-
Hansi2124 op 31 maart 2011
qwerty zijn de eerste letters op een Nederlands toetsenbord
azerty zijn de eerste letters op een Belgisch toetsenbord
Alvast gefeliciteerd!
Is het mathematisch zeker dat heel Nederland met een querty klavier werkt ?
Grupello : ik heb hier even een samenvatting van alles op een gewoon azertyklavier.
/uploads/community/3589c04451b152b27c725651ff93904404e90716_0.jpg
Het is natuurlijk beter dat je die tekens zelf uitzoekt met de toetsenbordweergave. Dan kan je alle tekens die mogelijk zijn op je toetsenbord oproepen en eventueel de meest gebruikte noteren.
1984 op 31 maart 2011Shift +3= # (bij mij) Tip: ga naar systeemvoorkeuren > toetsenbord > en ziet een vinkje bij
Is inderdaad een goede tip !
Chorro op 31 maart 2011In Nederland is inderdaad een QWERTY toetsenbord gebruikelijk, ik durf te zeggen dat zeker 80% in Nederland werkt met QWERTY. Misschien zelfs meer dan 80%.
80% of meer werkt met… of gebruikt een…?
Chorro op 31 maart 2011In Nederland is inderdaad een QWERTY toetsenbord gebruikelijk, ik durf te zeggen dat zeker 80% in Nederland werkt met QWERTY. Misschien zelfs meer dan 80%.
Ik denk dat meer dan 98% met een QWERTY-toetsenbord werkt. Qwerty is namelijk de standaard in Nederland. Als je met een Azerty-toetsenbord wilt werken, dan ben je waarschijnlijk een ingevlogen Belg of Fransman. No offense!
Volgens mij worden Mac’s in Nederland standaard uitgerust met een Qwerty International toetsenbord. Er is ook een echte Nederlandse toetsenbord indeling, maar die heb ik sinds het verdwijnen van typemachines en IBM-terminals eigenlijk niet meer gezien. Op een toetsenbord met Nederlandse indeling zitten de speciale symbolen anders verdeeld en is het makkelijker om letters met accenten te maken.
@Yost
Misschien werken er in Nederland wel meer dan wat “ingevlogen Belgen of Fransen” ( als je daar tenminste inwijkelingen mee bedoeld) op een azerty.
Ik heb namelijk vele jaren in Nederland gewerkt voor een Nederlands bedrijf. En zoals in veel bdrijven in het zuiden van Nederland (Zeeland -Noord Brabant – Limburg) werkten daar ook heel veel Belgen. Bij het bdrijf had men zowat de helft Azerty’s en de helft Qwerty’s. Ik had veel kontakten met andere bedrijven in de omgeving en ook daar waren er veel bij die een aantal azerty’s hadden voor de Belgische werknemers.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.