9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Arwins667G4

HD in diskette bay G4?

Hello,

Ik wil (tijdelijk) een extra HD in de diskette bay van m’n G4 667 plaatsen, kan ik de daar aanwezige kabels daarvoor gebruiken en kan het wel op deze plaats met de warmteproductie?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Als het past (fysiek gezien) zie ik verder geen problemen… Zit je verder al helemaal vol dan?

Bijdrager
    Oupro

Absoluut niet doen. Die ruimte is alleen bedoeld voor zipdrives, niet voor harde schijven. Heb in mijn powermac de grootste problemen ermee gehad. Crashes en andere uitermate vervelende problemen die toch wel verschillende keren per dag wat van zich lieten zien. Sinds ik die schijf daar eruit heb gehaald zijn alle problemen over gegaan.

De schijf daar kan zijn warmte veel slechter kwijt dan op de plek waar de schijven normaal gesproken zitten. Dat verschil is echt aanzienlijk. Verder is de bandbreedte van de IDE aansluiting daar veel kleiner dan van de aansluiting op de normale plek van je harde schijven.

Bijdrager
    Torz

Ik heb wel eens een extra schijf daar gehangen.
    De warmte is inderdaad een probleem. Tenzij je een schijf gebruikt die minder warm wordt dan de huidige moderne ATA 5400-7200 rpm. Dat betekent dus een oude 4200rpm schijf en niet te groot. BV een oude (apple 20) of 40 gig schijf. Omdat poort niet zo snel is heb je met een langzame schijf ook die problemen niet. Je kan ook het klepje verwijderen, dan heeft de schijf meer lucht.
    Wil je toch een grotere en snelle schijf, dan kun je beter een extra pci-ATA kaart plaatsen.

Bijdrager
    Arwins667G4

Bedankt voor de tips, de huidige twee IDE stekkers zijn in gebruik door twee HD’s (20GB & 60GB) waarvan ik de kleinste tzt wil vervangen door een Maxtor 80GB.
    Ik dacht eraan om de diskette bay tijdelijk te gebruiken om dan de oudste, en tevens kleinste, 1 op 1 te kopieeren naar de nieuwe. Uit de ervaringen lees ik dus dat een permanente plaatsing problemen geeft qua warmte maar ik kan die IDE stekker wel tijdelijk gebruiken.

Bijdrager
    MMO

Waarom niet uitbouwen in een FW of USB 2 kastje. Heb je voor +/- 50 € nog een mobiele schijf van 20 GB. Dan is je oude HD niet verloren.

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Het spijt me dat ik de problemen met de hitte ontwikkeling heb onderschat. Maar goed, ik las ‘tijdelijk’ net zo letterlijk als bedoeld werd. Tijdelijk om je schijf te clonen (gebruik SuperDUper als het een opstartschijf is) moet geen probleem zijn. Laat je kast dan gewoon open staan, dan blijft ie koel genoeg.

Bijdrager
    Torz

Die 20 gig zou je kunnen laten zittn, ik neem aan dat het de originele eerste schijf van de G4 is, die is van IBM en 4200 toeren. Ik heb dat destijds ook gedaan(een tijdje) heb zelfs de temperatuur gemeten met een sensor op de schijf.

Bijdrager
    Oupro

Hoewel “tijdelijk” wel weer een ander verhaal is, ben ik er eigenlijk nog steeds geen voorstander van. Om de simpele reden dat dat bakje niet is ontworpen voor harde schijven. Beter plaats je, zoals al gezegd, een extra pci ATA kaart. Dan kun je je schijven wel gewoon onderin erbij leggen. Een andere en wat goedkopere oplossing is een extern firewire kastje. Dat moet prima werken en volgens mij zelfs met veel minder gedoe in gebruik te nemen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.