11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Erick Verlee

Harde schijf probleem..HELP

Gisteren ging mijn powerbook ineens gek doen. Bij het opstarten ging er een mapje met een vraagteken knipperen. Dus mijn powerbook kon de systeemmap niet vinden. Installatie DVD erin gedaan en via schijfhulpprogramma de harde schijf nagekeken. Kreeg een melding dat deze niet hersteld kon worden omdat er een nodefout was opgetreden bij de b-tree (whatever dat mag betekenen…). Schijf gewist en opnieuw geprobeerd om Macosx vanaf DVD te installeren…en dat lukt dus niet meer…

De volgende vragen…Is mijn harde schijf kapot? En kan ik de bestanden die erop stonden op een of andere manier nog terughalen?

Bijdrager
    Indomarco

Maar schreef je niet dat je de harde schijf hebt gewist? En nu wil je ze terugkrijgen…!

Misschien lukt het nog in Targetmodus met een andere Mac en firewire. Heb zi mijn twijfels als je geen systeem meer hebt.

Bijdrager
    jackg5

als je de harde schijf reeds hebt gewist vrees ik het ergste. probeer disk warrior?

Bijdrager
    ijsbanaan

Waarschijnlijk is het weg is weg, heb je nog garantie of eventueel apple care misschien dat zij er iets van kunnen maken.

Bijdrager
    Erick Verlee

Heb geen garantie meer, powerbook is ongeveer 1,5 jaar oud….
    Iemand idee wat er aan de hand is met de schijf?

Bijdrager
    Esquare
    ”Erick

Iemand idee wat er aan de hand is met de schijf?

Die is dus stuk. Vervang hem door een exemplaar dat niet stuk kan gaan*, en je bent weer het mannetje. :wink:

(* Die bestaan dus niet. Vandaar de noodzaak van backups: z├ęker bij laptops.)

Bijdrager
    uhuburu

Data Rescue II is wat je nodig hebt. http://www.prosofteng.com/index.php?datarescue

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Data Recue, via taget mode op een andere mac. Zorg dat er genoeg ruimte vrij is! En het kan lang duren. Mijn iMac G5 HD van 250GB heeft 2 weken aan een andere mac gehangen voordat Data Rescue klaar was en alle foto’s had gered!. (zolang je de muis kan bewegen draait het programma!!!!)

En koop een andere schijf. Die moet je niet meer vertrouwen!

Bijdrager
    Oppie
    ”Erick

…een nodefout was opgetreden bij de b-tree (whatever dat mag betekenen…)

Volgens mij is dit een softwarematige fout, en zou je HD het nog moeten doen. Maar het soft probleem kan natuurlijk veroorzaakt zijn door een hard probleem.

Bijdrager
    Obi

Mogelijk ondersteunt de harde schijf het zgn. S.M.A.R.T. failure-monitoring protocol.
    Er is een freeware utility voor de mac die de S.M.A.R.T. status van je HD controleert.

obi

Bijdrager
    slavec
    ”Obi”

Mogelijk ondersteunt de harde schijf het zgn. S.M.A.R.T. failure-monitoring protocol.
    Er is een freeware utility voor de mac die de S.M.A.R.T. status van je HD controleert.

obi

Niet altijd een feit; ik heb net mijn 40GB met een 100GB vervangen, maar die S.M.A.R.T. gaf aan dat alles A-OK was…

En het was dus niet zo: eerst dacht ik dat het OS het was, dus een re-install, ik had namelijk ge updated en dat kon misschien wel wat dingen hebben vernacheld.

Niet dus, probleem beef, en DiskWarrior en alle utils gaven geen fouten.

De les? Een HD in een laptop, in mijn geval, die redelijk vaak mee-op-reis-gaat, met al de stootjes, beukjes, en tikjes bij elkaar opgeteld… verwachte levensduur; 1 tot 3 jaar, dan moet je toch echt ernstig rekening hoden met vervangen.

Alles wat je meer dan dat krijgt, ismeegenomen, maar das ongeveer de strekking van een moderne HD, die ernsige performance-issues krijgt alvorens het te begeven, en SMART hoeft niet altijd een voorbode te zijn.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.