22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    pascal75

HD uitgang voor Powermac G5 ( 2×2.5)

Beste mede maccers

ik zit met een vraag… ik heb net een nieuwe LCD TV en wel een true HD scherm dus geen HD ready
    met 1080P als scherm resolutie, maar nu zijn er wel een hoop films te krijgen in dat formaat voor op de computer, maar ik wil deze via mijn Powermac G5 op dat scherm kunnen toveren.
    ik heb al diverse forums doorgespit,
    maar kan dus niet vinden of er ergens een videokaart te koop is met een HDMI ( 19 pin HDMI Type A ) of een DVI-HDCP ( 24 PIN Digital DVI ) uitgang er op.
    Omdat dit de HD ingangen van de TV zijn !

ik hoop binnenkort wat wijzer te zijn !
    alvast bedankt !

Bijdrager
    Nikita

Hmm… Eventjes met Google wat plaatjes gezocht en dan kom ik hier op uit:
    DVI-HDCP (bovenste connector):

‘Standaard’ DVI-I connector:

Als ik er dan naar kijk en de pinnetjes tel (3 x 8 = 24), zijn de aansluitingen gelijk aan elkaar, dus zou je de TV gewoon moeten kunnen aansluiten op je Power Mac lijkt mij?

Bijdrager
    ateazz

hey,

HDMI videokaarten zijn bijna nog niet te vinden, zowel ati als nividia zijn hier een beetje laat mee.
    kan je hem niet via je dvi aansluiten?

suc6

Bijdrager
    pascal75

tja nou het punt is dat ik met de dvi uitgang 1280 x 720p – 3Fh en 1920 x 1080i – 2Fh als resolutie aankan

en dus niet de 1080P wat dus met de HDMI wel moet kunnen !!!!!

maar goed. het ziet er dus naar uit dat ik dan maar met de op 1 na hoogste resolutie moet gaan werken !

heeft iemand een idee of er iets op de markt is waarmee dit evt draadloos kan ?

Bijdrager
    Nikita

Wacht even… Wat is precies het verschil tussen 1080i en 1080p? Bovendien heb je in de titel staan dat je een Dual 2.5 Ghz hebt, en die heeft een Geforce 6600 met 256 Mb videogeheugen standaard. Vreemd dat die die TV niet kan aansturen, als ‘ie wel een 30″ Cinema Display kan aansturen op de Dual Link DVI connector :?

Bijdrager
    nipro
    ”Nikita”

Wacht even… Wat is precies het verschil tussen 1080i en 1080p?

i is interlaced en p is progressive dacht ik :)

>> http://www.allformp3.com/dvd-faqs/38.htm

Bijdrager
    pascal75

precies I staat voor interlaced en P voor progressive dus
    die 720p is superieur aan de 1080i qua kwaliteit en ik heb er niet die dual pci kaart in liggen die de 30Inch cinema display kan aansturen…

maar dat zijn nu eenmaal de specificaties van mijn TV
    zie: *klik*hier*

Moderatie FreekMac: link ingekort, pagina past nu weer op een 19″ monitor :)

Bijdrager
    Nikita
    ”nipro”
    ”Nikita”

Wacht even… Wat is precies het verschil tussen 1080i en 1080p?

i is interlaced en p is progressive dacht ik :)

>> http://www.allformp3.com/dvd-faqs/38.htm

Aha nu snap ik het verschil. Maar betekend dit dan ook dat een 1080p-televisie geen 1080i-signaal kan weergeven en andersom? Ik kan mijn TFT scherm aan m’n Mac toch ook op verschillende resoluties en verversingsfrequenties zetten?

Bijdrager
    Nikita
    ”pascal75″

precies I staat voor interlaced en P voor progressive dus
    die 720p is superieur aan de 1080i qua kwaliteit en ik heb er niet die dual pci kaart in liggen die de 30Inch cinema display kan aansturen…

maar dat zijn nu eenmaal de specificaties van mijn TV
    zie Link

Ok, maar als ik op de site kijk van Apple, zie ik dat de standaard videokaart voor de 2.5 Ghz G5 de Gforce 6600 is:

En die heeft dan weer een Single link en een Dual Link DVI connector:

”Apple”

NVIDIA GeForce 6600 met 256 MB GDDR SDRAM, één single-link en één dual-link DVI-poort

En op die Dual Link kan je een 30″ aansturen. Dus tenzij je al een 30″ aan je PM hebt hangen of een build-to-order versie hebt met een mindere videokaart dan de standaard, zou je wellicht die TV aan de Dual Link DVI poort kunnen hangen… :)

Bijdrager
    davedive

Ondersteunde beeldschermresolutie
    Computerformaten : 640 x 480, 60 Hz, 800 x 600, 60 Hz, 1024 x 768, 60 Hz
    Videoformaten : 640 x 480i – 1Fh, 640 x 480p – 2Fh, 720 x 576i – 1Fh, 720 x 576p – 2Fh, 1280 x 720p – 3Fh, 1920 x 1080i – 2Fh

staat dus wel in de ondersteunde resoluties van je link : computerformaten dus maximaal 1024 x 768 bij 60 Hz. Dat is dus het antwoord.

Specificaties lijken mij anders niet korrekt : men spreekt van 1080p maar in de resoluties van het beeldscherm staat die ‘p’ er niet, wel de ‘i’ ??

