13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    hormes

Hardeschijf formateren

Ik weet het, het is al het 30ste HD formateer topic.

Ik heb een Freecom Hardeschijf gekocht (320GB)

Die ik wil gaan gebruiken voor films, muziek en school.

over een week ga ik op vakantie, en nemen we een portable mediaplayer(Marquant MP nog wat) mee voor in de auto. De bedoeling is dat ik de hd aansluit op de mediaplayer, om zo films te bekijken.

Ook wil ik er muziek op zetten en hem kunnen gebruiken voor school. Omdat ik thuis Mac gebruik en op school windows moet hij zo geformateerd zijn, dat ik hem op beide besturingsprogrammas kan gebruiken.

Nu heb ik wat rondgekeken, maar het bleef maar vaag. Ik dacht eerst Fat32 , maar omdat ik er films op wil zetten ( die groter zijn dan 4 gb) gaat hem dat niet worden.

Kan iemand mij vertellen waar ik mijn hd in moet formateren?
    ik ga er vanuit dat de portable media player alles ziet..

Bijdrager
    Pieterr
    ”hormes”

ik ga er vanuit dat de portable media player alles ziet..

En ik ga ervan uit dat ie je Mac OS Uitgebreid schijf niet ziet.

Blijft over: NTFS of FAT32. Kortom, formatteer h’m lekker onder Windows.

Bijdrager
    Qmagic

Als je deze voor zowel mac & windows wilt gebruiken moet je Fat32 gebruiken!

Je kunt er ook voor kiezen om 2 partities aan te maken en een deel in Fat32 te laten staan (voor de uitwissel met mac en windows)
    en het andere deel naar mac (HFS+) te formatteren voor bestanden die groter zijn dan 4GB (er vanuit gaande dat de mediaplayer HFS+ kan lezen).

“HFS+ (no journaling)” kan ook voor sommige mediaplayers een optie zijn. (bekijk wel eerst de handleiding van je mediaplayer).

Bijdrager
    hormes

Als ik Fat32 heb, kan ik dan wel gewoon films downloaden, en dan downloadlocatie -> hardeschijf ? ook al is het groter als 4 gb..? want ik hoef het eigenlijk niet te kopieren naar windows kom ik net achter.. als ze maar leesbaar zijn. Films kan ik er wel opzetten via Mac en lezen op windows.

Bijdrager
    Qmagic
    ”hormes”

Als ik Fat32 heb, kan ik dan wel gewoon films downloaden, en dan downloadlocatie -> hardeschijf ? ook al is het groter als 4 gb..?

Bij Fat32 kan een bestand nooit groter zijn dan 4gb!

want ik hoef het eigenlijk niet te kopieren naar windows kom ik net achter.. als ze maar leesbaar zijn. Films kan ik er wel opzetten via Mac en lezen op windows

– FAT32: lezen/schrijven op Windows en Mac OS X. Beperking: maximale bestandsgrootte is 4GB.
    – NTFS: lezen/schrijven op Windows, alleen lezen op Mac OS X.
    – HFS+: lezen/schrijven op Mac OS X. Alleen te gebruiken op Windows d.m.v extra (koop) software.

Welkom in de wereld tussen mac en windows!:oops:

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”hormes”

Alleen te gebruiken op Windows d.m.v extra (koop) software.

Om mac-geformatteerde schijven te kunnen lezen/schrijven in windows kan je macdrive gebruiken.
    Om ntfs geformatteerde schijven te kunnen schrijven in mac kan je bijvoorbeeld paragon gebruiken.

Bijdrager
    hokkie

Paragon downloaden en de schijf naar NTFS zetten, werkt goed!

Bijdrager
    mowat

Je kan toch de schijf in twee partities verdelen.

Een partitie waar je zowel met de mac als met windows op kan lezen en schrijven in FAT32(MS-DOS).
    Die kan je gebruiken voor schoolbestanden , muziek , foto’s en dergelijk want dat soort bestanden komt toch nooit aan 4 gb per bestand.
    De tweede partitie kan je gebruiken om films op te zetten ( soms meer dan 4 gb). Als je die formateert in NTFS kan zowel mac als windows ze lezen. Als het tenminste je bedoeling is de films enkel te zien en niet te bewerken.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hormes
    ”mowat”

Je kan toch de schijf in twee partities verdelen.

De tweede partitie kan je gebruiken om films op te zetten ( soms meer dan 4 gb). Als je die formateert in NTFS kan zowel mac als windows ze lezen. Als het tenminste je bedoeling is de films enkel te zien en niet te bewerken.

dat is ook een mogelijkheid ja.
    Maar in mijn vriendengroep ben ik de enige met een mac, En de bedoeling is dat ik ook van een windows computer films kan overzetten op mijn HDD. Is dat ook nog mogelijk dan?

