13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    midimaster

HD problemen (tenminste…..dat denk ik)

Hi Guys,

eens om de zoveel tijd (nu 2 weken) loopt mijn PB G4 Ti 800Mhz erg traag.. programma’s starten wel op, maar duurt een eeuwigheid en ik hoor de disk ook (tja, hoe zal ik dat nu uitleggen) wat stotterende geluiden maken.. Heb de vorige keer het hele systeem opnieuw geinstalleerd inclusief het formatteren van de disk.. Daarna liep alles weer als een zonnetje. Nu heb ik dat probleem weer.. Het opstarten verloopt bijzonder traag… Heb geen rare proggies draaien, anders dan Office, Timbuktu en Safari.. Als een programma eindelijk open is dan lukt het wel, maar ga ik de harddisk benaderen dan krijg ik dat regenboog wieltje wel erg lang te zien..

Ik heb ook inmiddels opgestart met Command-S en /sbin/fsck -y uitgevoerd, waarna ik de melding krijg dat de HD “seems to be OK” verder geen foutmeldingen..

Dus.. wie kan mij helpen??

Tnx

Bijdrager
    JeePee

Heb je DiskWarrior (zo te horen niet) of een ander reparatieprogramma? Echt een aanrader om eens te draaien en ik weet niet wat je precies doet op je Mac, maar installeer en delete je veel? Bewerk je veel foto’s etc.? Defragmenteren zal ook zeker helpen, ik denk dat de naald van je harddisk overuren begint te maken…

Dus laat even weten…:| Ook welk systeem? etc..

Zie evt: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2383&highlight=schoon

Bijdrager
    Torz

Probeer ook eens Macjanitor.Vaak is het een combinatie van verschillende “verstopte kanalen”

Bijdrager
    JeePee

Je kunt ook Cocktail proberen, doet wat MacJanitor doet en nog veel meer… (met dank aan AppleWatcher) En wanneer dat niet helpt of te weinig, denk dan serieus aan reparatieprogramma’s als DiskWarrior en Drive 10!:roll:

Bijdrager
    michelvdb

Maintain1 is ook zo’n programma dat scripts via een Graphic User Interface uitvoert zonder Terminal te moeten gebruiken.

Bijdrager
    JeePee

Ja, dat klopt en binnenkort komt er een nieuwe (uitgebreidere?) versie van… Maintain Het is tenminste van dezelfde makers, toch?

Bijdrager
    Urbin Design

Gooi je mail box eens leeg.
    Weggooien en doorspoelen wel te verstaan.
    Tenminste als je met mail werkt.
    Gisteren heb ik 280 Megs weggegooid.
    Dat scheelt een boel denkwerk.

Bijdrager
    michelvdb
    ”JeePee”

Ja, dat klopt en binnenkort komt er een nieuwe (uitgebreidere?) versie van… Maintain Het is tenminste van dezelfde makers, toch?

Mark Gregg is in beide gevallen een van de ontwikkelaars.

Bijdrager
    ateazz

Hi there,

Heb je al geprobeerd met mac janitor of met cocktail je log bestanden te verwijderen???
    Lijkt me raadzaam

greetzz en succes

Bijdrager
    Eprom

Ook “repair privileges” wil nog wel eens helpen.
    Kan via Diskutillity (of Schijfhulpprogramma als je NL systeem gebruikt).

O, ja pleur meteen alle talen die je niet gebruikt uit je systeem, dat scheelt ook snelheid in de Finder.

Bijdrager
    DesertDog

Heb je ergens aan staan dat je schijven geindexeerd moeten worden?

Bijdrager
    midimaster

Wow, dat zijn een hoop suggesties, echt bedankt…

Ik heb MacJanitor geprobeerd en dat scheen te helpen, maar als ik de Mac een nachtje laat aan staan, heb ik het probleem weer… Ik kan dan ook niet van CD opstarten..

Probeer dan Command-S en voer /sbin/fsck -y in, maar gisteren kon ik ook daar niet meer inkomen. Heb Drive 10, maar zoals gezegd, het opstarten van CD lukt op een of andere manier ook niet.. Ik krijg dan na het indrukken van C dat ik de computer opnieuw moet herstarten door de powertoets een aantal seconden ingedrukt te houden.

Gisteren geprobeerd de mail database van Entourage te rebuilden (dat lukte)…, maar de Mac bleef traag.. Na het herstarten bleef heel lang het Apple logo zichtbaar op het grijze scherm en draaide er geen wieltje.. Ik heb diverse keren een herstart gegeven zonder goed resultaat.

Uiteindelijk kwam de computer weer tot leven (??) en was ie supersnel… Nu heb ik de Mac de hele nacht aan laten staan (downloaden e.d.) en hoor ik weer dat vreemde geratel..

Heb express heel weinig op de HD staan, meeste staat op de externe FW disk.

“Heb je ergens aan staan dat je schijven geindexeerd moeten worden?”
    Geen idee, waar ik dat moet zoeken…

Anyway ik zal proberen om de hiervoor genoemde zaken nogmaals toe te passen en mocht iemand de ultieme oplossing vinden, dan hoor ik die graag..

Gr.

Bijdrager
    michelvdb
    ”midimaster”

”Heb je ergens aan staan dat je schijven geindexeerd moeten worden?”
    Geen idee, waar ik dat moet zoeken…

Finder > Voorkeuren > Onderaan staat: Talen voor zoeken in de inhoud van bestanden: Selecteer… > Vinkje zetten bij de talen als je de inhoud wilt indexeren of vinkjes wegnemen om niet te indexeren.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.