16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

HD info

[imghttp://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=2124

Bijdrager
    imar

Ik neem aan dat je er niet zelf voor 74 Gb aan systeem, software en muziek/films op hebt gezet.
    Maar voor de duidelijk: is er iets gebeurd voordat je merkte dat je HD vol was (iets geïnstalleerd oid)

Helpt herstarten?

Er is een soortgelijke draad hierover. Weliswaar over een grotere harddisk maar misschen kan je iets met de tips die daar worden gegeven.

Bijdrager
    Freek.

Zelfde probleem als in
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=24129
    (“150 GB Harde schijf plotseling vol!”) ???
    Ennuhhh… de mappen Documents, Music, Pictures etc zijn niet volgelopen zonder dat je t in de gaten hebt? Veel gedownload waardoor er her en der bestanden staan (LimeWire bv maakt een map ‘Incomplete’ aan) ?

Bijdrager
    Rutger1981

als je toast gebruikt en veel brandt. Mp3 en Video.
    Zet toast in de user:documentenmap een mapje : Roxio Converted Items
    Hier zet toast zijn geconventeerde media neer om te herbruiken. Wat je meestal niet wil.
    Hier heb ik eens 15GB weg gegooid. Je kan ook voor alle mapjes de functie aanzetten dat ze de grote calculeren. Beetje spuren dus.

succes

Bijdrager
    Oppie

Ook ik mis een kleine 5 Gig op een 30GB iBook schijf; het probleem doet zich niet in de thuismap voor, die gegevens kloppen! Het is de optelsom Bibliotheek+Gebruikers+Programma’s+Systeem die het verschil geeft met HD ‘gebruikt’ info. Alles al geprobeerd (ook OmniDiskSweeper), maar niks heeft geholpen. Volgens mij een bug (een forse bug trouwens!) in OS 10.3.x:( .

NB: Hans, wat wil je met die html codes in je eerste post zeggen?

Bijdrager
    OMT-fan

Oppie,

Daar had een foto van mijn diskinfo moeten staan, maar ik deed kennelijk weer iets verkeerd met het importeren van de foto vanuit mijn persoonlijke fotomap.
    Kan iemand me mijn fout aanwijzen??

Inmiddels heb ik alles gedaan wat me mogelijk leek:
    Omnidisk gedraaid, deze geeft aan 28,5 Gb in gebruik.
    Ik heb permissies hertseld, Volume herstel gedaan, Diskwarrior 3.02 gedraaid (inclusief hardware, die overigens weer in 1 sec. klaar is, Pram reset…….wat kan ik nog meer doen.

Maar….. ik blijf maar 3,15 GB overhouden op mijn schijf van 80Gb….

Wordt een beetje moedeloos…….

Bijdrager
    wjgmspeedy

heb hiervoor bbcode in mijn eigen bericht uitgeschakeld

Bijdrager
    remier
    ”wjgmspeedy”

heb hiervoor bbcode in mijn eigen bericht uitgeschakeld

Dat zijn niet ‘alle’ mappen die er aanwezig zijn op je harde schijf…

Je hebt ook nog hidden mappen zoals /private en /var etc…
    Ik zou zeggen probeer OmniDiskSweeper even;)

Bijdrager
    OMT-fan

Bedankt voor de hulp.
    Omnidisksweeper heb ik gebruikt en die geeft 28 GB (verbruik) aan in de kop van het scherm nadat alles is gescand…..

Het gekke is dat mijn 2e HD (ook 80 GB) wel goed is, ca 15 Gb in gebruik en 60,…. GB beschikbaar.

Maar, hoe krijg in de “hidden files” in beeld??

Bijdrager
    OMT-fan

Zie hier mijn Omnidisk analyse…….

het wordt steeds vreemder…..waar zijn mijn overige GB’s?????

Bijdrager
    Oppie
    ”remier”

Dat zijn niet ‘alle’ mappen die er aanwezig zijn op je harde schijf.
    Je hebt ook nog hidden mappen zoals /private en /var etc…

Akkoord, maar die gebruiken geen vele Gigs, laat staan tientallen Gigs…

Bijdrager
    remier
    ”Hans

Bedankt voor de hulp.
    Maar, hoe krijg in de “hidden files” in beeld??

Dat zijn zeg maar die grijze bestanden in OmniDisk, het is mij echt een raadsel waarom de HD vol zit bij je en OmniDisk dit niet aangeeft…

Als je in de terminal “df -h” intikt wat geeft die dan aan?
    Je kan ook een beetje met dit commado spelen om grote bestanden te vinden:
    “find . -size +100000 -ls”

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb nog nooit iets met Terminal gedaan, hoe werkt dat??

Weet iemand nog een controlemogelijkheid om hardware (HD) te testen zoals Norton dat deed in eerdere OS versies. “bad blocs” en dergelijke…..?

Bijdrager
    Deskman

Gebruik Onyx of een dergelijk programma eens om je cachefiles en logfiles te wissen. Die kunnen ook aardig groot worden. Voor ‘regulier onderhoud’ aan je systeem is zo’n programma essentieeel vind ik.

Diskutilities voor schijfcontrole (hardware) zijn Drive10 en TechTool, allebei van Micromat maar er komen er langzamerhand meer op de markt. Lees ook het artikel van JeePee eens door: http://www.macosx.nl/?p=tips-reparatie

Je kunt overigens met de zoekfunctie van de finder ook op grote invisible files zoeken. Geef een extra zoekargument op en kies dan ‘zichtbaar en onzichtbaar’.

Bijdrager
    OMT-fan

Heb iets gevonden via terminal!!!!

Er zaten ergens films dubbel opgeslagen, die kennelijk niet meetelden in de opgave…….zeeeeer vreemd!!!

Nadat ik die had verwijderd kreeg ik onderstaand resultaat.

Bedankt voor alle hulp ….. een hele zorg minder hier,…..

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb nu de smaak te pakken hoor.

Ik wil de documentenmap en de filmmap in de linkerkolom ook zo’n mooi alternatief icoontje (zie panther en Jaguar) geven. Zie vorig bericht. Waarom lukt dat niet met “appeltje C” en “appeltje V”????

Verder heb ik mijn 2e schijf nu zover opgeschoond dat ik (voor de veiligheid) de daar op staande Jacguar versie wil vervangen voor Panther (backupschijf).
    Ik heb het idee dat ik eigenlijk de map prog’s en de systeemmap ed. van de “master” naar de 2e schijf kan slepen en dat dan ook alles gewoon werkt, opstartprog’s, voorkeuren, programma’s etc.
    Klopt het dat als ik de totale schijf A naar B kopieer, (nadat ik de 2e schijf heb gewist) alles gewoon vanaf de 2e schijf werkt en dat als ik de documenten van de 2e schijf wis, ik een een absolute kopie heb van de 1e schijf???

Of is een schone installprocedure met alle latere updates vanaf de originele Panther cd’s beter???
    Hoe gaat het dan met alle prog’s, kan ik die dan wel overslepen??

Ja, ja, jullie hebben wat te stellen met zo’n “nitwit” als ik…..lol

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.