11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    PascalG

HD partities zijn een puinhoop

Hallo allemaal,

Ik heb een gigantische puinhoop gemaakt van mijn 3TB aardeschijf in mijn iMac.

Dit is wat ik heb gedaan:

• Ik heb partities gemaakt.
    • Ik heb Linux geïnstalleerd op de grootste partitie.
    • Om dit allemaal draaiend te krijgen heb ik lopen kloten in van alles en nog wat om een dual opstart mogelijk te maken.
    • Ik wil mijn iMac verkopen dus wilde alles weer in originele staat hebben en alle partities die er waren gewist via de schijfhulp. (stom stom stom)
    • Tijdens het proberen om via schijfhulp alles oké te krijgen heb ik het voor elkaar gekregen om twee recovery schijven te hebben, een hele grote lege ruimte die niet herkend word door mijn iMac.

Ik heb nog een oude installatie DVD van de oude versie van osX. Wat ik nu dus graag zou willen is om alle partities (zichtbare en niet zichtbare) samen te voegen en via de installatie DVD eerst de oude versie er op te zetten en dan te updaten naar de nieuwste versie.

Helaas zie ik nergens een juiste stappenplan om dit voor elkaar te krijgen. Kan iemand mij alsjeblieft helpen deze puinhoop op te ruimen?

Al vast mijn dank.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

je zou kunnen proberen op te starten in Internet Recovery Mode:

Start de computer op een druk gelijk op optie command R

je kan dan de schijf opnieuw indelen en OS X opnieuw installeren over het internet.

https://www.idownloadblog.com/2016/02/25/how-to-start-up-your-mac-in-internet-recovery-mode/

Bijdrager
    PascalG

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 19 mei 2019 om 11:21</p>
    je zou kunnen proberen op te starten in Internet Recovery Mode:

Start de computer op een druk gelijk op optie command R

je kan dan de schijf opnieuw indelen en OS X opnieuw installeren over het internet.

https://www.idownloadblog.com/2016/02/25/how-to-start-up-your-mac-in-internet-recovery-mode/

Dat lukt dus niet omdat ik niet bij de grote onzichtbare partitie kan en niks kan doen met die twee recovery partities. Dat was het eerst dat ik had geprobeerd. Ik moet echt eerst van al die partities 1 partitie kunnen maken.

Bijdrager
    Brombeer

Target modus en dan vanaf een andere mac de schijf vol nullen zetten en daarna herpartitioneren?

Al dan niet met een dedicated disk tool zoals Drive Genius of Testdisk?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

mmmh, als je die schijf wist ben je je partities toch ook weer kwijt?

Of begrijp ik het niet goed?

Edit/

je hebt niet verteld welk besturingssysteem je hebt.  Toevallig High Sierra of Mojave?

Edit/

Misschien kan je hier wat mee:

https://nl.ihowto.tips/osx-apps-download-tutorials-tips-hacks-news/merge-apfs-containers-in-single-partition-macos-high-sierra-or-mojave.html

Moderator
    Night

Je Kan vanuit Recovery Mode ook Terminal opstarten. Van daaruit kun je een disk ‘hardhandig’ opnieuw formatteren:

How to Erase a Disk from Command Line in Mac OS X

Belangrijk is dan wel dat je precies weet wat je doet. Lees het artikel daarom aandachtig door om onherstelbare fouten te voorkomen.

Bijdrager
    PascalG

<p class=”cite”>Brombeer op 19 mei 2019 om 11:33</p>
    Target modus en dan vanaf een andere mac de schijf vol nullen zetten en daarna herpartitioneren?

Al dan niet met een dedicated disk tool zoals Drive Genius of Testdisk?

Dat ga ik zo eens even googlen.

<p class=”cite”>Night op 19 mei 2019 om 12:47</p>
    Je Kan vanuit Recovery Mode ook Terminal opstarten. Van daaruit kun je een disk ‘hardhandig’ opnieuw formatteren:

How to Erase a Disk from Command Line in Mac OS X

<iframe class=”wp-embedded-content” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=”“How to Erase a Disk from Command Line in Mac OS X” — OS X Daily” src=”http://osxdaily.com/2016/08/30/erase-disk-command-line-mac/embed/#?secret=wTzdh8hSU1″ width=”600″ height=”338″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”wTzdh8hSU1″></iframe>

Belangrijk is dan wel dat je precies weet wat je doet. Lees het artikel daarom aandachtig door om onherstelbare fouten te voorkomen.

Volgens de “handleiding” gedaan maar krijg de melding: Error: -69888: couldn’t unmount disk.

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 19 mei 2019 om 12:05</p>
    mmmh, als je die schijf wist ben je je partities toch ook weer kwijt?

Of begrijp ik het niet goed?

Edit/

je hebt niet verteld welk besturingssysteem je hebt.  Toevallig High Sierra of Mojave?

Edit/

Misschien kan je hier wat mee:

https://nl.ihowto.tips/osx-apps-download-tutorials-tips-hacks-news/merge-apfs-containers-in-single-partition-macos-high-sierra-or-mojave.html

Ik gebruikte macOS High Sierra.

Als ik de schijf wil wissen krijg ik een foutmelding en word er dus niks gewist.

ALs ik nu High Sierra online wil installeren dan kan ik alleen nog uit de recoverydisk kiezen maar die kan ik niet aanklikken.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Lukt het niet met een USB stick op te starten onder HS en vanaf daar de interne schijf te wissen?

Moderator
    Night

Dat komt omdat de Recovery partitie zich ook op de schijf bevindt die je wil formatteren. je dient dus eerst vanaf een andere disk (backup disk, macOS installatie DVD of USB stick moeten opstarten)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Dat komt omdat de Recovery partitie zich ook op de schijf bevindt die je wil formatteren. je dient dus eerst vanaf een andere disk (backup disk, macOS installatie DVD of USB stick moeten opstarten)

Ja, dat dacht ik ook. Daarom zei ik ook *INTERNET Recovery Mode*, en niet *Recovery Mode*.

Als je vanaf een andere schijf opstart of vanaf het internet, kan je je schijf gewoon formatteren.

Moderator
    Night

Dat was inderdaad een foutje van mij. Moest inderdaad Internet Recovery Mode zijn.
    (opstarten met Command (⌘) + Option (⌥) + R ingedrukt gehouden)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.