20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Genius

Harde schijf vervangen Macbook Pro 13″

Ik ben van plan om meteen een nieuwe harde schijf te kopen als ik mijn nieuwe Macbook Pro 13″ op ga halen.

Kan ik elke willekeurige 2,5 SATA drive van 9,5mm hoog gebruiken?

Als ik vanaf een lege/nieuwe computer begin, moet ik dan een schijfkopie maken, of kan ik gewoon de install disk gebruiken om de schijf te formatteren en Leopard opnieuw te installeren?

Raden jullie mij aan om meteen een 7200RPM drive installeren, of zal dat extra lawaai opleveren en hitte in het gebruik?

Bijdrager
    Soulshaker

Ja, en ik denk zelfs ook die van 12,5 mm

Bijdrager
    fvdveen

Truukje: koop een iOmega 2.5 harddisk, bouw de harddisk uit en in de Macbook.
    Voor de prijs van een harddisk, heb je gelijk een behuizing voor de oude harddisk (backup)

Installeer OSX door de drive opnieuw te partitioneren (DiskUtil vanuit OSX install disk).

Kopieer vervolgens alle gegevens naar de nieuwe/interne harddisk (data migration).

Bouw de oude/interne harddisk in de iOmega behuizing. Je hebt ds altijd een backup.

Bijdrager
    Genius

Te partitioneren of te formatteren?

Bijdrager
    Godfather

Partitioneren. Formatteren alleen helpt je niet en door het opnieuw aanmaken van de partitie tabel overschrijf je eigenlijk alle gegevens toch wel. Formatteren is een luxe woord voor wissen. Partitioneren zul je na het wissen altijd moeten om er een volume van te maken.

Bijdrager
    1984

Dat gaat lekker makkelijk bij die nieuwe macbooks:oops:

Bijdrager
    Genius

Die filmpjes had ik al gezien, vandaar dat ik het zelf ga proberen. Raden jullie mij een 7200rpm aan, of kan ik beter bij 5400 blijven ivm met lawaai/hitte?

Bijdrager
    Exquise

Ik zou blijven bij 5400, zal je een langere batterijduur opleveren

Bijdrager
    bjorngra

Ik heb ook gelezen dat een 500GB 5400 rpm niet echt veel langzamer is dan een 7200 rpm omdat de sectors dichter op elkaar zitten.

Trouwens wel een goede tip hierboven met de Iomega externe schijf. Het ombouwen is inderdaad erg simpel. volgens mij is zelfs de batterij verwisselen net zo simpel als de HD.

Bijdrager
    AdriaanB

Passen die 12,5 mm harde schijven nou in de (eerste) Unibody MacBooks 13″?
    Deze harde schijf lijkt me wel leuk voor in mn MacBook.

Bijdrager
    Trat
    ”exquise”

Niet naar hem luisteren: koop gewoon een 7200 want die zijn echt sneller: een HDD is tegenwoordig het meest vertragende onderdeel in een computer (op optische media drives, als een DVD speler, na dan). Batterij scheelt niet zoveel…

”fvdveen”

Truukje: koop een iOmega 2.5 harddisk, bouw de harddisk uit en in de Macbook.
    Voor de prijs van een harddisk, heb je gelijk een behuizing voor de oude harddisk (backup)

Installeer OSX door de drive opnieuw te partitioneren (DiskUtil vanuit OSX install disk).

Kopieer vervolgens alle gegevens naar de nieuwe/interne harddisk (data migration).

Bouw de oude/interne harddisk in de iOmega behuizing. Je hebt ds altijd een backup.

Zou ik ook niet doen: je weet niet wat voor butt HDD daarin zit. Veelal zijn dat drives die geselecteerd zijn op zo goedkoop mogelijk en backupvaardig: zou ik nooit gebruiken als interne (systeem) drive…

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb destijds een gelijk een HDD in mijn MBP gebouwd. Het is wel een oude aluminium 15 inch. Maar ik heb een 7200 RPM erin gezet en dat levert niet meer geluid van de HDD op. Misschien dat die iets meer koeling nodig heeft, maar dat is enkel bij zware bewerkingen en dan hebben meer onderdelen koeling nodig. Op dit moment is mijn HDD het meest koele onderdeel in de machine.
    Ik heb toen de HDD erin gezet. Mac weer dicht gedaan. Machine DVD erin en ik weet niet of ik moest formatteren. Waarschijnlijk wel, maar daarna kon ik Leopard probleemloos installeren. Handig als je dat aan het begin doet, want dan hoef je niet alles over te zetten. Dat kan je daarna doen door je oude Mac erop aan te sluiten.

Een 7200 RPM is sneller, maar het verschil is niet groot. Je zal merken dat de Mac opstarten en sommige Apps sneller gaat. En bij muziek of video editing zal hij sneller werken. Maar veel verschil is er niet. Ik heb er 1 in gezet, omdat ik veel met animatie en video bezig ben.

Zoek maar eens op Google met de term: 7200 rpm vs 5400 rpm. Dan vind je de verschillen wel en kan je zelf aan de hand van wat je doet op je Mac, besluiten of een 7200 rpm voor jou handig is.

Bijdrager
    Nietzman
    ”Trat”
    ”exquise”

Niet naar hem luisteren: koop gewoon een 7200 want die zijn echt sneller:

Doe dan meteen een SSD, dan merk je het verschil tenminste.

Bijdrager
    Trat

Ik zou een SSD voorlopig alleen als systeemdrive gebruiken en dus niet in een notebook plaatsen tenzij je er een 2e HDD in kan plaatsten die je gebruikt als en scratch en / of file drive.

Bijdrager
    Nietzman

Ik zou de tragere van de twee schijven inderdaad als scratchschijf gebruiken!

Bijdrager
    Trat

Nee, dat wil je op de snelste schijf doen. Maar een SSD gebruiken als scratch schijf is niet aan te raden omdat de betrouwbaarheid (levensduur) en snelheid (al is dat laatste op te lossen door hem regelmatig veilig te wissen) snel achteruit gaat. Tenzij het en SLC is komt er geen enkele SSD in mijn portables…

Bijdrager
    florisappelaar

dat zeg jij al jij verschillende topics…

maar als het zo slecht, waarom gebruikt Apple dit op grote schaal?

Moderator
    unSOUND

Omdat het goed verkoopt ?

Bijdrager
    AdriaanB

Passen die 12,5 mm harde schijven nou in de (eerste) Unibody MacBooks 13″?
    Deze harde schijf lijkt me wel leuk voor in mn MacBook.

Bijdrager
    Soulshaker
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.