7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Allo

Harde schijf probleem

Beste mensen,
    Ik heb een probleem met de harde schijf van mijn macbook, en weet niet of dit door de schijf zelf komt, of door filevault 2. Ik heb laatst een ssd gekocht voor de computer, en tijdens het kopieren van bestanden kon Carbon Copy Cloner ca 40gb van de bestande niet overplaatsen. alternatieven als schijfhulpprogramma en superduper werkten helemaal niet. Mijn eerste reactie was te denken dat dit aan filevault ligt, dus ik heb de macbook op decoderen gezet, maar dat is compleet vastgelopen, de computer is via de oude harde schijf onbruikbaar sinds je het decoderen van filevault ook niet kan pauzeren.
    met de nieuwe harde schijf, de ssd, werkt de computer wel goed, al loopt iTunes vast als ik alle nummers selecteer om ze na te tellen
    (ik wou even checken of er een paar missen, en alles selecteren, slepen, en binnen iTunes weer loslaten is dan de manier om 16000+ liedjes te tellen, maar dat werkt dus niet.) erg gek vind ik dit niet, sinds het wel een zwaar taakje is, om even 16000 bestanden te “slepen”, al zou het moeten kunnen. de betreffende laptop is een late 2011 15″ macbook pro.
    Ik heb de volgende vragen:
    1 is er nog hoop voor de oude harde schijf? tijdens het decoderen heb ik uit pure wanhoop de computer opnieuw opgestart en smc resets uitgevoerd. het zou erg fijn zijn als ik de 40gb die mist, wat voor bestanden het ook moge zijn, zou kunnen redden.
    2 zijn er meer mensen die slechte ervaringen hebben met het decoderen van filevault 2? of is dit echt een harde schijf issue? de harde schijf maakt trouwens geen gekke geluiden, het normale gezoem en “gekraak” bij activiteit daargelaten.
    2 over de nieuwe schijf waar 40gb, van alles een beetje, op mist maar die wel gewoon werkt: is het feit dat deze nu zonder problemen functioneert een garantie voor goed functioneren op de lange termijn? Of heeft men hier traumatiserende ervaringen van macs waarop lukraak een zooi bestandjes missen? (CCC, het programma gebruikt voor het clonen van mijn harde schijf cloont per bestandje. het is dus niet zo dat bepaalde bestanden er maar half op staan.)

alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Moderator
    Night

Ik mis het stukje waarin staat dat je een TimeMachine backup hebt.

Bijdrager
    Allo

die heb ik niet. ik dacht na het installeren van de ssd de oude schijf als backup schijf te kunnen gebruiken. :/

Bijdrager
    Allo

Mijn oplossing: de ssd waar het grootste deel van mijn bestanden op stond gebruiken en OSX herstellen met een combo update. Dit installeert het complete os inclusief drivers opnieuw. Qua programma’s wacht ik af tot ik ergens problemen mee krijg voordat ik iets herinstalleer. Sinds de programma’s map op de ssd net zo groot is als die op mn oude harde schijf verwacht ik daar eigenlijk geen problemen mee.
    Verder ben ik bezig met missende nummers vervangen. Hierbij vergelijk ik de content op mijn computer met de content op de oude (heel traag afleesbare) harde schijf.
    Hierna zal ik de oude schijf formatteren om te zien of de problemen door Filevault kwamen of door de leeftijd van de schijf (5 jaar). Als de harde schijf in orde blijft zal ik dat nog even melden. Dan is er blijkbaar iets mis met Filevault 2.

Bijdrager
    Allo

de oude harde schijf doet nu dienst als Time machine volume. het backupen gaat met acceptabele snelheid (tot 30 MB/s over usb2) en ziet er goed uit. Heb een sterk vermoeden dat FileVault, en niet de schijf zelf, bestanden op mn computer vernachelt heeft en de schijf traag heeft gemaakt.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou FV je HD vernachelen? Ik zie geen argument daarvoor in je verhaal, en FV staat niet bekend als een probleem-veroorzaker.

Bijdrager
    Allo

Omdat ik geen andere oorzaak zie. ik had problemen met het overzetten van gegevens van mijn oude schijf en die kwamen niet door de schijf zelf, die doet het nu perfect als externe schijf, noch door de gegevens zelf, daarvoor waren het te veel (minder dan een jaar geleden zijn ze trouwens nog overgezet vanaf mijn vorige macbook). Bij het decoderen van alles liep FV vast, en werd de computer op die schijf onwijs traag. Die sloomheid zat al even in de computer; iTunes liep laatste tijd af en toe vast tijdens het afspelen op de oude schijf, maar op de nieuwe ssd heb ik nergens last van. Als oorzaak hiervoor zie ik dat de oude schijf onredelijk traag was geworden. Ook aan de harde schijf kloon programma’s kan het moeilijk liggen, heb er meerdere geprobeerd en die gaven allemaal op hun manier aan dat er ‘fysieke leesfouten’ waren op de schijf. Ik heb er behalve dan gebrek aan andere aanleiding ook geen sterk argument voor. FileVault is vanuit mijn perspectief het enige wat overblijft als mogelijke oorzaak. Had je een andere mogelijke oorzaak, dan hoor ik dat graag.
    Handmatig kopiëren heb ik trouwens ook geprobeerd, maar dan geeft Finder foutmelding -36 en zegt iets over beschadigde bestanden, of, als de bestanden (voornamelijk nummers) wel kopiëren, dan missen er stukken uit de gekopieerde liedjes.
    Ik zeg trouwens ook niet dat FV de dader is, enkel dat ik een vermoeden heb wegens bovengenoemde argumenten, helemaal sinds de harde schijf zelf na formatteren nog goed is.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.