10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jordy

HD in macbook pro

ik heb een macbookje.. deze is toch eigenlijk niet snel genoeg voor wat ik er allemaal mee doe. ik heb deze nu bijna een jaar maar zit nu toch te denken om een macbook pro aan te schaffen en het macbookje te verkopen.

maar nu vroeg ik mij af of je echt duidelijk verschil merkt tussen de 5400 en de 7200 toeren HDD en of dit de 150 euro verschil waard is. dat de batterij waarschijnlijk wat korter mee gaat maakt me niet uit.

Bijdrager
    mrjellow

Ik neem aan dat de lees- en schrijftijden veel hoger zijn met 7200 toeren. Dit is vooral handig voor bijvoorbeeld mensen die video editen en grote bestanden wegschrijven naar hun harde schijf. Dus bedenk voor jezelf wat je met de MPB wil gaan doen en besluit dan of jij deze hogere snelheden het waard vindt. Met dagelijks gebruik zal je er weinig van merken denk ik zo.

Bijdrager
    Oppie

Misschien dat er gerichter een antwoord kan worden gegeven als je vertelt wat je doet op je MB…

Bijdrager
    eubank

Wat is de configuratie van de macbook? Vraag me af of je er qua processor snelheid echt veel op vooruit zal gaan. Het is heel eenvoudig een macbook van een 7200tpm schijf te voorzien. Misschien helpt het om extra geheugen bij te prikken?

Bijdrager
    Jordy

het is het basis model 1.83 met 2gb ram. ik ben voornamelijk bezig met webdesign in photoshop, flash en kleine dingetjes met illustrator. honderden lagen in photoshop zijn geen uitzondering…

voor de rest gewoon de huis tuin en keuken dingen zoals internet, ichat, itunes etc.

als ik ermee aan de slag ga met photoshop e.d. heb ik er een 2e scherm aan hangen, waarmee expose ook niet van harte wil.

ik heb de macbook toen de tijd gekocht voor mijn studie maar daar ben ik al een hele tijd geleden mee gestopt.

ik wil in de toekomst ook wel graag dingen gaan doen met video.

al met al ben ik eigenlijk gewoon gewoon toe aan een zwaardere machine. ik kan ook voor een imac gaan (of zelfs een mac pro) maar ik vrees dan dat ik het mobiel zijn wel erg ga missen.

Bijdrager
    awi

ik heb laatst een nieuwe HD 7200rpm (was 4200rpm) in mijn tibook 400 MHz geplaast en deze is eenstuk sneller geworden en bovendien 50 x stiller als voorheen.

Moderator
    unSOUND

In de titel van je topic staat dat je een MacBook Pro hebt, maar nnu gebruik je de naam MacBook… Bij de MacBook Pro is het vervangen een stuk lastiger dan bij de gewone MacBook… over welk model hebben we het nu ?

Daar komt bij dat het verschil vrij klein is, tenminste als je voor een grotere versie gaat. Een 250 GB schijf van 5400 toeren kan bijvoorbeeld sneller zijn dan een 160 GB schijf van 7200 toeren…

Bijdrager
    Jordy
    ”unSOUND”

I maar nnu gebruik je de naam MacBook… over welk model hebben we het nu ?

misschien is de titel niet helemaal lekker, maar het is een beetje off topic gegaan. ik heb nu een macbook, maar wil deze waarschijnlijk vervangen door een macbook pro.

en ben aan het kijken voor de beste configuratie voor mij..

Bijdrager
    Jordy
    ”unSOUND”

Daar komt bij dat het verschil vrij klein is, tenminste als je voor een grotere versie gaat. Een 250 GB schijf van 5400 toeren kan bijvoorbeeld sneller zijn dan een 160 GB schijf van 7200 toeren…

hoe kan dat dan?

Bijdrager
    eubank

Hier een test tussen een 250, 5400rpm en 160, 7200 rpm schijf

http://www.tomshardware.com/2007/08/02/speed_or_capacity/index.html

in sommige gevallen is de 5400 rpm schijf sneller dan de 7200rpm schijf. Dit heeft te maken met de dichtheid van de data op de schijf. Als de 5400 rpm schijf een rondje draait haalt hij meer data binnen. Heeft iemand al ervaring met de 250 GB 5400rpm schijf van Samsung? ik heb ooit eens ergens gelezen dat deze in de macbook niet goed werkt.

Both new hard drives are direct results of perpendicular magnetic recording technology, which has experienced continuous development over the last two years. While conservative hard drive makers such as Western Digital did not immediately introduce PMR, everyone is finally using this technology today. So far, it has yielded 250-350 GB platters for 3.5″ drives and 130+ GB per platter in the 2.5″ formats, enabling 1+ TB 3.5″ drives and 250 GB desktop drives such as the Samsung Spinpoint M5S.

The M5S top model is called HD250JI, spins at 5,400 RPM and outperforms almost every other 2.5″ hard drive. Even better, it does so without requiring more energy than its direct competitors. Only 7,200 RPM drives such as the Fujitsu MHW2160BJ deliver quicker access times and better I/O performance, but in terms of data transfer performance the new Samsung drive is already very close. Both drives are backed by a three-year factory warranty.

Fujitsu shows better overall performance and quicker access times, while Samsung’s drive offers 50% higher capacity and lower energy requirements. So, which one should the real enthusiast go for? If you’re looking for maximum performance, there is no way around the MHW2160BJ, as it even surpasses Seagate’s Momentus 7200.2 with higher transfer rates and better energy efficiency. For maximum performance for desktop replacement PCs, I’d go for the Fujitsu drive at this time, because additional storage can be added via external storage devices. The mobile user should rather go for the Samsung HM250JI, because it offers almost comparable performance, but has the capacity reserves you might need on the road.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.