14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    jopie213

HD in gevaar?

Goedemorgen,

Enkele maanden geleden had mijn vriendins MBP serieuze problemen met de harde schijf, meldingen ‘invalid node structure’ en opstarten was niet mogelijk. Vervolgens opnieuw OS geïnstalleerd en time machine backup teruggezet. Nu lijkt alles goed te zijn, maar zonet voor de aardigheid even de SMART utility erop los gelaten, en die geeft de volgende melding:

(waarin het bovenste venster is wat je ziet als je op de rode ‘show all’ klikt)

Ik ben niet ervaren met dit programma en het interpreteren ervan. Ik vermoed dat de last error time het moment was waarna ik de boel opnieuw geïnstalleerd heb, maar tegelijk meldt hij dat de schijf vervangen zou moeten worden. Wat is jullie advies: vervangen, of wachten?

Bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    Rickje

Ik zou ‘m vervangen.
    Hiermee doorwerken is als in een vliegtuig gaan met 10 terroristen naast je.

Probeer (als ’t nodig is) een backup te maken van de data en dan zou ik zeker de schijf vervangen. Dit soort schijven zijn niet heel duur (50 euro??) voor 500gb(??) en misschien zelf of door en ander laten inbouwen voor een paar tientjes wellicht.

Succes

Bijdrager
    TonE

Eens met Rickje, schijf is aan het overlijden. Zsm kloon maken met SuperDuper of Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    jopie213

Ja, daar was ik al bang voor. Zou zoiets onder de garantie vallen? De mac is zo’n anderhalf jaar oud. Of zou het de moeite van het gedoe met de garantie niet waard zijn, gezien de lage prijs van een schijf?

Bijdrager
    johnkeates

Nee, het is de moeite niet waard. Behalve als je in Amsterdam woont en even met de tram naar de Apple Store kan.

Bijdrager
    Rickje

Afhankelijk van waar je de Mac hebt gekocht kan de garantie langer zijn dan de standaard Apple termijn van 1 jaar. Je kunt het altijd proberen en als ze ‘te’ moeilijk doen, kun je ‘m laten vervangen, het zijn niet exorbitante bedragen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

SMART utility is een nogal rigoureus programma dat vaak meldingen geeft terwijl andere SMART programma’s dat niet doen. Kijk b.v. eens wat dit programma zegt.
    (Of wat de status is in het schijfhulpprogramma venster)
    Als dit soort programma’s dergelijke foutmeldingen geven terwijl je op dit moment geen problemen (meer) ondervindt betekent dit niet dat je gelijk naar de winkel moet rennen, het betekent slechts dat je je data veilig moet stellen via een backup (iets wat je sowieso moet doen).

Verder is de foutmelding “‘invalid node structure’” van toepassing op de data van de schijf en niet de fysieke schijf zelf. Die data was dus corrupt terwijl de schijf zelf in orde was.

Verder weten de meeste mensen niet hoe ze de getallen van een SMART test moeten interpreteren. Zo betekenen de nullen bij de ‘bad sector’ resultaten dat er geen enkele sector vervangen hoefde te worden vanwege een fysieke beschadiging wat de meest voorkomende oorzaak is van data verlies of een crashende schijf.

Mijn iMac is nu ruim 2,5 jaar oud en behoord toevallig tot de iMacs die een slechte 1TB drive zouden hebben en die gratis vervangen kon worden. Drie maanden na aankoop draaide ik ook SMART utility naar aanleiding van een topic hier. Ook bij mij stond er ‘FAILING’. Nu dus 2,5 jaar verder is hier totaal niets aan de hand terwijl mijn Mac daadwerkelijk 24/7 aan staat en bezig is.
    (Waarmee ik wil zeggen dat je je niet gek moet laten maken door programma’s als SMART utility want de makers daarvan hebben volgens mij aandelen in de hd industrie…)

Bijdrager
    Ree

“Mijn iMac is nu ruim 2,5 jaar oud en behoord toevallig tot de iMacs die een slechte 1TB drive zouden hebben en die gratis vervangen kon worden”
    Ik zou em maar gauw wegbrengen Hendrik, die van mij deed het ook zo lang op “Failing” en dat hield midden op de dag plots op; toen was-ie dood.

