120 km/uur.

    En als je naar de oorzaak van het probleem kijkt is het gebruik van de voorvoegsels kilo/mega/giga/tera in de zin van 10 tot de 3e/6e/9e/12e correcter dan in de zin van 2 tot de 10e/20e/30e/40e. De eenheden op de doos voldoen dus beter aan de internationale afspraken over het gebruik van deze voorvoegsels dan de weergave in de besturingssystemen. Als er al iets zou moeten veranderen dan zou dat wat mij betreft het gebruik van die ‘verkeerde’ eenheden in de besturingssystemen moeten zijn.


    Bijdrager
    Furious
    ”unSOUND”
    ”Furious”
    ”Petje”

    net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.

    Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?

    Nee, het is 4.7 GB, en dus 4.4 gB.

    Ah, dan zat ’t precies in het midden.:wink:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.