13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bob0172

harde schijf voor mn macbook, liefst 7400rpm of meer

Ik heb mn macbook met een 60gyg hd gekocht maar hij begint nu al erg vol te raken, ik zit dus te denken om een nieuwe te kopen. Weet iemand mischien waar en voor hoeveel ik zo’n schijft kan kopen??? Moet ik het trouwens laten installeren of is het zelf ook te doen??

groetjes

Bijdrager
    mvdenberg

Volgens deze review kan je het zelf doen:
    http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.ars/2

Even een vraag: aan hoeveel GB zat je te denken? Laptop schijven zijn n.l. erg duur: bij mycom betaal je voor een 120Gb schijf 239 euro. Okay, misschien is die schijf ergens anders iets goedkoper, maar je zal toch net boven de 200 euro uitkomen.
    Is het niet handiger om een externe schijf erbij te kopen?

Bijdrager
    Nikita

Het zijn 7200 rpm schijven :wink:

Maar verder: het installeren is vrij makkelijk. Je moet wel een nogal kleine schroevendraaier hebben om 3 schroefjes los te maken van het stripje wat onder de batterij zit. Dan kan je heel makkelijk bij de hardeschijf. Een goede schijf kan je kopen bij een gewone computerzaak, let alleen op dat je het goede type koop: een 2,5 inch S-ATA schijf (150 Mb/s o.i.d.). Iets in die geest. Hier staat een goeie handleiding met foto’s. Bij mijn weten zijn de huidige 7200 rpm schijven maximaal in 100 GB verkrijgbaar voor laptops.

Ik heb zelf de 60 gig hardeschijf vervangen door eentje van 120 gig, 5400 rpm. Die heb ik gekocht bij Alternate (via de site en thuis laten bezorgen). Kostte iets van 180 euro, maar ik heb laatst een soortgelijke schijf van een ander merk gezien voor 120 euro.

Bijdrager
    bob0172

Nee helaas niet, ik wil namelijk gaan bootcampen en dan verschillende software voor beide os’en kunnen gebruiken. Met 60 gyg hou je nietes meer over, bootcamp kost zowiezo al 10gyg aan schijfruimte.

Bijdrager
    sybian

Ik zit al weken te wachten op een travlestar 160 Gb HD (5400RPM) van hitachi, de enige 160GB MacBook compatible HD, voor zover ik weet (seagate’s momentus is hier ûberhaupt nog nergens te bestellen). Heb’m besteld en in principe moet ‘ie iets van 160-170 inc gaan kosten (zie hier). Helaas moeilijk aan te komen/lange wachttijden. Een tijd ook aan 7200rpm gedacht, maar de snelheidswinst is volgens reviews maar mager (bij grote bestanden wél winst). De HD moet sata of s-ata zijn, pata, serial-ata etc moet je niet hebben.

Bijdrager
    8lux

De HD moet sata of s-ata zijn, pata, serial-ata etc moet je niet hebben.

sata = serial ata, even voor de duidelijkheid…

Bijdrager
    sybian

hmm, dr was iets verwarrends aam dat sata of s-ata, misschien dat sata-300 of sata-100 juist weer niet gebruikt kon worden…?

Bijdrager
    bob0172

humm 170 is nog wel aardig te doen. ALleen wat te doen met mn oude schijf??? Kan ik die op een of andere manier met zo’n usb housing er nog aan hangen??? Of zijn die connectors weer anders

Bijdrager
    Nikita

Er zijn wel externe kastjes voor S-ATA schijven, maar wel even goed zoeken en uitkijken dat je geen IDE-kastje koopt. Ik heb de mijne ergens achter liggen voor het geval dat de nieuwe het ooit nog ’s zou begeven. Dan kan ik in elk geval wel weer gelijk door met de MacBook.

Bijdrager
    Milottegirl

@ Nikita, waar heb je je HD ook alweer gekocht?

Bijdrager
    iDuck

@Milotte, bij Alternate :D

Bijdrager
    Milottegirl

Is er ook nog een bepaald type nodig of dat niet perse?

Moderator
    unSOUND

Het moet een 2,5 inch sata schijf zijn, die niet hoger is dan 9 mm.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.