4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Hardware veilig verwijderen

Ik heb een Macbook pro en heb constant een externe schijf aangesloten vanwege het maken van een back-up met Time machine scheduler. Het gebeurt regelmatig dat ik niet in de gaten heb als de accu opgeladen moet worden. Het scherm wordt dan zwart en vervolgens sluit ik de mac aan op de elektriciteit voor het opladen. Dan krijg ik echter de melding dat ik mijn hardware, dus mijn externe harde schijf niet op de juiste manier verwijderd heb. Kan dit kwaad en zo ja, hoe kan ik dat dan oplossen.

Bijdrager
    hokkie

Wel vreemd. Je zou verwachten dat als je mac onvoldoende batterij heeft en zichzelf wil uitschakelen, dat hij de externe schijven eerst uitwerpt.

Los van bovenstaande, kan je data corrupt raken, als deze net bezig is met een schijfactie. Mijn advies, als je op batterij werkt, maak dan geen backups of zorg ervoor dat je MacBook (op tijd) aan de lader hangt. Ook OSX geeft je een melding als de accu nagenoeg leeg is.

Bijdrager
    SunKeeper

Terwijl de schijf nog aangesloten is? (power+USB)

Dat zou normaal gesproken niet mogen. Je Mac gaat gewoon in sluimerstand (ongeveer voor een uur, daarna schakel ie in DeepSleep) wanneer de batterij bijna leeg is. Tijdens sluimerstand blijven die schijven verbonden en mits de schijf ook nog reageert als sluimer wordt uitgeschakeld verschijnen er geen meldingen over.
    Of de externe schijf ‘snapt’ de sluimer niet en verbreekt zelf de verbinding. Welke is het precies?

Overigens kan ik je aanraden de batterij niet te vaak helemaal leeg te laten lopen. Behoud ten minste 15-20%. Een aantal keer per jaar kan op zich geen kwaad om het weergegeven percentage accuraat te houden, maar bij de huidige moderne batterijen schijnt dat ook overbodig te zijn geworden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kan ook één of andere ‘elektrische storing’ zijn in de USB controler. Ik was een tijdje geleden wat stekkertjes aan het verwisselen op een USB hub en kreeg de zelfde melding terwijl de desbetreffende drive via een heel andere route liep. Ik heb het ook wel eens gehad bij een drive die op een andere hub stond (was ook een andere Mac) en hoewel er niets gedaan werd van mijn kant kreeg ik geregeld die melding totdat ik die drive direct op de Mac aansloot.

Het kan dus zijn dat er feitelijk niets bijzonders met de drive (en dus je data) gebeurt, maar dat het een kwestie is van een onstabiele verbinding.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.