11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    jonahke

Hardeschijf gebruiken op windows en mac

ik heb me net een externe hardeschijf aangeschaft (Samsung G3 Station 3,5″ 1,5 TB) maar m’n vraag is: hoe moet ik die formatteren voor hem op mac en windows te kunnen gebruiken ?
    want hiervan ken ik weinig (om niet te zeggen niets)
    alvast bedankt.

Bijdrager
    jgmkoster

exfat

Bijdrager
    Afroman

Dat werkt enkel op Windows 7 en Snow Leopard, dus ff opletten. En anders FAT32, maar die werkt weer niet met bestanden groter dan 4Gb.

Bijdrager
    jgmkoster

Weet je dat Zeker Afroman? Ik meen dat ik afgelopen week een hardeschijf naar exfat heb geformatteerd om vervolgens te laten gebruiken op een windowsmachine met windows xp. Ik heb geen klachten gehoord, en de schijf is ook niet of nieuw geformatteerd.

Bijdrager
    mowat

Afroman
    Je kan exfat gebruiken op windows XP.
    Je hebt wel deze update nodig :
    Update for Windows XP (KB955704) -Install this update to add support for the exFAT file system format.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik vindt het alleen jammer dat Lion niet meer NTFS kan formatteren.

Die staat niet (meer) in het lijstje in Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Afroman

Mijn excuses, het werkt dus wel. Maar wle met ene update zo te horen.

Bijdrager
    Ree

of je gebruikt NTFS. Standaard heeft OSX enkel lees-mogelijkheiden voor NTFS, maar er is genoeg software om dat op te lossen, zie ook hier; http://www.onemorething.nl/community/topic/schrijven-naar-ntfs

Bijdrager
    jonahke

bedankt voor jullie reacties

dus exfat is het beste ?
    maar wat zijn de nadelen ?

Bijdrager
    SunKeeper

Geen. (nou ja, je kunt Time Machine er niet op zetten, maar een Windows-machine kan daar toch niets mee. Maak dan beter een losse partitie in HFS+ voor Time Machine, naast een exFAT-partitie.)

Het is eigenlijk de verbeterde versie van FAT32. Alle problemen die dat wel heeft, heeft exFAT niet meer.

Bijdrager
    Oppie
    SunKeeper op 17 september 2011

Ik vindt het alleen jammer dat Lion niet meer NTFS kan formatteren.

Heeft Mac OS dat ooit gekund dan?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.