17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    lennardfa

Hardeschijf

Misschien is het wel een erg domme vraag maar ik heb er geen verstand van,

Kan de “seagate 320GB” (komt uit een hp) in een Macbook als Hardeschijf?

(Macbook white 2008) met een Toshiba schijf van 80GB

Bijdrager
    TheoKl

Er zijn geen domme vragen alleen mar domme mensen die niks vragen😄
    Als de harde schijf dezelfde aansluiting (ik neem aan SATA) heeft past het altijd tenzij het formaat van de ene b.v. 3.5″ is en de andere 2.5″ dan werkt het niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Zolang het SATA is (de aansluiting) past het er gewoon in.

In welke MacBook precies? Hoe oud?

Edit: sorry, stond er al. Ja, dat kan.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Let er wel op dat de harde schijf 9mm dik (of dunner) is. Schijven van 12,5mm passen niet.

Bijdrager
    lennardfa

okee, het past inderdaad!
    hij kwam uit een hp 635 die erg traag was.
    dus dacht dan zet ik deze in mijn macbook dan heb ik wat meer geheugen,
    alleen moet ik deze schijf eerst leeg zien te krijgen want er staat nu windows op.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Mac OS X DVD erin, C indrukken tijdens het aanzetten, taal kiezen en via het menu Hulpprogramma’s het Schijfhulpprogramma openen. Van daaruit kan je de harde schijf selecteren, het formaat selecteren (Mac OS X Extended (journaled)) en op ‘paritioneer’ of ‘wis’ klikken. Daarna het Schijfhulpprogramma sluiten en het Mac OS X installatieproces volgen. Zodra je dat hebt gedaan kan je OS X naar de nieuwste versie updaten (al zou ik op een ’08 MacBook op Snow Leopard blijven).

Bijdrager
    r.heijma

Als die toch open ligt waarom dan niet geheugen bijgestoken. Is het een plastic of alu Macbook.
    Ik heb een alu macbook begin 2009 met 8GB RAM en een 750GB HD WD Black en dat loopt prima op Yosemite.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Gezien deze MacBook een 80GB schijf aan boord had vermoed ik dat het een late 2007 is die in begin 2008 is gekocht. De entry-level early 2008 had een 120GB schijf, en de late 2008 een 160GB, zodoende. De late 2007 en early 2008 kunnen maximal 6GB hebben. Twee sticks van 4GB of één van 2GB en één van 4GB zijn dus opties. 2 keer 2GB is al ruim voldoende voor Snow Leopard.

Bijdrager
    r.heijma

Achzo, ja de mijne is een Late 2008 gekocht januari 2009.

Bijdrager
    lennardfa

mijn macbook is van early 2009, er zit 4gb ram in, heb nu yosemite en loop prima verder.

maar ik wil die schijf wel gebruiken alleen ik heb de cd niet meer.. is er een andere manier om het te doen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Early 2009? Hoe komt daar dan een harde schijf van 80GB in?:-D

Je kan een USB-stick (minimaal 8GB geloof ik) met de Yosemite installer maken. Er is vast ook wel een manier om een bootable DVD van Yosemite te maken. Heb je nog een andere Mac met Firewire? Zo ja, dan kan je via Target Disk Mode en een app als Carbon Copy Cloner het hele systeem kopiëren. Of heb je misschien een USB-interface voor die harde schijf (een uitgeholde ex-externe harde schijf o.i.d kan ook)? Zo ja, dan kan je ook daarmee Carbon Copy Cloner gebruiken.

Je kan ook zoiets als dit kopen. Daar kan je dan de nieuwe schijf op aansluiten, vanaf je huidige installatie initialiseren en daarna met Carbon Copy Cloner het systeem overkopiëren. Daarna bouw je de nieuwe schijf in in je MacBook.

Bijdrager
    lennardfa

Ik weet niet hoe het kan, ik had hem overgekocht erg goedkoop van een kennis.

Ik heb een USB met 64GB daar zou ik dan dus yosemite op kunnen zetten?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat kan. Maar je zult hoogstwaarschijnlijk de USB stick moeten wissen, dus stel eerst even de data die er nu opstaat vellig.

Je kan deze handleiding van Apple gebruiken.

Bijdrager
    lennardfa

Oké super bedankt!
    Het klinkt dus helemaal niet zo moeilijk, nog 1 vraag, hoe download ik yosemite? Want
    Ik heb het nu toch al een keer gedownload? Staat op mijn Mac, als ik dan bij de Appstore kijk staat er “geïnstalleerd”
    Ik heb nog wel een. USB van 16gb dus waar niks opstaat dus doe ik het daar wel mee!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kan je Yosemite niet gewoon opnieuw downloaden dan? Als ik in de App Store kijk kan ik het gewoon downloaden:

Klik anders eens op het driehoekje ernaast. Misschien staat daar de optie om te downloaden. Kijk ook even of je misschien al Install OS X Yosemite.app in je programmamap hebt staan.

EDIT: overmaatse screen shot weggehaald. Niet iedereen kan een screen shot van 2.6MB waarderen.:-P

Bijdrager
    lennardfa

oke bedankt voor de reactie, ik zou vanmiddag wel even kijken, en dan zet ik hem op een lege usb.

Bijdrager
    penseel

En met deze software gaat het makkelijker om Yosemite op een usb stick te zetten.

Home

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.