17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Sumar

HD of SSD?

Hai,

Mijn tweede WDC5000BEVT loopt op z’n einde (eerste was binnen een maand naar z’n grootje) en nu wil ik eigenlijk wel iets hebben dat gewoon blijft werken in mijn witte MacBook. Ik denk over een SSD maar waar moet ik rekening mee houden? Ik lees allerlei vehalen dat die dingen tergend traag worden na verloop van tijd en dat je dan mbv Windows iets moet doen.

Suggestie voor een ander type HD zijn ook welkom (moet wel passen, dus max 12mm hoog).

Bijdrager
    Swisi

Heb je geen garantie op die HD? (die binnen een maand kapot was)

Een SSD is nog duur, het schijnt soms sneller te zijn dan een HD, maar bij een SSD zal ‘ie na verloop van tijd trager worden. Voor wat internet, etc. zou ik eerder gewoon voor de HD gaan.

Ergens staat een SSD nog in de kinderschoenen (..ergens….).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

OS X heeft geen TRIM, dus een SSD kan wel, maar is niet optimaal. Een SSD klinkt leuk, maar ze zijn alleen maar duurder en hebben kleinere capaciteiten.
    Vreemd dat die WD Scorpio Blue 500GB schijf zo snel kapot gaat. Ik heb nu al een half jaar die schijf in mijn MacBook, en hij werkt perfect. Schud je je MB soms zo hard heen en weer? Stuur hem gewoon op naar WD voor garantie.

Als je een nieuwe schijf moet hebben kan je beter een ‘normale’ 9,5mm HDD nemen, met een grote cache.

(de witte MacBook kunnen max. 9,5mm schijven hebben, de Unibody Pro’s kunnen wel 12mm hebben)

Bijdrager
    KingAchille

Een leuke promotie die nu loopt…

Bijdrager
    Afroman

Unibody Pro’s kunnen wel 12mm hebben)

Volgens mij ook enkel de 17 inch?

Bijdrager
    Sumar

De eerste werd zonder problemen onder garantie vervangen, de huidige wordt een probleem (ben de bon kwijt). Beide zelf ingebouwd zonder enig probleem.

Ik doe niks bijzonders met dat ding, het vermoedden is dat die van begin af aan niet fris was want de mac reageerde na installatie met een merkbare vertraging.

Dank voor het opmerken van de hoogte, had het nagekeken maar kennelijk verkeerd onthouden.

Moderator
    unSOUND
    Waffle op 14 september 2010

OS X heeft geen TRIM, dus een SSD kan wel, maar is niet optimaal.

Onder OS X is TRIM echter ook vrijwel niet nodig in tegenstelling tot onder Windows…

Voor de rest ben ik nog steeds een voorstander van HDD’s in vrijwel alle gevallen. Ik heb hier 2 SSD’s om te testen in diverse setups en scenario’s, maar de veel kleinere ruimte, de veel grotere prijs en het feit dat ook SSD’s gewoon kapot gaan houdt mij op dit moment nog tegen om het mensen te adviseren…

Moderator
    unSOUND
    Afroman op 14 september 2010

Unibody Pro\’s kunnen wel 12mm hebben)

Volgens mij ook enkel de 17 inch?

Alle Unibodies, en de 17 inch modellen van de Pre-Unibody modellen. Maar het past maar net, dus over het vraagstuk of het slim is i.v.m. hitte-ontwikkeling verschillen de meningen.

Bijdrager
    Gastje01
    unSOUND op 14 september 2010
    Waffle op 14 september 2010

OS X heeft geen TRIM, dus een SSD kan wel, maar is niet optimaal.

Onder OS X is TRIM echter ook vrijwel niet nodig in tegenstelling tot onder Windows…
    Voor de rest ben ik nog steeds een voorstander van HDD\’s in vrijwel alle gevallen. Ik heb hier 2 SSD\’s om te testen in diverse setups en scenario\’s, maar de veel kleinere ruimte, de veel grotere prijs en het feit dat ook SSD\’s gewoon kapot gaan houdt mij op dit moment nog tegen om het mensen te adviseren…

Zou je me dat kunnen uitleggen? TRIM is toch dat de software de SSD verteld waar de vrije ruimte op dat moment is? Ik had begrepen dat dit OS onafhankelijk was. Ik heb in een eerder topic een reactie van je gelezen waar in stond dat je systeem na verloop van tijd langzamer werd, waar heeft dat dan mee te maken?

