12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    DekayONE

Harde schijf vervangen PowerBook G4 867 MHz 12" OPGELOST

Een tijdje geleden is de harde schijf van mijn Powerbook G4 na overleden. Heb toen een tijdje rondgekeken naar vergelijkbare nieuwe harde schijf op internet, maar zonder resultaat. Nu heb ik toevallig vandaag via mijn werk een oude harde schijf gekregen van een oude windows laptop.

De harde schijf van mijn Powerbook heeft als het goed is de volgende specs:
    40GB (4200RPM) Ultra ATA 100

De harde schijf die hem moet gaan vervangen heeft de volgende specs:
    40GB (5400RPM) Ultra ATA 100-IDE

Nu zit na een hele dag werken m’n hoofd nogal vol en kan ik de termen die ik via google tegenkom niet helemaal meer volgen.. ATA, PATA, SATA, ATAPI, IDE??? Kan iemand me vertellen of bovenstaande gaat werken?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    demandiebakt

IDE is de commerciële naam van ATA dus volgens mij moet dat gewoon goed komen met die schijf!
    dr in die schijf en installeren zou ik zeggen.

overigens nog steeds een prachtig systeem, de 12 inch powerbook!

Bijdrager
    Haike

Ja dat gaat ie, ATA is namelijk hetzelfde als IDE. Je moet die windows schijf als je hem erin hebt gezet wel opnieuw formatteren. Dus opstarten van de DVD schijf en dan via schijfhulp programma de schijf geschikt maken voor een nieuw OS.

Bijdrager
    iNicky

Pas op. Er staat mij vaag bij dat die schijfjes van Apple net iets lager moesten zijn. Kijk dus even of die andere schijf precies even hoog is anders krijg je problemen met een bol staande topcase o.i.d.

Bijdrager
    Yost

Ik neem aan dat je op iFixIt hebt gezien dat het uitbouwen van een hard disk bij een 12″ PowerBook een heidens karwei is? Als je al niet eens de verschillende types harddisk uit elkaar kunt houden…;)

http://www.ifixit.com/Guide/PowerBook-G4-Aluminum-12-Inch-867-MHz-Hard-Drive-Replacement/208/1

Er is blijkbaar een hoogtebeperking: de drive mag max 9,5 mm hoog zijn. Persoonlijk zou ik een grotere hard disk inbouwen, als je toch eenmaal bezig bent. Zonde om al die moeite te doen voor 40 GB…

Bijdrager
    Haike

Tjonge… effe een schijf vervangen bij een PB G4?? ik wist ook niet dat dat zo gecompliceerd is. Konden ze het bij Apple niet nog ingewikkelder maken? Ik heb het net aan de hand gehad bij een witte Mac Book. Was Apple-tje eitje…. Verschilt blijkbaar nogal per machine…

Bijdrager
    Yost

Hij is niet ontworpen op onderhoudbaarheid (zoals het vervangen van een harde schijf), maar op alles in het 12″ formaat gepropt krijgen. Voor die tijd was het een vooruitstrevend ontwerp, het toenmalige toppunt van computer engineering.

Bijdrager
    DekayONE

Iedereen bedankt voor de reacties. De harde schijf is qua hoogte even hoog, dus dat zal wel passen.

@Yost Na een lange dag werken wil mijn brein nog weleens wat minder goed functioneren. Ik weet waar ik aan begin met het zelf vervangen van de schijf. Ik zal zorgen dat het rustig is in mijn bovenkamer als ik eraan begin:lol:

En deze 40GB schijf was gratis.. Werk al een aantal jaren op een MBP uit 2007, dus het is puur een stukje nostalgie wat ik wil herstellen.

Bijdrager
    Haike
    Yost op 07 februari 2012

Hij is niet ontworpen op onderhoudbaarheid (zoals het vervangen van een harde schijf), maar op alles in het 12″ formaat gepropt krijgen. Voor die tijd was het een vooruitstrevend ontwerp, het toenmalige toppunt van computer engineering.

Die mac book is ook maar een 13″:grin:

Bijdrager
    Haike
    DekayONE op 07 februari 2012

@Yost Na een lange dag werken wil mijn brein nog weleens wat minder goed functioneren. Ik weet waar ik aan begin met het zelf vervangen van de schijf. Ik zal zorgen dat het rustig is in mijn bovenkamer als ik eraan begin:lol:

Dat herken ik wel, succes er mee!

Bijdrager
    DekayONE

Het is gelukt! Met dank aan iFixIt:grin:

Moderator
    unSOUND
    iNicky op 07 februari 2012

Pas op. Er staat mij vaag bij dat die schijfjes van Apple net iets lager moesten zijn. Kijk dus even of die andere schijf precies even hoog is anders krijg je problemen met een bol staande topcase o.i.d.

Nog even mosterd na de maaltijd: Het is niet zo dat Apple speciale “lagere” schijven nodig heeft of had. Wel is het zo dat naast het gangbare formaat van 9 mm hoog er ook nog schijven bestaan van 12,5 mm, en die passen niet in alle machines. ( Ze passen bijvoorbeeld wel in de Unibody modellen, en de 17 inch machines. )

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.