11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Marthais

HD “Installeren”

Hallo,

Omdat een Externe HD me niet zo aanstaat heb ik besloten een grotere harde schijf in mn (toekomstige) macbook (die met een 80gb HD) te zetten. Nou vroeg ik me af wat daar bij kwam kijken. niet het vervangen zelf (dat staat op internet voldoende beschreven) maar meer dingen als, hoe krijg ik het OS er weer op? waar moet ik nog meer op letten?

BvD

Marthais

Moderator
    unSOUND

Over het maken van Back-ups:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=891445#891445
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=106299

Over het installeren van OS X:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=79272

Overigens hoef je OS X niet eens perse opnieuw te installeren, als je een goede back-up op een opstartbare schijf maakt kun je die weer terug zetten naar de nieuwe schijf

Bijdrager
    1984

Een externe HD is wel een stuk goedkoper, en wel zo handig voor Back-up, aangezien het model met 80gb HD geen DVD brander heeft.
    Maar ik moet toegeven voor een laptop die je vaak meeneemt, is dat externe spul onhandig

Bijdrager
    Marthais
    ”unSOUND”

Overigens hoef je OS X niet eens perse opnieuw te installeren, als je een goede back-up op een opstartbare schijf maakt kun je die weer terug zetten naar de nieuwe schijf

opstartbare schijf??

Bijdrager
    Renzs

Ja. Een schijf moet aan bepaalde voorwaarde voldoen wil die op bijv. een Intel Mac willen starten.
    Bij een Intel Mac moet de partitie-indeling op GUID staan.

Bijdrager
    Marthais

euh? daar snap ik ff helemaal niks van :P

Moderator
    unSOUND

Je kunt niet van elke externe schijf opstarten… Maar dat nog even terzijde.

Je kunt met sommige programma’s een volledige kopie ( kloon ) maken van je interne schijf. Deze zet je dan op je externe schijf. Vervolgens plaats je de nieuwe interne schijf, en start je de Mac op met behulp van de externe schijf… En dan maak je weer een volledige kloon, maar dan naar de nieuwe interne schijf…

Bijdrager
    Marthais

hmm

dus ik maak n kloon van mijn schijf, zet die op mn Ipod, stop de nieuwe harde schijf in de mac, gebruik de instalatiecdrom om macosX er op te zetten, en haal alles weer van mn Ipod af?

Moderator
    unSOUND

Je hebt de installatie DVD niet nodig:

• Maak een opstartbare kloon van je HD naar je externe schijf.
    • Plaats de nieuwe harde schijf
    • Start op van de externe schijf
    • Maak een kloon van de externe schijf naar de HD.

Bijdrager
    Marthais

ok… een ipod werkt als externe harde schijf?

En een nieuwe harde schij erin en de instalatie cdrom gebruiken werkt ook?

Moderator
    unSOUND

Het kan, maar het is verre van ideaal. Een iPod is traag, en de USB verbinding maakt het nog trager. Een FireWire HD is je beste optie.

En natuurlijk kan het ook met de installatie DVD, maar dan begin je met een kale installatie, en moet je alles daarna weer terug gaan zetten, je bestanden, je software, je instellingen, je wachtwoorden… terwijl het met de manier die ik beschreef in 1 keer weer als vanouds is.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.