4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    tonie

HD Macmini gestorven

Helaas. De enige mac waarbij ik hoopte dat het heeeeel lang zou duren voordat de HD kapot ging was bij de macmini. Hij heeft gewerkt van september 2005 tot afgelopen week.
    Het is een 1,42 GHz power pc G4 macmini met een 80 GB schijf erin.

Achteraf vraag ik me dingen af. Vanaf het begin was de schijf 74 GB. Gaat er inderdaad 6 GB af met die gigabyte verkooptruc ? Of had hij toen al veel bad blocks ? Het gebeurde van het ene op het andere moment. ineens was het voorbij. Geen waarschuwing. Techtool Pro had na 4 uur 254 bad blocks gevonden. Daar heb ik hem beeindigd, aangezien hij op dat moment nog wel meer dan 48 uur nodig zou gaan hebben.

Wordt zo’n Macmini dan toch te warm ? En als dat zo is, is het dan wel verstandig om er zo grote schijf in te zetten?

Hebben anderen dit al ervaren?

Gelukkig had ik een back-up op een fiwi schijf. Daar draait de Macmini nu vrolijk op verder, maar ik zal er binnenkort toch een nieuwe in moeten zetten. Ik zag al filmpjes en PDF files over het openen.
    Dus aantwerk maar weer.

Bijdrager
    macpro

Die 74 GB klopt wel, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
    80 GB is netto 76,29 GB en daar gaat nog wat vanaf door het formatteren van de schijf.

Net geen 2 jaar is wel erg kort voor zo’n schijf, dus neem zeker contact op met je leverancier. Van een harde schijf mag je verwachen dat deze langer mee gaat.

Een voordeel heb je wel: je kunt nu een 7200 toeren schijf plaatsen in plaats van de standaard 4200 toeren schijf. En dat zul je merken in de snelheid. Voor mijn mini heb ik gekozen voor een 7200 RPM schijf die geschikt is voor 24/7 gebruik. Dit omdat de mini bij mij dag en nacht aan staat als server.

Bijdrager
    computer space

Wanneer je een 2.5 inch 24/7 gebruikt, dan doet ie het ongeveer 1 jaar. Dat is wat een verkoper van Paradigit me vertelde, bij de vraag welke schijf hiervoor het beste geschikt is. Nou een 3.5 inch lage toeren dus. Die 2.5 inches die powered over USB zijn en in een NAS worden gebruikt krijgt ie bijna allemaal binnen de garantietermijn terug!

Bijdrager
    tonie

Tja. Een jaar….. Dan is een andere oplossing misschien beter. Nu die Macmini toch open moet zijn er ook andere mogelijkheden. Dit lijkt me bijvoorbeeld wel een goed idee. Ik heb toch nog een paar oude macs staan. Lost meteen toekomstige problemen op!

http://www.amug.org/amug-web/html/amug/reviews/articles/mini/dock/

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.