9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Harde schijven vergroten van externe harde schijven

Ik heb twee harde schijven van LaCie die hot swappable zijn. Gekocht met de gedachte dat als ik ooit te weinig ruimte heb dat ik makkelijk de harddisk kan vervangen in plaats van een geheel nieuwe case.

Het gaat om deze:

Voorlopig kan ik nog een hele tijd vooruit. En ik ben van plan om 1 harddisk zijn interne schijf te vervangen door een grotere, maar dat is een klusje die ik zelf moet doen:
    (gaat om deze)

Maar dan wil ik de data van de huidige disk overzetten naar de grotere disk.

Dat kan natuurlijk gewoon via een Mac maar ik kwam ook dit soort dingen tegen;

HArde schijf docking station

Dit is wel interessant want dan heb je geen Mac nodig. Die kan ik gewoon altijd gebruiken en meenemen wanneer ik wil.

Twee vragen

-Zit er een limiet aan grootte van de harddisk die er gekopieerd moet worden? Ik zie bij sommige docking stations dat er maximaal 5 Tb geschreven kan worden. Maar dat is dan gewoon de zo groot mogelijke harddisk die je momenteel kunt kopen toch?

-Is dit handig als je een harddisk-case hebt in RAID 0? Of is dan de tussenkomst van een Mac prettiger/nodig?

Dit heeft overigens 0,0 haast, want voorlopig heb ik zat ruimte. Maar altijd goed om verder te kijken dan je neus lang is.

Bijdrager
    makasa

> 5Tb schijven zijn er al.

Bijdrager
    SunKeeper

Een externe harddisk in RAID0? Nee, dan gaat kopiëren niet lukken, omdat namelijk dan de ene fysieke schijf van alle bestanden de helft heeft en de andere fysieke schijf de andere helft.

Overigens bij RAID1 lukt het ook meestal niet, de schijf is ietsje anders ingedeeld dan een normale schijf en dat snapt het docking-apparaat niet, uit je link.

Qua betrouwbaarheid zou ik het persoonlijk liever met de Mac/Finder doen. Elke nacht een stukje (voor zover je bestandsgroottes dat toelaten) en dan ben je al snel een eind met de kopie. Een single SATA-naar-USB3-doosje kost een paar tientjes. En dan kun je met de data ook nog gelijktijdig mee werken als je wilt.

Je hebt geen andere Macs meer momenteel?

Bijdrager
    Afroman

Jawel(MacBook 2007 met 10.5, 10.6 en 10.7 en MacBook Pro 2010 met 10.9 en een paar virtual Machines) maar ik kijk even naar de mogelijkheden.
    Maar een harddisk-dock met 2 bays is sowieso nodig als ik de harddisks van de LaCie’s wil vervangen. En dan is het beste via een Mac?

Bijdrager
    computer space

Zoek even op of de controller van die oude schijven groter dan 2,2TB ondersteunt

Bijdrager
    SunKeeper
    Afroman op 26 januari 2015

Maar een harddisk-dock met 2 bays is sowieso nodig als ik de harddisks van de LaCie’s wil vervangen. En dan is het beste via een Mac?

Op zich is dan één case voldoende, daar hang je de nieuwe schijf in en vanuit de LaCie waarin je wilt vervangen haal je de data vanaf.

Zodra klaar wissel je de schijven om en klaar.

In geval van RAID 1 (gespiegeld) doe je dat ook, zodra je dan de nieuwe schijf hebt volgezet, (i.i.g. de data erop) plaats je die samen met een andere nieuwe schijf (even groot in TB en dan nog leeg) in de LaCie. Vervolgens stel je RAID1 in en dan wordt automatisch de twee schijven gelijk gemaakt door de LaCie.

In het geval van RAID 0 is het lastiger, want dan moet je eerst de schijven koppelen wanneer ze nog leeg zijn. Als je maar één externe schijf hebt die RAID 0 kan draaien is het eigenlijk niet mogelijk die schijven te vergroten zonder ze eerst helemaal leeg te maken. Dus tijdelijk de data op niet-RAID-schijven parkeren.
    Omdat je die twee schijven in RAID 0 alleen in een apparaat kan uitlezen wat RAID 0 kan draaien. Een ander apparaat ziet niet wat die twee schijven met elkaar te maken hebben en kan niets lezen.

Hetzelfde geldt feitelijk bij RAID 1, kopieer vanuit het apparaat wat RAID 1 draait, naar een losse schijf. Die schijf kun je later RAID 1 laten maken. Één schijf uit een RAID 1 wordt soms niet goed gelezen als je die los ergens anders aansluit.

Bijdrager
    Afroman
    computer op 27 januari 2015

Zoek even op of de controller van die oude schijven groter dan 2,2TB ondersteunt

Goede tip!

In het geval van RAID 0 is het lastiger, want dan moet je eerst de schijven koppelen wanneer ze nog leeg zijn. Als je maar één externe schijf hebt die RAID 0 kan draaien is het eigenlijk niet mogelijk die schijven te vergroten zonder ze eerst helemaal leeg te maken. Dus tijdelijk de data op niet-RAID-schijven parkeren.
    Omdat je die twee schijven in RAID 0 alleen in een apparaat kan uitlezen wat RAID 0 kan draaien. Een ander apparaat ziet niet wat die twee schijven met elkaar te maken hebben en kan niets lezen.

De reden dat ik RAID0 gebruik is voor de capaciteit en de snelheid(zeker nodig op de disk die ik gebruik om videos te editten).

Maar eigenlijk is -zoals ik het goed begrijp – met RAID 0 useless om een dock te gebruiken. Maar een Mac. Die kan namelijk data tussen twee RAID0 schijven overzetten toch?

Bijdrager
    SunKeeper

RAID 0 is altijd twee schijven die zich als één schijf presenteren. Zo staat dat ingesteld in het apparaat (de LaCie in dit geval) dus die weet wat die met de twee schijven kan en wat de koppeling is.
    Haal je die twee schijven, of eentje, eruit, kun je er weinig mee omdat de RAID 0-koppeling tussen de twee schijven buiten de LaCie niet bekend is.
    (die koppeling houdt in, zoals ik al schreef in mijn eerst post in dit topic, dat van iedere KB data de ene helft op de ene schijf staat en de andere helft op de andere schijf. Daarom is RAID 0 sneller, twee schijven lezen/schrijven gelijktijdig hetzelfde bestand.)

Wil je grotere schijven, dan koop je daar twee dezelfde van. Om huidige data overgezet te krijgen, verplaats je dat eerst allemaal naar een derde schijf.
    Daarna plaats je de nieuwe schijven direct in de externe schijf, stel ze in als RAID 0, daarna zet je de data weer van die derde schijf terug erop.

De twee schijven die je er dan hebt uitgehaald kun je niet lezen, wel formatteren en eventueel ergens anders gebruiken.

MITS je twee identieke LaCie externe schijven hebt die allebei RAID 0 kunnen draaien. Dan kun je van de één naar de ander overzetten, op voorwaarde dat ze wel met elkaars schijven overweg kunnen. Er wordt namelijk soms met een apparaathandtekening gewerkt, waardoor eerdergenoemde niet kan.

Bijdrager
    Soulshaker
    computer op 27 januari 2015

Er zijn zo van die lacie schijven waar je maar tot 2,2TB kan formatteren , echter als je dit op voorhand doet zou de schijf alsnog volledig te zien zijn.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.