13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Bavixke

HD Stuk?

Hoi,

Omdat mijn Macbook Pro soms traag werkt heb ik wat zitten Googlen wat de oorzaak daarvan kan zijn. Ik kwam hier terecht en zag dat je via SMART Utility je schijf kan testen.

Dit is het resultaat:

Moet ik mij zorgen maken? Met andere woorden is mijn HD aan vervanging toe?
    Ik hoop van niet want heb mijn Macbook Pro pas sinds midden januari…

Bijdrager
    All-Father

Ja… die is kapot!

Bijdrager
    jobz

Ja. Backups maken met TimeMachine. En terug naar verkoper/Apple.

Bijdrager
    GastonM

Laten we niet gelijk de conclusie trekken dat de HD kapot is, er is in het verleden wel vaker gebleken dat het programma Smart Utility onterecht aangaf dat de HD kapot is (meestens terecht, maar toch). Wat zegt Schijfhulpprogramma (Programma’s – Hulpprogramma’s – Schijfhulpprogramma – Macintosh HD – Controleer schijf)?

Bijdrager
    Bavixke

Vorige week al eens schijf gecontroleerd via Schijfhulpprogramma. Moest toen hersteld worden. Na herstelling ging ie wel beetje rapper had ik het gevoel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kijk even wat SMARTReporter zegt voor een second opinion , want SMART Utility waarschuwt inderdaad wel eens onnodig, hoewel 400 reallocated bad sectors wel erg veel is.

Moderator
    Strifer

Ik moet zeggen dat ik vaker een HD heb gezien waarbij Schijfhulpprogramma aangaf dat alles goed was en dat SMART Utility aangaf dat hij ‘failing’ was en dat het daadwerkelijk ook niet meer lang goed is gegaan.

Toch heb ik ook schijven gezien die ‘failing’ aangaven en nog vrolijk door bleven werken. Maar dat is eerder uitzondering van regel.

Neem het zekere voor het onzekere en zorg voor een goede, complete back-up. Liefst tweemaal. Dan kun je rustig kijken hoe het zit en je schijf laten vervangen. Hoewel hard schijven op elk willekeurig moment stuk kunnen gaan is het voor een nieuwe computer wel erg snel, dus snel terug naar de verkoper.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Strifer
    Kijk hier eens. Een soortgelijk topic met een venster van mij dat ook “Failing” zegt terwijl er maar 1 bad sector wordt genoemd. Ik zag dit 1,5 jaar geleden al en nu nog steeds terwijl alles probleemloos draait. SMART Utlity is gewoon een slecht programma om je portemonnee open te trekken. (Want waarom ‘Failing’ bij 400, maar ook bij 1 sector?)

Moderator
    Strifer

Ja, Hendrik. Klopt. Ik heb jouw situatie ook al meegemaakt (niet bij eigen schijf, maar bij een vriend) en soms blijven ze gewoon werken.

Vaak is een bad sector een voorbode van meerdere bad sectors (alhoewel sommige schijven ook weer reserves schijnen te hebben). De ene bad sector is de andere ook niet… daar zit, als ik de verhalen mag geloven, ook een verschil in! Sommigen zijn te ‘vervangen’ en anderen blijven hoe dan ook problemen geven.

Ik zou me er zelf niet lekker bij voelen, maar aan de andere kant heb ik ook een keurige back-up in geval van nood.

Bijdrager
    Bavixke

Hmmm… Zou ie dan toch niet stuk zijn?

Blijf het wel raar vinden dat hij niet erg snel is bij openen van een programma enzo… Ook veel ‘strandballen’ enzo.

Heb nu nog es proef op de som genomen. iPhoto had een vijftiental seconden nodig om te openen en dan nog tiental seconden tot ik ergens kon op klikken.

Ook de herinneringen app had een vijftiental seconden nodig.

Is dit nu traag of heb ik geen geduld :).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is wel vrij lang voor iPhoto. Hoewel het natuurlijk wel afhangt van het aantal foto’s. Bij mij staan er ruim 4300 foto’s in en stuitert het icon 3 a 4 maal. Na 5 seconden verschijnt het venster maar ik ben 10 seconden verder voordat er direct op een klik wordt gereageerd.

Kijk nu eerst eens in activiteitenweergave (en selecteer dan ‘alle processen’) of er iets is dat de boel vertraagd. Dat zou dan een proces kunnen zijn dat erg veel %CPU vraagt.

Bijdrager
    Bavixke

Bij mij staan er net geen 1700 foto’s in iPhoto… Toen ik CPU wou bekijken stuiterde iPhoto zelf 25 seconden… iPhoto vroeg meeste CPU toen ie opstartte.

Ik heb mail gestuurd naar plaatselijke Apple herstellingsdienst. Ik zal afwachten wat zij mij aanraden en dan zie ik wel wat ik doe.

Bedankt alvast voor de reacties!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer eens een safe-boot (daarna normaal opstarten). Dat helpt bij veel vage symptomen. Veel CPU gebruik bij opstarten van een programma duidt volgens mij niet zo zeer op een defecte harde schijf maar iets met de application loader (de systeem software dus).

Anders kun je ook gewoon de combo update er overheen gooien.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.