12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sportsmodel

harde schijf vol

Hoi, Hier echter een vraagje, mijn harde schijf is zo goed als vol, kan iemand me zeggen hoe ik bepaalde programma’s kan deleten, of plaats vrijmaken… zodat ik mijn ibook alleen kan gebruiken voor te internetten en te chatten….

Zodat ik geen crusiale bestanden wis.:evil:

Bijdrager
    e

Ja, de programma’s die je niet gebruikt naar de prullenmand slepen en daarna legen..

Bijdrager
    sportsmodel

ja maar buiten muziek en foto’s staat er niets op, … welke zijn crusiale besturings programma’s? en weet je misschien of je een 60 GIGA hardeschijf kan laten bijsteken in een ibook… is ongeveer 3 jaar oud mijn ibook.

ps, een gedacht van kostprijzen van een hardeschijf?

Bijdrager
    RobApple

Heb jij het typenummer/is het een G4 iBook?

Bijdrager
    Henriboersema

gooi in finder, onder je programma’s eens wat applicaties weg die je niet gebruikt. krijg je problemen? dan haal je ze weer uit de prullenbak. werkt alles nog dan leeg je eens je prullenbak.
    Het is natuurlijk moeilijk voor ons te zien wat je allemaal op je harddisk hebt staan. Staan al je muziek bestanden op de disk?kijk dan eens in je itunes map. Download je torrents? gooi dan de map eens leeg waar je deze torrents weggschrijft.
    of koop een timcapsule en zet daar je fotos en muziek inclusief libary op. Dan ben je al een heel eind

Bijdrager
    Nietzman

Gooi anders ook monolingual eens over je systeem, dat scheelt soms ook zo een paar gieg.

http://monolingual.sourceforge.net/

Bijdrager
    Mono1

Kijk anders met WhatSize naar de grootte van je bestanden en kieper weg wat je niet gebruikt.

Bijdrager
    1984
    ”sportsmodel”

, mijn harde schijf is zo goed als vol,

Vuistregel: minimaal 15% vrijhouden van je interne HD

Koop wat cd’s/dvd’s, of een externe harde schijf en maak van backuppen een gewoonte.:wink:

Bijdrager
    thereal

tip; een te volle schijf veroorzaakt enorm veel gezeik kan ik je verklappen dus houd die waarschuwing in de gaten en klik hem niet rucksichlos weg …

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”1984″
    ”sportsmodel”

, mijn harde schijf is zo goed als vol,

Koop wat cd’s/dvd’s, of een externe harde schijf en maak van backuppen een gewoonte.:wink:

Koop een externe FW-disc … en zet Timemachine aan. Hoewel ik nooit eerder iets ben kwijtgeraakt, valt het me wel op dat ik Timemachine best regelmatig gebruik.

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik doe het zelf vaak manueel … heel simpel. Open je harddisc, zet weergave op lijstweergave, toon je namen, soort en grootte (alle groottes berekenen). Sorteer op grootte en de grootste mappen/documenten komen vanzelf ‘bovendrijven’.
    Vervolgens de mappen openvouwen en zien wat die mappen zo groot maakt, enzovoort.
    Heel eenvoudige maar duidelijke manier om te sorteren. Tot zover de symptoombestrijding.

Aan je zelfdiscipline werken. Als je alleen maar wilt internetten en chatten, vraag jezelf dan eens af hoe de schijf überhaubt zo vol kon raken. Daar ligt de oorzaak van je probleem.

Houd inderdaad 15-20% schijfruimte vrij, het liefst zelfs nog meer.

Bijdrager
    Zenn
    ”sportsmodel”

Hoi, Hier echter een vraagje, mijn harde schijf is zo goed als vol, kan iemand me zeggen hoe ik bepaalde programma’s kan deleten, of plaats vrijmaken… zodat ik mijn ibook alleen kan gebruiken voor te internetten en te chatten….

Zodat ik geen crusiale bestanden wis.:evil:

Om er zeker van te zijn dat je alle bestanden bij een programma verwijderd kun je best een ander programma het laten controleren. Ook een beetje tegenstrijdig om een app te instaleren om een andere te verwijderen :P!

Voor mij werkt CleanApp zeer goed.
    Een iets naivere (maar zeker geen minderwaardige) oplossing is AppZapper.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.