7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    jeff

harde schijf vervangen Mac mini late 2012

mijn Mac mini late 2012 werkt nog naar tevredenheid, maar ik zou preventief de 1 TB harde schijf willen vervangen. Ik heb dit gevraagd bij Apple, maar zij geven aan dat mijn Mac mini ‘vintage’ is en er geen onderdelen meer worden gemaakt. Wat nu? Zou ik als gelijkwaardig alternatief een externe harde schijf kunnen plaatsen en deze als opstartschijf kunnen gebruiken? Of is zo’n interne schijf toch nog wel te vinden (eventueel als SSD)? Ik ben niet zo handig met klussen. Heb indertijd 8 GB aan werkgeheugen bijgeprikt, maar verder ben ik niet gekomen.

Bijdrager
    fatboysmart

Je kunt bij vele bedrijven de interne Harddisk laten vervangen door een SSD. Volgens mij zijn MacMini’s niet zo makkelijk open te maken dus ik zou het zeker niet zelf doen. Let wel op want ik zie grote prijsverschillen bij diverse bedrijven. Ik zie dat je in Voorburg woont. Je zou LJS in Den Haag kunnen vragen wat zij rekenen. Zelf goede ervaringen met deze jongens… https://www.onlinemacwinkel.nl/mac-mini-ssd-laten-inbouwen/  maar is wel een eindje rijden naar Zaandam.

Bijdrager
    Robertisimo

Prima zelf te doen: https://nl.ifixit.com/Guide/Mac+mini+Late+2012+Hard+Drive+Replacement/11716?lang=en

Je kunt er ook één bijzetten, of als je er een SSD bijzet deze ombouwen tot Fusion Drive (daar geniet ik al zes jaar van): https://nl.ifixit.com/Guide/Installing+Mac+Mini+Late+2012+Dual+Hard+Drive+Kit/11713?lang=en

Bijdrager
    Johan

Prima zelf te doen, heb er al meerdere gedaan, maar wel leergeld betaald de eerste keer vergeten 1 kabeltje goed los te maken:-( met als gevolg een half jaar zonder AB en aan/uitledje;-) maar na lang zoeken toch kabeltje kunnen vinden dus ook weer opgelost 😎

Bijdrager
    fixar

Als je dit voorzichtig doet, met de juiste gereedschappen dan is deze operatie een fluitje van een cent…de oplossing van Robertisimo is ook prima mogelijk, maar vergt wel duidelijk veel meer handelingen (en voor de ‘leek’ dus veel meer risico). IK zou gewoon de HD omwisselen voor een knappe ruime SSD. Samsung Evo 860 of Crucial MX500 zijn goede kandidaten.

Bijdrager
    jeff

Dank voor jullie waardevolle reacties. De opmerking van Apple dat geen onderdelen meer worden gemaakt, is dus (te) kort door de bocht. Ik voel me zelf niet zeker genoeg om te klussen en heb mogelijk niet het goede gereedschap, dus ga bij de bedrijven informeren die jullie hebben genoemd.

Bijdrager
    computer space

Ik heb er 2 dezelfde SSD’s in gestopt, in RAID 0. Dan heb je 1 GB/s lezen en schrijven. Heerlijk snel! Heel goed zelf te doen bij dit model.

Wat je bij het plaatsen van een SSD vooral niet moet willen: netjes 4 schroefjes in de zijkant. Dat maakt het een enorm gedoe, hele frame moet er dan uit, je kunt die platte SSD’s van nu er zo inschuiven, en omdat er niks draait, gaat er ook niks rammelen. Eventueel stukje fietsband, of beter het plastic raampje dat je vaak bij platte SSD’s krijgt er tussen als afstandhouder, en niet te moeilijk willen doen.

Wat allermakkelijkste is als je geluk hebt dat de HD in de bovenste baai zit (van onder gezien dus onderin), dan kun je een ssd er gewoon bijschuiven zonder dat je alles eruit hoeft te halen. Enkel even moederbord 4mm naar buiten duwen met 2 schroevendraaiers in de gaten, en dan past ie om de hoek. Heb je wel kabeltje van Ebay nodig. Apple mag dat dan niet meer verkopen, op Ebay is het een eitje om er een te vinden voor pak m beet 15€.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.