Géén èchte 1080p dus, gezien die 1080p niet als computerresolutie ondersteund wordt (maximale progressive videoformaat is 720p)

Indien dit zo is dan kan je een klacht indienen mijns inziens als de verkoper je het anders heeft gezegd.

Success
    Davedive
    [/quote]

Bijdrager
    pascal75
    ”davedive”

Ondersteunde beeldschermresolutie
    Computerformaten : 640 x 480, 60 Hz, 800 x 600, 60 Hz, 1024 x 768, 60 Hz
    Videoformaten : 640 x 480i – 1Fh, 640 x 480p – 2Fh, 720 x 576i – 1Fh, 720 x 576p – 2Fh, 1280 x 720p – 3Fh, 1920 x 1080i – 2Fh

staat dus wel in de ondersteunde resoluties van je link : computerformaten dus maximaal 1024 x 768 bij 60 Hz. Dat is dus het antwoord.

Specificaties lijken mij anders niet korrekt : men spreekt van 1080p maar in de resoluties van het beeldscherm staat die ‘p’ er niet, wel de ‘i’ ??

Géén èchte 1080p dus, gezien die 1080p niet als computerresolutie ondersteund wordt (maximale progressive videoformaat is 720p)

Indien dit zo is dan kan je een klacht indienen mijns inziens als de verkoper je het anders heeft gezegd.

Success
    Davedive

[/quote]

ik weet dat met de dvi ingang de maximale resolutie 1080i of 720p is, daarom was ik ook opzoek naar een specifieke HDMI uitgang, omdat het toestel daar wel 1080p op kan weergeven !

hoewel ik moet toegeven dat ik nog geen videomateriaal heb op 1080p

Bijdrager
    Nikita

Als je videomateriaal op 1080 wilt hebben, kijk eens op apple.com/trailers. Daar hebben ze massa’s HD trailers, ook in 1080-formaat.

Bijdrager
    ateazz

ennuh wat bedoel je met draadloos??
    toch niet de televisie-kabel naar je mac, want dat kan niet.

greetzz

Bijdrager
    Freek.
    ”Nikita”

Ohja, zou je je link kunnen inkorten zoals ik in de quote heb gedaan? Dan wordt het forum niet zo uitgerekt :)

”FreekMac”

Ik heb het maar even gefixed.

Bijdrager
    Nikita
    ”FreekMac”
    ”Nikita”

Ohja, zou je je link kunnen inkorten zoals ik in de quote heb gedaan? Dan wordt het forum niet zo uitgerekt :)

”FreekMac”

Ik heb het maar even gefixed.

19″ Breedbeeld zelfs, bedankt :wink:

Maarja, die resolutie is me nu dus ook niet duidelijk eigelijk hoe en wat :?

Bijdrager
    pascal75

het komt er dus op neer dat ik via de HDMI ingang de maximale resolutie van 1080p kan tonen
    met de DVI 1280 x 720p – 3Fh en 1920 x 1080i – 2Fh als resolutie.

kijk de dvi aansluitkabel zit er standaard bij, en mijn mac heeft een dubbele dvi uitgang, dus dat is het probleem niet, maar het had me zo leuk geleken als ik de boel in maximale resolutie had kunnen bekijken.

oh ja alsnog sorry voor die lange link. Ik heb het nog nooit eerder bij de hand gehad, maar ik zal er de volgende keer op letten !

Bijdrager
    MacBlade

misschien niet zo slim..
    maar wat is het verschil tussen HD ready en real HD?

Bijdrager
    pascal75

HD ready houd in dat de TV HD beelden kan tonen, zij het met een gereduceerde resolutie.
    True HD kan dus alles laten zien met de volledige resolutie

Bijdrager
    Nikita
    ”pascal75″

HD ready houd in dat de TV HD beelden kan tonen, zij het met een gereduceerde resolutie.

Maar, de huidige ‘HD-ready’ tv’s hebben een resolutie van 1366 bij 768 als ik mij niet vergis. En nou heb je ook een HD resolutie van 1280 bij 720. Dat past daar in. Alleen de 1920 bij 1080 HD-resolutie zal verkleind moeten worden… Maar dat lijkt mij ook niet zo’n ramp, eerlijk gezegd…? :?

Bijdrager
    pascal75
    ”Nikita”
    ”pascal75″

Maar, de huidige ‘HD-ready’ tv’s hebben een resolutie van 1366 bij 768 als ik mij niet vergis. En nou heb je ook een HD resolutie van 1280 bij 720. Dat past daar in. Alleen de 1920 bij 1080 HD-resolutie zal verkleind moeten worden… Maar dat lijkt mij ook niet zo’n ramp, eerlijk gezegd…? :?

dat klopt, maar hoe zat dat dan met die 720i en 720p kan een HD ready scherm ook de 720p tonen zonder dingen weg te laten, of maakt hij dan van de 720p automatisch een 720i ???

Bijdrager
    Nikita
    ”pascal75″
    ”Nikita”
    ”pascal75″

dat klopt, maar hoe zat dat dan met die 720i en 720p kan een HD ready scherm ook de 720p tonen zonder dingen weg te laten, of maakt hij dan van de 720p automatisch een 720i ???

Geen idee…? :?
    Heb totaal geen verstand van HDTV verder :P

Bijdrager
    MacBlade

Mijn tv heeft inderdaad een resolutie van 1366 x 768.
    Bij de specs van de fabriek staat dus geschikt voor HD, maar dan wel die van de lagere resolustie dus.

Dank voor de info

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.