Sorry als ik het topic vervuil, maar was gewoon benieuwd.

@TS: Gezien de vele topics en vragen over SSD’s lijkt het me slimmer om gewoon een HDD te nemen, tenzij je er hobby aan hebt om er veel mee bezig te zijn.

Bijdrager
    Sumar

@ Gastje01:

Je vervulit wat mij betreft het topic niet, da’s nou net wat ik ook wil weten. En nee, het is niet mijn hobby om iedere zoveel maanden een HD/SSD lekker op te schonen, zoals ik onder Windows regelmatig moest doen.

Moderator
    unSOUND

Het komt er grofweg op neer dat de mate waarin een SSD “vervuild” raakt deels af hangt van het gekozen partitie-schema. En OS X blijkt daarin een stuk beter te scoren met het HFS+ schema…

Meer ( Engelstalig ) leesvoer:

http://www.bit-tech.net/hardware/apple/2010/07/01/mac-ssd-performance-trim-in-osx/7

Bijdrager
    MacMartino

SSD van Kensington schijnt de minste problemen te geven en met de kit kan je je gegevens overzetten. Kost iets van 229 voor 160 GB, wat meestal voor laptop prima is. Meer capaciteit kan je dan extern zetten, lekker cheap en makkelijk met al die cheap portables tegenwoordig (busvoeding FW of USB).

Moderator
    unSOUND

Het is ook één van de tragere SSD’s. Dan kun je beter kijken naar een OWC Mercury of OCZ Vertex.

En losse schijven meenemen is één keer leuk, de tweede keer al minder en daarna ga je er aan ergeren. Uiteindelijk is interne opslag vele malen makkelijker.

Bijdrager
    Trat

Maar fragmentatie speelt zeker parten bij een SSD in OSX. Vaak grote bestanden (over)schrijven is iets wat je bij de huidige generatie consumenten SSDs niet te veel moet doen omdat zorgt voor fragmentatie en (daardoor) aanzienlijk snelheidsverlies (daar waar je een SSD voor koopt). Dus scratch en project discs: daar zijn ze niet geschikt voor.
    Persoonlijk valt het voordeel voor mij dan weg en verkies ik een HDD boven een SSD (en ben het dus met unSOUND eens) omdat je de laatste eigenlijk alleen als bootdrive in kan richten (zeker in een portable zeer onhandig) en applicaties opstarten is nou juist iets wat ik zelden doe. Op mijn Mac draaien maar een paar applicaties en die sluit ik zelden helemaal af. Wanneer een applicatie weg geklikt is maar nog wel actief is, start deze net zo snel op als wanneer je een SSD zou gebruiken. Ik zelfs een tijdje een Mac Pro gebruikt icm met een externe FW drive als bootdrive en dit was IMO niet overtuigend trager op dit systeem. Hierdoor kon ik 4 drive bays tot de nok toe vullen met projecten, backup, scratch-disk en data.

Bijdrager
    LanWolf

Bon kwijt is geen probleem, je kan gewoon bij wd op site een rma aanvragen en zelf opsturen naar hun.
    Krijg je wel een certified repaired terug, geen nieuwe helaas.

Bijdrager
    MacFundamentalist.nl

LanWolf op 20 september 2010 #
    Bon kwijt is geen probleem, je kan gewoon bij wd op site een rma aanvragen en zelf opsturen naar hun.
    Krijg je wel een certified repaired terug, geen nieuwe helaas.

Niet altijd hoor. Ik kreeg ook een keer het nieuwste model mediaspeler toen de degene die ik kocht in de uitverkoop van de Makro stuk bleek en er nog 14 dagen garantie op zat.

Bijdrager
    computer space

Hoe zit het eigenlijk met het probleem dat SSD’s maar X-keer te beschrijven zijn? Dat is vaak een erg laag getal, dan denk ik, dat wordt in gebieden met de Photoshop of browsercache snel gehaald.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.