11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Nikki

HD en DV capture combineren in tijdlijn

Is het mogelijk om HD-beelden met DV-beelden te combineren op een tijdlijn?
    Vooralsnog lukt het wel om de beelden samen te gebruiken, maar de dv-beelden worden kleiner in een sequence met hd-settings en andersom de hd-beelden groter in een sequence met dv-settings.

Enig idee hoe deze verschillende beelden te combineren zijn waarbij er geen verschil in weergave optreedt?

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt: het is toch onmogelijk om twee verschillende groottes te combineren zonder dat je de één vergroot, of de ander verkleint??

Bijdrager
    benj1989

stel je instellingen naar het grootste en en vergroot de kleinste ernaar…

Bijdrager
    Nikki

Wat er gebeurt is dat wanneer je in DV-settings werkt en vervolgens in de tijdlijn HD-clips plaatst, de HD-clips vergroot (ingezoomd) worden weergegeven. Andersom wanneer je DV-clips plaats op een tijdlijn met HD-clips worden deze verkleind (met een zwarte ruimte rondom).

Gek genoeg ziet de afbeelding in het clipje er nog hetzelfde uit, maar de weergave in canvas laat een grotere versie zien. Het lijkt met de sequence-settings te maken te hebben, wisselen tussen de verschillende HD- en NTSC-settings laat steeds een verandering van grootte van de clip zien.

Bijdrager
    Jan van der Meulen

Als je met FCP werkt kun je ‘iets’ aan het probleem doen door met Wireframe de te kleine beelden op te rekken of de te grote te verkleinen.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik weet nog steeds niet zeker of ik je begrijp, maar het zit in ieder geval zo: je tijdlijn is ingesteld in DV of HDV. Als ie op DV staat en je sleept een HDV beeld in die tijdlijn, zal dat beeld onaangetast blijven, oftewel in 100% van de resolutie. Omdat die resoultie van DV kleiner is zie je alleen een deel van het HDV beeld. De rest valt buiten de tijdlijn met DV resolutie. Als je het HDV beeld wil laten passen moet je het uitzoomen: motion tab in de viewer, Basic Motion, Scale.
    Ben je daarmee geholpen, of bedoel je iets anders?

Bijdrager
    Nikki

Geloof inderdaad dat je het probleem te pakken hebt…als ik het goed begrijp ontkom je er dus niet aan om alle HD-clips die groter uitvallen doordat je in een DV-tijdlijn werkt te verkleinen tot ze hun in “HD-zichtbare” formaat weer hebben.
    Vervelend genoeg betreft het veel materiaal wat met 2 verschillende camera’s (1 in HD, 1 in DV) gefilmd wordt en ook door elkaar heen gebruikt moet worden. Kan dus ook niet simpelweg 2 verschillende sequences maken en die later samenvoegen.

Dit brengt me meteen op de volgende vraag…is er een reden om beter alleen in HD of alleen in DV te filmen? De mogelijkheid is aanwezig op beide camera’s. De reden om nu in beide formaten te filmen is de hoeveelheid stock in HD aanwezig.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik vind zelf dat je zoveel mogelijk in HD moet filmen als je de kans hebt. Wat je kan doen is het materiaal eerst in z’n geheel converteren naar DV anaphormic (met FCP of QT Pro) en vervolgens daarmee in de DV tijdlijn te werken. Dan heb je voor later altijd nog HDV originals op tape, maar kan je toch snel monteren in DV.

Bijdrager
    Nikki

Begrijp je volkomen, je mening wordt gewaardeerd.

De indruk bestaat alleen dat het meer tijd kost om te werken in HD en tevens de kwaliteit niet wordt geleverd wanneer je het geheel op dvd brandt via iDVD. In de manual is nl. te lezen dat het materiaal wordt omgezet in SD. Daarbij lijkt het dat je geen extra kwaliteitvoordeel kunt behalen met filmen in HD en tevens meer tijd kwijt zou zijn met editen en exporteren naar iDVD.
    Ok, geen idee of dit verhaal klopt, heb het ook maar van horen zeggen, maar zit ondertussen wel met 2 verschillende formaten waarmee ik moet gaan klungelen…

Bijdrager
    MacbookTo

Wij filmden vorig jaar op HD niveau, maar monteerden nog in DV formaat. Het viel ons wel op dat de kwaliteit van de gemonteerde DV film toch beter was dan dat we in DV opnomen hadden en in DV gemonteerd hadden. Ik zou dus inderdaad HD opnemen, dan is in ieder geval je eindproduct – hoe je ook monteert – beter dan dat je het in DV formaat opneemt.

Bijdrager
    Gip

Koop final cut studio 2, die nieuwe fcp maakt alles in de tijdlijn hetzelfde…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.