7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Josha_R

Harde schijf wissen niet mogelijk

Ik wil mijn MacMini verkopen en daarom wil ik mijn harde schijf wissen. Er is door de vorige eigenaar een harde schijf geplaatst wat nu de enige harde schijf is. Dit is wat ik doe:

Schijfhulpprogramma –> Tab Wissen –> selecteer de harde schijf die ik wil wissen en vervolgens is de noodzakelijke ‘ wis ‘ knop uitgegrijst waardoor ik er niet op kan klikken.

Bij tab: Partitioneren wordt aangegeven dat de bewuste en enige schijf de ‘opstartpartitie’ is en daarom kan ik deze niet wissen.

Wat nu?

MacMini is model 2009 met OS X Lion

Bijdrager
    Ruben

Je kan inderdaad geen schijven wissen met een Disk Utility vanaf diezelfde schijf. Start op met de installatie DVD, kies dáár de Disk Utility en dan kan je gewoon de harddisk wissen.

Bijdrager
    Josha_R

Dat heb ik geprobeerd, de knoppen kan ik nu wel op klikken, maar..ik loop alsnog vast.

Zodra ik op de knop ‘wis’ heb geklikt krijg ik binnen 1 tel een pop up met ‘ wissen van schijf mislukt’ door de fout: schijf kan niet worden gedeactiveerd

Bijdrager
    Ruben

Weet je zeker dat je ook echt opstart vanaf de DVD en niet simpelweg de Disk Utility vanaf de DVD start? Als je namelijk opstart vanaf harddisk kan deze niet “gedeactiveerd” worden door de Disk Utility omdat deze in gebruik is door het OS zelf. Je moet echt opstarten vanaf de installatie DVD door deze in je voorkeuren te kiezen als opstart-schijf en te herstarten of door tijdens het booten de “C” toets vast te houden (dacht ik).

Bijdrager
    Josha_R

Het heeft geen effect om de C toets ingedrukt te houden, hij start als normaal op. Mogelijk doordat de installatie dvd een gedownloade versie van os x Lion is? De originele installatie disc heb ik helaas nooit meegeleverd gekregen van de 1ste eigenaar.

Met de alt/OPTION kom ik wel in een recovery menu met de opties: Macintosh HD & Recovery HD –> beide opties lopen op niets uit

Met Cmd-R kom ik in een Mac OS X-hulpprogramma’s overzicht waarbij ik via schijfhulpprogramma een harde schijf zou moeten kunnen wissen, maar dat is dus een dood spoor (zie mijn 2de bericht)

Bijdrager
    Josha_R

wow ok, de gedownloade en op dvd gebrande versie van os x lion bleek het probleem inderdaad te zijn. Deze geeft niet de mogelijkheid om vanaf de dvd op te kunnen starten, waardoor ieder spoor doodlopend eindigt.

Ik heb deze morgen een originele installatie dvd geleend met os x SL en daar had ik wel de mogelijkheid om op te starten vanaf de dvd, daarna stappenplan van Ruben gevolgd en kon zo heel makkelijk de bewuste schijf wissen.

Mijn dank voor het meedenken en reageren.

Bijdrager
    Ruben

Blij dat het opgelost is. Nu snel verkopen en van het geld mooie nieuwe Apple spulletjes kopen.;-)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.