5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    ajschol

HD mac formatteren: journaled of HSF+ ?

Hi,

ik wil een externe firewire disk Mac formatteren. Welk van de twee opties raden jullie aan? Journaled, of HSF+ ? Mijn eigen iBook HD is Journaled,.. is dat beter ofzo?

groet,

Bijdrager
    reneo

krijg nou de formatering!!! euhm, ik wist niet of dat een andere vorm van formatering is, dat journaled… heb ik iets gemist?!?

Bijdrager
    dada1958

Gewoon beide opties? 8)

Bijdrager
    apenstaartje

ligt er een beetje aan waarvoor je de schijf wilt gebruiken..

Journaled is wat langzamer, maar is veiliger voor de data die op de disk staat…
    dus als je bezig gaat met video op die schijf, dan raad ik je aan om het uit te zetten.. wil je het gaan gebruiken voor opslag ofzo, dan kun je het beter aanzetten..

Bijdrager
    JeePee

HFS+ is het formaat waar je je schijf in indeelt en Journaling is iets heel anders. Journaling File System is een soort registratiesysteem. Het registreert iedere verandering op je harde schijf, hierdoor treden er minder foutjes op in je directory en hoef je bij stroomuitval of een crash niet bang te zijn dat je Mac daarna niet meer kan opstarten of dat de heleboel beschadigd is. Na een crash zonder JFS aan, duurt het een poos voor je Mac is opgestart, dit komt doordat hij gecontroleerd wordt, met JFS aan start hij net zo snel op als normaal.
    Als JFS aanstaat en je krijgt een crash tijdens bijvoorbeeld het kopiëren van iets, dan schakelt je Mac automatisch terug naar het moment vlak voordat je ging kopiëren, oftewel naar het moment dat JFS voor het laatst iets had geregistreerd.
    Van vertraging bij JFS merk je helemaal niets. Pas bij het kopiëren van enorme hoeveelheden bestanden tegelijkertijd, zou je het verschil kunnen merken. Echter het feit dat Apple JFS standaard heeft aangezet in Panther, zegt mij genoeg…:roll:

Dus om aan te sluiten bij dada1958: beide opties!:D

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.