18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    flyinghigh

Harde schijf van 320 GB naar 300 GB?

In verband met de verkoop van mijn iMac heb ik zojuist een schone installatie gedaan van Mac OSX leopard. Ik heb bij de installatie gekozen voor formatteren en het opnieuw installeren. Nu zie ik dat de capaciteit van de harde schijf van 320 GB naar 300 GB is gegaan in het programma schijfhulp programma. Er lijkt nu dus 20 GB weg te zijn. Verder heb ik geen partities aangemaakt op de harde schijf.

De structuur van de HD is MAC OS uitgebreid (journaled). Ik begrijp niet hoe het kan dat er nu 20 GB weg is. Wat doe ik verkeerd of heb ik verkeerd gedaan bij de installatie? Hoe kan ik de volledige capaciteit van de harde schijf weer benutten? Voor de schone installatie waren er wel twee gebruikersaccounts op het systeem aanwezig. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Bedankt alvast voor de hulpvaardige tips!

Bijdrager
    Afroman

Je iMac is geleverd met Snow Leopard of met Leopard?
    Want Snow Leopard rekent anders met de Gb’s. (1000 mb in plaats van 1024 mb)

Bijdrager
    flyinghigh

De iMac was inderdaad geleverd met Leopard en upgrade dvd naar snow Leopard. Nu heb ik de schone installatie gedaan met snow Leopard. Verklaart dit dan direct het verschil in de grootte?

Bijdrager
    Afroman

Wacht even, schone installatie met Snow leopard of Leopard? Want je laatste post is anders dan je eerste post.

Bijdrager
    Pieterr

In Snow Leopard zie je 320GB, en in Leopard 300GB. Op de schijf passen 320.000.000.000 bytes.

Snow Leopard changes the way we look at Gigabytes (and megabytes, and kilobytes, as well).

Bijdrager
    flyinghigh

Sorry dit moet zijn snow Leopard!

Bijdrager
    bartje

Dat verklaart wel het verschil. Fabrikanten ronden af naar boven als het gaat om GB’s. OSX ging daarin mee tot Snow Leopard. Sinds het huidige besturingssysteem wordt de inhoud in GB’s anders weergegeven.

Bijdrager
    leopard

Wel raar. Over 3 maanden terug ook een volledige herinstallatie installatie gedaan met Snow Leopard een aangepaste, en bij mijn zijn de 320 gb zo behouden. Meer weet ik er ook niet van.

Bijdrager
    Afroman

Ja, als je met Snow leopard hebt geïnstalleerd hoor je 320 te hebben inderdaad. Weird.

Bijdrager
    Tempest

Ze zijn gewoon overgestapt naar de officiële definitie van “kilo”-bytes, nl. kilo = 1000 en geen 1024 volgens computers.
    Het enige dat anders is is de weergave hiervan. Je programma’s, muziek, foto’s, … nemen nog steeds dezelfde fysieke ruimte in beslag. Je schijf is ook niet groter geworden van leopard naar snow leopard, maar de manier waarop de totale capaciteit wordt berekend is anders.

Maar dat staat eigenlijk allemaal in het artikel dat Pieterr postte.

Bijdrager
    Yost

Misschien per ongeluk een extra partitie aangemaakt met Schijfhulpprogramma?
    Misschien 20 GB gevlagd als bad sectors op je harde schijf? Is overigens wel erg veel.

Anders zou ik het ook niet weten…

Bijdrager
    Tempest

Snow Leopard
    320.000.000.000 bytes = 320GB

Leopard
    320.000.000.000 bytes
    = 312.500.000 KB
    = 305.176 MB
    = 298 GB

Dus het klopt wel hoor;-)

Bijdrager
    Afroman

Niet als je Snow Leopard hebt draaien. Dan moet die gewoon 320 tonen.

Bijdrager
    Hansi2124

Zeg Afro, ben je zó van slag af na je 505 dagen verkering?

Tempest op 23 september 2010

Snow Leopard
    320.000.000.000 bytes = 320GB

Bijdrager
    Afroman

In verband met de verkoop van mijn iMac heb ik zojuist een schone installatie gedaan van Mac OSX leopard.

Volgens de TS moet dat Snow Leopard zijn. Dus, dan hoort die 320 te tonen.
    Maar..

Nu zie ik dat de capaciteit van de harde schijf van 320 GB naar 300 GB is gegaan in het programma schijfhulp programma. Er lijkt nu dus 20 GB weg te zijn. Verder heb ik geen partities aangemaakt op de harde schijf.

Dan zie ik dus dat ik totaal niks fouts heb geschreven en dat het ook nog eens los staat van mijn 505 dagen relatie.

Bijdrager
    Tempest

Je hebt gelijk. Het was nogal verwarrend met snow leopard/leopard/wel/niet/…

Bijdrager
    Hansi2124
    Afroman op 23 september 2010

en dat het ook nog eens los staat van mijn 505 dagen relatie.

Was maar een geintje…..

Bijdrager
    Vinhelper

Zonder dat de TS nog reageert, kunnen we niet verder.

Hoe ver staat het met het probleem? Al eens in Schijfhulpprogramma gekeken?

Het probleem proberen op te lossen hebben we meer aan dan die discussie over feiten.:nerd:
    Sorry voor de negatieve toon.:smile:

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.