11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

HD MacBook Air raakt vol

De HD van mijn MacBook Air loopt vol. Ik heb al veel weinig gebruikte programma’s verwijderd, Clean my Mac naar grote bestanden laten zoeken en deze verwijderd over verplaatst naar een externe schijf. Dropbox en Cloudstation alleen gebruikt voor bestanden die ik echt nodig heb, etc. etc.

Toch nog meer dan 85 Gb aan overige bestanden. Als deze niet in de programma’s zitten en ook niet in de bestanden, waar moet ik het dan wel zoeken?

Bijdrager
    fred44nl

Clean my Mac ken ik niet, want daar lees ik alleen vervelende dingen over.
    daarom zoek ik altijd met OmniDiskSweeper.
    en dan moet echt zichtbaar worden waar het zit.
    maar waarschijnlijk zijn het locale backups van TimeMachine.
    die staan in /Volumes/MobileBackups

je kunt dit uitschakelen met het Terminal commando: sudo tmutil disablelocal

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je een 13″ MBA (met SD slot)? Zo ja dan kun je nog een Jetdrive Lite overwegen: (128GB extra voor €80).
    http://tweakers.net/pricewatch/400542/transcend-jetdrive-lite-130-128gb.html

Bijdrager
    GoeieDag

OmniDiskSweeper is +1

Maar de lokale backups zitten onder het kopje… ‘Back-ups’
    Meer info: https://support.apple.com/nl-nl/HT202301

Ik denk eerder aan volgelopen caches, een niet geleegde prullenmand o.id.

Bijdrager
    iJack

@fred44nl OmniDiskSweeper is inderdaad perfect, kende die nog niet. Had veel muzieklessen (bijna 20 Gb) in Garageband staan.. Scheelt weer.. Locale backups van TimeMachine uitgezet, dank!

@thebigz Nooit aan gedacht, goeie tip, dank!! (direct 1 besteld)

@ GoeieDag Caches worden wekelijks geleegd met CleanMyMac.

Dank voor de tips!

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  iJack.

Bijdrager
    Lang Lid

Ik heb een NIFTY gekocht, kan tot 128 Gb micro SD in.

Bijdrager
    GoeieDag

Caches wekelijks legen met CleanMyMac? Waarom toch??

Het uitzetten van lokale TM backups was hier het probleem helemaal niet en is ook onnodig. Niet alle tips die hier worden gegeven zijn altijd even goed, en niet iedereen die dit soort tips geeft weet precies waar ie het over heeft…
    Lees mijn link van Apple eens door; staat in hoe het werkt.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    iJack

@goeiedag Caches worden o.a. geleegd wanneer ik CleanmyMac gebruik, eens in de zoveel tijd draai ik dat programma en heb ik het gevoel (placebo effect?) dat de boel weer schoon is. Ik hoor nu dat het niks is, ik lees nog niet waarom precies. Dat je een heleboel ook handmatig kan doen dat geloof ik graag. Ik ben een enthousiaste Apple gebruiker, zowel zakelijk als privé en heb vaak niet zoveel zin (en tijd) om me heel erg te verdiepen in de terminal.

Kan ik met hetzelde commando (maar dan enable) de lokale TM backups weer aanzetten? Ik lees je Apple link nog even goed door, dank!

Bijdrager
    iJack
    penseel op 04 april 2015

CleanMyMac niet meer gebruiken. http://www.onemorething.nl/community/topic/clean-my-mac-1/%5B/quote%5D

Ik neem het graag van je aan maar ook in dit draadje staat niet waarom…

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  iJack.

Bijdrager
    GoeieDag

Caches zijn niet ingebouwd in een OS of apps om ons tot last te zijn, uiteraard. Ze helpen mee het programma soepel te laten opstarten en lopen. Maar soms lopen ze vast, of vol, net als een .plist wel eens corrupt raakt. Plist-en gooi je ook niet maandelijks weg.
    Het ‘zomaar ‘opschonen’ van caches gaat tegen het principe van het bestaan van caches in.

En ja, dat placebo effect icm ‘opschonen’ is enorm, blijkt elke keer weer. Vooral bij mensen die (vroeger) met Windows werk(t)en. Maar het is wat het is: placebo!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.