14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Sanderke96

Hardeschijf Failing

Beste Omt’ers,

Ik heb mijn harde schijf laten testen door het programma ”smart utility”.
    Dit gaf aan ”Failing”.
    Weten jullie misschien wat dit probleem is en wat voor gevolg heeft.

Mijn computer doet het overigens nog normaal.

mvg,
    Sander

Bijdrager
    Moriarty

Ik zou rap een backup maken:)

Bijdrager
    nookie

Inderdaad, ik lees niks dan narigheid op Google over deze melding. Backuppen!

Bijdrager
    Soulshaker

Smart failiure is het begin van het einde , dus backuppen

Bijdrager
    jimeh

Hmm net ook even een test gedaan, de mijne is ook aan het falen.
    12 reallocated bad sectors
    2 errors

Wat houd dat power on hours eigenlijk in? Mijne staat op 13591.

Bijdrager
    levdr

Nou, mijn iMac gaf deze melding ook een keer en ik was al aan het rondkijken naar een nieuwe HD toen ik al googlend ergens las dat het ook kon komen door een overvolle Harde Schijf en inderdaad, die van mij was bomvol. Wat ik toen gedaan heb is opruiming gehouden zodanig dat ik tenminste 50 GB vrij had. Daarna was de SMART status weer normaal en de schijf doet het nu, 3 jaar later, nog steeds waarbij ik er voor gezorgd heb dat ie nooit meer overvol raakte. Ook nooit meer een SMART failing gehad.

Dus als je een overvolle HD hebt, kun je dit ook nog proberen. En uiteraard je HD backuppen!

Ik heb toen overigens een klein programmaatje gedownload dat SMARTReporter heet en waarvan het symbooltje in de menubalk staat zodat je bij SMART failing onmiddellijk verwittigd wordt.

Bijdrager
    Sanderke96

Dat kan het probleem niet zijn,
    want ik heb van de 110 GB nog 44 GB vrij.

Moderator
    unSOUND

Hoe de schijf er aan toe is, verschilt per programma. Smart Utility noemt praktisch elke schijf failing, terwijl Smart Reporter hem dan nog goed vind…

Bijdrager
    Sanderke96

Ok, want volgens Smart reporter is mijn harde schijf nog goed: verfied.

Bijdrager
    r.heijma

Maar een backup maken via timemachine kan natuurlijk nooit kwaad.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Eigenlijk zou je als alles verder nog goed draait pas aan een echte ‘fail’ moeten denken als b.v.b. 3 verschillende utilties de zelfde melding geven. (Dus b.v.b. schijfhulp, SMARTReporter en SMART utility)

Want ik zie in bovenstaande afbeelding iets tegenstrijdigs: wel ‘failing’ maar nergens een badsector count of een error count (alles staat op nul).

SMART utility gaf op mijn toen enkele maanden oude iMac met een 1TB drive (meer dan 600 GB vrij) al “failing” aan, terwijl de twee andere genoemde utilities zeiden dat alles OK was. Inmiddels is de Mac haast 14 maanden oud en draait hij nog als “out of the box”.

Bijdrager
    arri

als je niet bij hitachi of seagate ofzo werkt, zou ik die tools lekker laten voor wat ze zijn.
    doe ik in ieder geval wel.. ik begrijp het toch niet wat ze zeggen.

ik bedoel,

Poweroff Retract Count 545526055297

??? WTF

als dat seconden waren, heb je het over 17000 jaar..

yeah right

Moderator
    Strifer

Hoe komt het overigens dat de een wel failing aangeeft en de andere utility weer niet? Das wel lastig…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op de site (of in de ‘read me’ van de download) van de makers van SMART utility staat dat hun utility meer attributen van de SMART technologie gebruikt teneinde de status te bepalen. M.a.w: de test is strenger waardoor deze utility veel vroeger (eigenlijk veel te vroeg) een waarschuwing geeft. Wat mij betreft kan dat maar één ding betekenen: ze hebben aandelen in de verkoop van harde schijven…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.