One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Hardware verouderd

Hardware verouderd

Profielfoto van Alison

Alison op 19 juni 2017 #

Ik kwam de vraag ergens anders tegen maar ben ook wel erg benieuwd:

Er komt een moment dat je OSX niet meer op oude hardware kan installeren. Welke component is daar nu precies de oorzaak van? De processor, het geheugen, de videokaart, de harddisk of is het een combinatie van factoren.

Alvast bedankt.

Alison

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 19 juni 2017 #

Combinatie van, met name de 64-bit architectuur is de laatste tijd boosdoener van verlies van ondersteuning. Maar ook na het testen van performance wordt een afweging gemaakt om een bepaalde machine wel/niet te ondersteunen.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 19 juni 2017 #

Het ligt ook vaak aan Apple; de hardware kan het in principe nog wel aan, maar Apple levert de features/versies niet meer voor oudere hardware. Zie bijvoorbeeld MacPostFactor.

http://osxhackers.net

https://forums.macrumors.com/threads/os-x-yosemite-on-unsupported-macs-guide.1761432/

OS X 10.6 Snow Leopard was the first OS X version with optional support for a 64-bit kernel, allowing booting either with a 32-bit or 64-bit kernel. However, Apple did not support booting the 64-bit kernel in Macs that shipped with EFI32 firmware, even if they had 64-bit processors capable of running the 64-bit kernel. When Apple dropped the 32-bit kernel entirely from OS X, starting with OS X 10.8 Mountain Lion, EFI32 Macs no longer had an Apple-supported mechanism to boot newer OS X versions.

Fortunately, we have found a workaround for this version of OS X. Here we provide guides in Post 1 and 2 and support for Installing OS X Yosemite on your Unsupported Mac.

Profielfoto van tarmac58

tarmac58 op 20 juni 2017 #

ik heb altijd gedacht dat dit een mogelijke reden is:
Apple kan natuurlijk niet oude modellen blijven ondersteunen en moederborden en dvd-drives op voorraad blijven houden. Op een bepaald moment is het afgelopen. En dat geven ze heel subtiel aan door een paar jaar daarvoor de software- ondersteuning vast te stoppen.

(Terwijl ik dit typ luister ik op de achtergrond naar iTunes op een zwarte macbook 2006

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 21 juni 2017 #

Welke component? Eh…. De maker (Apple).

Profielfoto van computer space

computer space op 23 juni 2017 #

Qua processorarchitectuur is Sandy-Bridge nauwelijks anders dan de laatste Kaby Lake. Zelfs Core2Duo’s waren al 64 bit, maar hadden wel een kleinere instructieset (minder hardwareondersteuning voor encryptie e.d.)
Het zit vooral in de wil om randapparatuur (ook al is het ingebouwd) te ondersteunen.
Wil Apple drivers voor Firewire blijven leveren?
Wil Apple nog een MiniDisplay port ondersteunen?
Welke GPU eyecandy moet er in OSX 10-13/14/15 en draait dat nog op een Intel HD3000? Bijvoorbeeld die compleet imbiciele doorkijkfuzz die er sinds een paar jaar in zit. Voor een oud GPU beestje is dat horror, en het voegt niks toe. Vraag is hoeveel gaat Apple dat soort onzin pushen.
HD en Geheugen zijn iig totaal geen probleem. Hooguit de hoeveelheid, maar daar is de rek aardig uit: meeste OS-en vragen 10GB oid, terwijl HD’s tot 2-3 TB bestaan in 2,5inch formaat.

Maar er kan altijd nog Windows of Linux op…
En ook een bak op Snow Leopard draaien is geen enkel probleem. Ik ben op mijn SL bakken niet minder productief dan op een Sierra model. Wat dat betreft is OS X nauwelijks veranderd. Bij Windows moest je van 7 naar 8.1 naar 10 best vaak de manier van werken aanpassen.

Over dit topic

Gestart op 19 juni 2017 door Alison

Laatste reactie door computer space

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?