7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Ross

hd overzetten met os8 van g3 naar g4 met tiger

Als ik van een oude G3 powermac de harddisk overzet in een G4 (waar tiger op zit ) als 2e harde schijf, wat gebeurt er dan.
    Kan je dan ineens tijdens opstarten kiezen voor os 9 of os X?
    Als ik alle data va de g3 (os 8.6) direct sleep in een externe had, kan ik die dan nog gebruiken en er bijvoorbeeld os 8 mee opstarten zo ja hoe gaat dit dan in zijn werk?

Ik heb eerder geprobeerd om tussen os 9 en tiger via ethernet een netwerk te vormen, maar dit lukte niet. Hij gaf steeds een foutmelding. Is dit uberhaubt nog mogelijk?

Mijn dank voor jullie bijdragen.

Bijdrager
    Nikita

Als je op de G3 OS 8 hebt staan, zal je niet ineens OS 9 kunnen starten daar vanaf :wink:

Verder zal het wel werken, denk ik, in elk geval dat ‘ie te lezen is e.d. Maar de meeste G4’s kunnen niet opstarten met OS 8 (alleen de PCI Graphics en de eerste AGP Graphics zijn geleverd met Mac OS 8 )

Over het netwerken durf ik niks te zeggen.

Bijdrager
    Ross

Wat ik bedoelde was dat de os 8.6 die er op staat en verder prima draait, ook ineens zal werken als ik hd overzet. Hoe kies je dan met welke os die moet starten? Moet er nog software op of gewoon met de alt knop?

Bijdrager
    Turbanus

Nee.

Bijdrager
    Erik Joling

Je geeft wat te weinig informatie: “G4” is niet genoeg om te zeggen of het kan booten vanaf Mac OS 8.6. Als het een Power Macintosh G4 (Gestalt ID: 406) uit 1999 is, dan gaat het wel, maar een Power Macintosh G4 (Quicksilver) uit 2001 heeft minimaal Mac OS 9.2 nodig, terwijl een iMac G4 met USB 2.0 (Gestalt ID: 406) uit 2003 Mac OSX 10.2.3 nodig heeft.
    Kijk maar eens op http://apple-history.com/ en zoek daar je G4 op.

En netwerken over ethernet gaat goed. Ik heb een Performa 5300 onder Mac OS 8.6 wel eens gekoppeld aan mijn iMac G4 onder Mac OSX 10.3.9. Vanuit 8.6 vul je in de Kiezer het IP-adres van de andere Mac in. Die moet dan wel op zijn minst een map hebben waar de permissies het toestaan om er in te kijken (et vice versa vanuit Ga: Verbind met server).

Bijdrager
    mac lover
    ”Turbanus”

Nee.

kerel geef hem dan ook wat informatie!! niet alleen maar zeggen wat het niet is maar kom dan ook eens een keer met iets wat het wel is.

als jij je hdd uit een G3 haalt (vermoedelijk een blue and white) en je zet die in de G4 dan kun je nog rustig starten met het os wat nu op de eerste hdd staat en dan in het appeltje > programma’s of iets dergelijks > opstartschijf. in het progje opstartschijf vind je dan alle bootable systeemmappen dus je komt daar je huidige os, en het os wat er op je 2e hdd staat tegen (waarschijnlijk).
    lukt dit niet om met twee harde schijven te starten heb je waarschijnlijk de jumpers op de harde schijven staan waardoor ze op elkaar in lopen.

Bijdrager
    Turbanus

Mijn nee is precies het antwoord waar de topicstarter om vroeg. Je kunt de HD met OS-9 voor machine A niet op machine B gebruiken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.