Kan ik twee partitie’s maken, een fat32 (waar ik de gedownloade rar bestanden binnen laat komen , dus die zijn samen niet groter als 4 gb) en dan vanaf de HDD de rar bestanden uitpakken in de tweede partitie?

Bijdrager
    mowat

Dat kan , je kan bestanden overzetten van een FAT32 partitie naar een NTFS partitie en andersom. ( rekening houden met de 4 gb grens in Fat32 natuurlijk)

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hormes

k wil mijn HDD nu dus verdelen in 2 partities.
    Maar ik heb geen idee hoe dat moet.. Nu had ik wat rondgezocht op het forum, maar kom er nog steeds niet uit.

zou iemadn kunnen helpen?

Ik Wil dan 1 partitie hebben om films te kunnen schrijven en lezen op een windows en een mac. (fat dus geen optie)
    En 1 Partitie voor School en andere dingen, ook die wil ik kunnen lezen en schrijven op zowel een windows en een mac, Maar dat kan gewoon een fat32 zijn, Want mijn schoolwerkstukken zullen niet groter worden als 4 gb( World documenten etc)

Op dit moment staat de HDD Geformateerd in FAT32. Ik heb Films via mijn MacbookPro gedownload en op de HDD Opgeslagen(.rar bestanden) De bedoeling is eigenlijk om die uitgepakt op de HDD te krijgen , maar dan zijn de bestanden groter als 4GB dus moet ik eerst de HDD in 2 partities verdelen. Ik heb alle gegevens op de HDD al op een normale computer gezet voor eventueel verlies tijdens het opnieuw formateren.

Met vriendelijke groet

Bijdrager
    mowat

Hi Hormes ,

De uitleg voor het partitioneren staat in de help bij het schijfhulpprogramma :
    ziehier een uittreksel van de tekst :

Schijven partitioneren in verschillende volumes
    Bij het partitioneren wordt een schijf verdeeld in secties (volumes) die allemaal werken als afzonderlijke schijf.
    Als u een schijf partitioneert, worden alle bestanden op de schijf gewist. Als u bepaalde bestanden wilt behouden, kopieert u deze naar een andere schijf voordat u de schijf partitioneert waarop de bestanden zijn opgeslagen.

U kunt het gewenste aantal volumes opgeven en de grootte van elk volume.

Als u een schijf wilt partitioneren voor gebruik met Windows-computers, klikt u op de knop ‘Opties’ en kiest u ‘Pc-partitie-indeling’ uit het venstermenu. Vervolgens kunt u een MS-DOS-structuur kiezen.

Als u een externe harde schijf partitioneert, controleert u of deze is aangesloten op de computer.
    Selecteer in Schijfhulpprogramma de schijf die u wilt partitioneren.
    Klik op ‘Partitioneren’.
    Kies het gewenste aantal partities uit het venstermenu ‘Volumeschema’.
    Klik op elke partitie en typ een naam, kies een structuur en typ een grootte. U kunt ook de grootte van een partitie wijzigen door de scheidingslijn tussen de partities te verslepen.
    Als er een sterretje naast de naam van een partitie staat, wordt de partitie groter dan in werkelijkheid voorgesteld om de partitienaam duidelijk leesbaar te kunnen weergeven.

Als u de schijf wilt gebruiken in een Windows-computer, klikt u op ‘Opties’ en kiest u ‘Pc-partitie-indeling’ uit het venstermenu.

Klik op de knop ‘Partitioneer’ en vervolgens opnieuw op ‘Partitioneer’.
    Als u een schijf hebt gepartitioneerd, verschijnt er voor elk volume een schijfsymbool in de lijst met schijven en volumes. De volumes worden ook weergegeven in de navigatiekolom van Finder-vensters.

Als je ,zoals ik vermoed, de ene partitie in FAT32(MS-DOS) wil hebben en de tweede in NTFS , dan kan je volgens mij best je schijf in twee partities verdelen en alletwee in MS-DOS zetten , en dan op een windowscomputer één van die twee omzetten van FAT32 naar NTFS , want op een Mac kan je niet formatteren naar NTFS.
    Je kan waarschijnlijk ook met de Mac 1 partitie aanmaken met de helft bv van de HD , en dan op een windows computer de lege ruimte formatteren in ntfs.
    Tenzij iemand een beter idee heeft ?

m vr gr
    mowat

Lid
    Pepperonie

Je kan ook gewoon 1 partitie nemen.
    Je moet hem gewoon formateren als ntfs. Je kan dan er gewoon alles mee doen onder windows. Op je mac kan je dan nog alleen maar lezen. Daarom installeer je vervolgens NTFS-3G op je mac en dan kan je ook gewoon schrijven op ntfs schijven. Dus dan kan je gewoon bestanden groter dan 4gig gebruiken en bovendien werkt het zowel op je mac als op windows computers.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.