2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    ajschol

HD partities formatteren?

Hi,

voor de mac ben ik nog een leek op dit gebied.

Ik hen 1 externe HD met hierop 3 FAT32 partities. Toen ik laatst iets wilde backuppen kreeg ik de melden dat dit bestandsformaat bepaalde tekens niet ondersteunt… Derhalve lijkt het me toch handiger om 1 van deze partities om te dopen tot het Mac-formaat.

Mijn vraag:

1. kan dat, zonder dat de gegevens van de andere partities verwijderd worden?
    2. kan dat, met behoud van gegevevens op de originele partitie (een soort van conversie-tool, o.i.d. wat windows vroeger ook had voor Fat32)

En welke tool gebruik je daarvoor? Standaard Mac-software, of moet je, net als bij windows, een programma als “PartitionMagic” hiervoor aanschaffen?

Het mooiste lijkt me zelfs om van de drie partities twee te maken: 1 Mac-formatted, en 1 FAT32. Die laatste partitie wil ik graag hebben om ook m.b.v. mijn externe disk bij bijv. de windhoos van mijn pa in te kunnen klikken.

Maar misschien is dat te veel gevraagd, ik heb niet de mogelijkheid om mijn hele externe disk leeg te halen…

Thnx, for any help…

groet’n

Bijdrager
    ThomasL

Als je nu drie partities hebt kan je er niet, zonder alles te wissen, twee van maken. Dus helaas. Verder kan je wel een gehele partitie wissen schijfhulp programma (programma’s -> hulpprogramma’s). Dit zit gewoon standaard in Mac en hoef je niet, zoals bij windnow’s, later nog eens te kopen.

Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.