10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    reposte

HD op DVD

Leute,

Ik ben dus een leek wat HD betreft. Dus ook een lekenvraag: als ik een montage van ongeveer een minuut heb (nee, ik maak zelf niet zulke korte filmpjes, maar ik mag er wel fijn DVD’s van bakken), kan ik die in HD op een gewone DVD bakken? Of moet ik dan toch aan HD-DVD/Blu-Ray denken? Gaat het werken (vooral) qua bitrate? Qua bestandsgrootte moet het denk ik wel lukken (nogmaals: HD van 1 minuut lang…)

Alvast dank!

Bijdrager
    reposte

Dank voor de info, Dan kan ik nu op zoek naar een Blu-Ray of HD-DVD brander;)

Bijdrager
    BenVG

en daarna (misschien nog moeilijker) iemand met een BR-speler of HD-DVD speler 8)

Bijdrager
    pascal75

zou je geen HD materiaal van 1 minuut op een DVD schijfje kunnen zetten ???

Een blue-ray speler zal dit toch ook wel kunnen lezen denk ik…
    Ik kan namelijk ook een DVD op gewone CD branden, ( zolang de inhoud van de film de capaciteit van het opslag medium maar niet overschrijd ! )

succes

Bijdrager
    reposte

@pascal75: dat is nou precies wat ik bedoelde. Hoewel ik aan de andere kant ook ergens iets gehoord heb over bitrates (dat de meeste DVD-spelers de benodigde bandbreedte voor HD niet aankunnen).

@BenVG
    : mijn \”klant\” (het is meer een vriendendienst) wil dit filmpje in twee versies uitdelen aan zijn klanten. HD en SD. SD is natuurlijk geen probleem (Compressor is nu de SD-versie aan het uitpoepen), maar het ging mij even over de HD, zodat mensen bij die lezing kunnen kiezen tussen een HD of een SD schijfje.

Bijdrager
    8lux

Maak een combi video/data dvd. In de video dvd structuur gewoon het filmpje in SD en in een aparte map de HD versie als mov/wmv/weetikveel bestand (H.264 bijvoorbeeld). Dan kan de HD versie i.i.g. op computers afgespeeld worden…

Bijdrager
    pascal75
    ”reposte”

@pascal75: dat is nou precies wat ik bedoelde. Hoewel ik aan de andere kant ook ergens iets gehoord heb over bitrates (dat de meeste DVD-spelers de benodigde bandbreedte voor HD niet aankunnen).
    .

Ik bedoelde ook niet dat je de HD film op een dvd speler kan afspelen, maar echter als opslag formaat een dvd schijfje gebruiken ipv een duur blue-ray schijfje.

Bijdrager
    reposte

Aha.

Wel, de opdrachtgever wil de HD content liever niet als data aanleveren.

Ik vrees dat ik toch iemand in de buurt moet zoeken die een HDDVD/Blu-Raytje wil en kan branden (iemand in de regio Utrecht kan zich per PM melden:wink: )

Ik ga morgen de SD-versie halen en menuutjes maken e.d. en dan overleg ik even met de opdrachtgever.

Bedankt voor de info (en de link, btw, ik ga daar nu even kijken…)
    [offtopic]Edit: hd-tv.nl -> ECP is de hoofdsponsor van de KNAS (de Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond), toevalligerwijs scherm ik dus al 7 jaar :D[/offtopic]

Bijdrager
    ibobi

Met DVD Studio Pro 4 kun je een HD DVD maken en ook branden op een DVD, maar die HD-DVD structuur mag dan natuurlijk niet meer dan 4,3 Gb zijn (maar dat geeft DVDSP4 wel aan).
    Een gewone DVD speler zal die structuur niet kunnen lezen, maar die DVD kun je wel afspelen via de DVD Speler op je Apple (dat moet dan wel minstens een G5 zijn). Via de DVI uitgang zal je je HD DVD op een full HD televisie kunnen afspelen, inclusief een eventueel HD menu.
    Ik heb een testje gedaan: HDV video (1920×1080) via DVD Studio 4 een HD-DVD gemaakt en deze gebakken en vervolgens die DVD op een iMac 24″ bekeken (genoeg pixels om full HD weer te geven). Ik wist niet wat ik zag: ongelofelijk veel detail en scherpte; daarbij was een gewone film (720×576) op die iMac een aanfluiting.

Bijdrager
    reposte

Bedankt voor de info! En dat werkt echt? Ik ga het voorleggen aan mijn opdrachtgever…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.