Het is, zoals ze dat noemen, een tikkende tijdbom en hij kan elk moment af gaan.

trouwens, als een andere smart utility een fout niet laat zien, komt dat dan doordat het ene programma teveel of dat het andere programma te weinig laat zien?
    Smart zit nog altijd in je harddisk en zo’n utility leest het alleen maar uit. Het feit dat de fout er staat betekent dat de fout er is, ookal geeft een ander programma die fout niet weer.

als het nou 1 of 2 uncorrectable errors waren, ok. maar het zijn er 132. da’s best veel in mijn opinie.

mijn advies, voor Jopie (de topic starter) maar ook voor jou, duplicaat maken en schijf (laten) vervangen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Alsnog wegbrengen kan niet meer (althans niet gratis) want toevallig liep die actie tot vandaag 13 april 2013.
    Ik weet niet wat jij doet, maar ik koop pas iets nieuws als het stuk is of niet meer voldoet. Maar ik geloof niet dat een hd die al haast 3 jaar 24 uur per dag 7 dagen in de week probleemloos werkt morgen ineens stuk gaat. Als een drive niet 100% is dan merk je dat veel eerder en vaak al na een paar maanden.

Dat SMART utility spreekt over ‘uncorrectable errors’ hoeft niet te betekenen dat een ander programma zoals b.v. diskwarrior of drive genius daar ook niets mee kan. Verder is het zo dat er een heleboel SMART parameters bestaan die als ze gecheckt worden veel minder van belang zijn dan degene die sowieso gecheckt worden. En dat eerste is nu precies wat SMART utility doet. Je kunt dan twee dingen doen: gelijk een nieuwe drive kopen met het ‘gevaar’ dat de oude net als bij mij nog jaren mee gaat of gewoon wachten totdat hij daadwerkelijk stuk gaat want heb je een complete backup dan is er nog steeds niets aan de hand.

Het is, zoals ze dat noemen, een tikkende tijdbom en hij kan elk moment af gaan.

In mijn optiek geldt dat voor de externe drive want daarvan zijn er bij mij al een handvol stuk gegaan in enkele jaren terwijl ik in de 30 jaar dat ik met computers werk pas 1 keer een kapotte interne drive heb gehad… (en toen bestond de SMART technologie nog niet)

Bijdrager
    jopie213

Bedankt voor de reacties! @hendrik ijzerbroot: als ik haar laptop weer heb, zal ik je programma eens uitproberen. In elk geval goed te horen dat het per se betekent dat het meteen mis is. Wat je op zich ook verwacht als de laatste fout al zo’n tijd terug is. Ik heb er wel goede back-ups van, dus wat dat betreft is er niet zo veel aan de hand.

Bijdrager
    Ree

“Ik weet niet wat jij doet, maar ik koop pas iets nieuws als het stuk is of niet meer voldoet. Maar ik geloof niet dat een hd die al haast 3 jaar 24 uur per dag 7 dagen in de week probleemloos werkt morgen ineens stuk gaat.”

Nou, ik zal je vertellen, mijn schijf deed op zaterdag niets geks, op zondag was deze af en toe iets trager, op maandag deed-ie helemaal niets meer. De schijf was toen 1jr 5 mnd oud en het replacement program was er nog niet eens. Ik heb 4 weken van een FireWire harddisk gewerkt twijfelend of ik em zou wegbrengen of zelf repareren, toen kwam apple keurig met een replacement. gelijk gedaan.

Ik zei ook; dat gebeurt mij niet. Maar het blijft een Seagate harddisk. Nu zit er een Hitachi in. Een vertrouwd gevoel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Over hoe lang een schijf mee gaat kun je niks zeggen en het maakt echt niet uit om welk merk het gaat. Een Hitachi kan ook stuk gaan (weet ik uit ervaring) maar dat was een externe drive die bij mij vallen als vliegen. Met een interne schijf heb ik op die ene keer in 30 jaar na nooit problemen mee gehad. En ik zeg ook niet dat het niet kan gebeuren, ik zeg alleen dat een schijf die al zoveel achter de rug heeft als die van mij bewezen heeft solide te zijn. Maar heb je een schijf die net geen 100% is maar wel ‘goed’ dan zal die eerder het loodje leggen en dan meestal relatief snel.

En dat je gebruik hebt gemaakt van het replacement program is logisch omdat je al met een kapotte schijf zat, maar die van mij heeft nog nooit kuren gehad dus waarom dan vervangen? Gaat hij stuk dan moet ik alsnog maar draait hij goed waarom zou je? (Er is hier trouwens een topic over een voor dit doel opgestuurde iMac die terug kwam met andere mankementen)

Bijdrager
    jopie213

de trial versie van SMARTreporter biedt geen smart scan, dus dan test hij alleen I/O performance. Daarmee vind ik niks bijzonders

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daar was ik al bang voor. Ik heb een oudere versie van SMARTReporter en die werkt 100%. De huidige versie moet je kopen in de app store en is gelukkig niet duur. In je menubalk rechts zie je dan eigenlijk constant je SMART status staan die met een regelmaat gecontroleerd wordt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.