7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mtersteege

Hardware probleem of Software?

Hoi,

Ik heb een G3, 300Mhz, 196Mb ram en 9Gb HD staan met OS X 10.2. Hiervan wil ik een OS X Server 10.2 maken. Echter, de Apple leest mijn zelf gebrande cd’s niet of het duurt heel lang. dit probleem heeft de G3 met alle zelf gebrande cd’s. In iedergeval wil hij niet van cd opstarten. Dit doet ie wel op mijn iMac. De cd is dus goed zou je denken. Ik heb de cd gebrand met toast 6. Moet ik een instelling meegeven voor oudere mac’s? Opstarten met Alt heeft ook geen zin. Overigens lees de oude G3 wel officiele (echte?) cd’s goed.

Mvg,

Michiel

Bijdrager
    Ruben

Misschien is de drive wat “gevoeliger” voor zelfgebakken CD’s. Heb je al eens getest met echt goede CD’s i.p.v. die 100 voor 10 Euro op een spindeltje, of gebruik je al goede CD’s? Let wel, het feit dat je met je (wellicht goedkopere) CD’s nooit problemen hebt op nieuwere hardware wil niet altijd zeggen dat ze kwalitatief ook hetzelfde zijn als de bekendere (lees: duurdere) merken. Ook de CD’s op een wat lagere snelheid dan topsnelheid brangen kan uitmaken wanneer er leesproblemen ontstaan. Ik had dat zelf in mijn Wintendo tijd bijvoorbeeld ook altijd met (goedkope) audio CD’s. Speelden prima op mijn CD-wisselaar thuis (dus zou je zeggen; prima kwaliteit), maar mijn auto-CD-wisselaar verdomde het ze af te spelen. Na aanschaf van betere CD’s (Sony in mijn geval) en branden op lagere snelheid had ook mijn wat gevoeliger auto-CD-wisselaar er geen problemen mee.

Ik zou het gewoon eens proberen. Het enige wat het je kan kosten is wellicht nutteloze aanschaf van iets duurdere CD’s dan je normaal koopt.

Bijdrager
    mtersteege

Hoi, bedankt voor je reactie.

De cd’s die ik gebruik zijn Imation cd’s. Deze gebruik ik al jaren vanwege het feit dat ik dit goede cd’s vind. Ook met Kodak cd’s doet de speler moeilijk.

Ik heb de cd zowel gebrand op 16 speed en ook op 2 speed. maar ik begrijp dus dat het aan de cd speler zelf zou moeten liggen.

Zou er een andere mannier zijn om OS X Server op die G3 te krijgen? Zoals de inhoud van de cd via het netwerk te kopieeren naar de 2de partitie en daarvan op te starten?

Michiel

Bijdrager
    Ruben
    ”Tiger3090″

Zou er een andere mannier zijn om OS X Server op die G3 te krijgen? Zoals de inhoud van de cd via het netwerk te kopieeren naar de 2de partitie en daarvan op te starten?

Poeh! Als “switcher” ben ik nog niet zo op de hoogte van de truukjes op een Mac, maar ik weet wel dat ik het op de PC vaak genoeg zo gedaan heb met Windows als de computer geen (of een slechte) CD-ROM had. Even de harddisk in een andere computer, alle setup files op de harddisk zetten en dan setup runnen.

Wellicht zijn er hier genoeg doorgewinterde Maccers die je kunnen vertellen of er ook dergelijke truukjes voor de Mac bestaan. Anders kun je het misschien eens proberen met een externe USB of FireWire CD-ROM drive?

Bijdrager
    Deskman

Je kunt je HD kopieren met Carbon Copy Cloner Wegschrijven als .IMG image, kopieren naar HD partitie en dan uitpakken. Dat moet kunnen. Gewoon een kopie van een systeem is nooit spontaan ‘bootable’. Bootable CD’s op OSX is ook niet echt goed mogelijk. Er zijn wel truukjes voor maar het blijft een beetje rommelen.

Als je een geïnstallerde server op je CD hebt gebrand of een kopietje hebt getrokken van een OSX-server install-CD: ze zullen geen van beiden booten. Niet op je G3, ook niet op een G4 of 5. Ook dit kun je proberen met CCC hoewel ik niets garandeer.

In Toast kopi├źren met ‘bootable’ aangevinkt heeft bij mij nog nooit tot een bootable CD geleid. (voordat iemand die tip gaat geven)

Bijdrager
    mtersteege

De Server cd is een iso file die ik gebrand heb met toast. In mijn iMac wil die wel van die cd opstarten. Daarom zou ik eventueel wel OS X Server op mijn iMac kunnen installeren. Ik wil dit echer op die oudere G3.

Michiel

Bijdrager
    mtersteege

Het werkt!!! :D Ik heb de cd nogmaals gebrand, echter nu op 1 speed. Server draait nu op mijn G3, 300Mhz, 192Mb ram. Bedankt voor alle hulp!!

Michiel

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.