16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    iMous

Harde schijf vervangen, maar….

Hoi,

Ik ga dit weekend mijn fileserver (windows) eindelijk de deur uitschoppen en dan zit ik met een ruimte probleem wat schijfruimte betreft. Nu had ik me het volgende bedacht, maar ik vraag me af of het kan en hoe ik het moet doen.

Ik heb een iMac G5 1.8 Ghz 17″ en van het geld wat ik krijg voor die fileserver wil ik een grote S-ATA schijf kopen voor in deze machine.

Ik heb mijn oog laten vallen op een 400Gb 7200rpm SATA 8Mb harde schijf en wil deze dan als vervanging gebruiken van de 80 GB schijf die er standaard in zit.

Omdat mijn systeem nu prima loopt en ik alles wat ik nodig heb erop heb staan vroeg ik me af of ik de disk utility kan gebruiken om een image van mijn 80 GB disk te maken en die daarna als ik de 400 GB schijf heb ingebouwd op die schijf kan loslaten. Ik weet niet of ik dan maar een 80 GB partitie krijg of dat hij dan gewoon de data plaatst zoals het op de 80 GB schijf staat en dan ipv 30 GB 350 GB vrij zegt.
    Volgens mij hoef ik geen last te hebben van de harddisk size barriers, toch?

Ik weet het klinkt als een heel verhaal, heb me al het apelazerus gezocht op het net, maar ik dacht misschien kan ik het ff aan de wijzen van macosx.nl navragen…

Bedankt!

Bijdrager
    John Allijn

Hi!
    Als je met Carbon Copy Cloner (CCC, Freeware en beschikbaar via versiontracker.com) een image maakt van je harde schijf, blijven alle rechten etc in stand, blijft het geheel bootable en kan je het gewoon op een grotere of kleinere (zolang je data niet te groot zijn natuurlijk) terugkopieren.
    Het duurt wel eventjes, maar dan heb je ook wel wat:)
    Zou gewoon moeten werken. Je moet natuurlijk wel even een tussenstap hebben zoals bijvoorbeeld een externe usb of firewire disk zodat je de data daarop kunt zetten en daar van kunt booten om het spul op de nieuwe interne schijf weer terug te kunnen kopieren, maar dat spreekt denk ik wel voor zich…
    groet,
    John.

Bijdrager
    iMous

ik zat zelf meer aan de optie te denken via Disk Utility en dan met de nieuwe harde schijf erin booten van de Mac OS X Tiger DVD en dan daar via Disk Utility het image terug te plaatsen.

Of kan ik als ik via CCC een image heb gemaakt dat ook tijdens het opstarten terugplaatsen?

Bijdrager
    John Allijn

Dat is ook een idee, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. CCC werkt. Behalve dat het een image kan maken, kan het ook gewoon alle files kopieren naar een andere schijf waardoor die bootable wordt. Vanaf die kopie kan je dan booten en met CCC die kopie dan weer terugzetten op je interne schijf.
    Ik vind het wel handig, maar heb zoals gezegd de diskutil hiervoor nooit geprobeerd…

Bijdrager
    iMous

Helaas heb ik geen externe schijf via firewire.
    Moet dus even proberen creatief te zijn.

Kan ik het ook doen met een externe schijf op usb?

Bijdrager
    apple freak

nee dat gaat niet.
    Je kan wel de data er op zetten maar met usb kan je niet booten, met firewire wel.

Bijdrager
    TRML

Je zal toch iets moeten hebben (Externe harddisk) om je data tijdelijk op te parkeren. Andere oplossing is er niet. Of een schone installatie en je oude bestanden op een CD of DVD branden, maar dat schiet ook niet op.

Bijdrager
    iMous
    ”TRML”

Je zal toch iets moeten hebben (Externe harddisk) om je data tijdelijk op te parkeren. Andere oplossing is er niet. Of een schone installatie en je oude bestanden op een CD of DVD branden, maar dat schiet ook niet op.

Als ik de data op de externe Harddisk op USB zet, hoe krijg ik die dan het makkelijkst teruggezet op de interne schijf als ik er niet van kan booten?

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Bijdrager
    DFsoftDaaf

Is het niet mogelijk met CCC de schijf te klonen naar de usb schijf. dan een vers systeem op die nieuwe schijf. En dan met migration assitant vanaf de usb schijf alles mooi over te copieren ?

Het is maar een idee-tje:P

Daaf

Bijdrager
    iMous

dan een vers systeem op die nieuwe schijf.

Dat was min of meer niet de bedoeling om eerst een vers systeem te installeren.
    Anders kan ik ook gewoon alleen mijn home folder kopieren en daarna terug plakken.

In principe moet er een image worden gezet op een volledig lege schijf

Bijdrager
    KNARFVries

van osx cd opstarten schijfhulpprog. starten image op de usb externe disk
    nieuwe disk erin.
    reboot opstarten osx cd schijf schijfhulprog starten image terug zetten op nieuwe schijf
    rebooten
    klaar:lol:

Greetz Knarf

Bijdrager
    iMous

dat alles kan neem ik aan met behoud van de bestanden die nog op de usb schijf staan toch?
    Daar staat namelijk mijn itunes library en die wil ik niet graag verliezen.

BTW -> Ik krijg geen gedonder met het feit dat boven de 137 GB niet aan kan ofzo?

Bijdrager
    iMous

Er schiet me net nog iets te binnen.

Maakt het uit welke ik neem?
    Ik neem aan dat ik elke willekeurige S-ATA schijf erin kan hangen?

Ik las iets over de fan of tempratuur sensor, dat dat een probleem zou worden, iemand ervaring?

Bijdrager
    John Allijn
    ”KNARFVries”

van osx cd opstarten schijfhulpprog. starten image op de usb externe disk
    nieuwe disk erin.
    reboot opstarten osx cd schijf schijfhulprog starten image terug zetten op nieuwe schijf
    rebooten
    klaar:lol:

Greetz Knarf

Dit is inderdaad het handigst. Ik zou persoonlijk toch voor ccc kiezen omdat dit heel lekker werkt, maar verder is dit de beste oplossing…

Bijdrager
    iMous

ik denk dat ik zelf ook maar ga voor die disk utility.

Zou iemand nog ff kunnen kijken naar mijn 2 posts hierboven aub?

Bedankt.

Bijdrager
    John Allijn

Ik weet niet wat er max in de imac kan, maar de mijne is standaard geleverd met 250gb, dus het is in ieder geval een nieuwe controler die aardig wat aankan. Het lijkt me geen probleem, maar er is maar een manier om dat uit te vinden:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.