10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    pinkie

Harde schijf overleden? (soort van) OPGELOST??

Na installatie van MacOSX 10.4.9 is mijn externe FireWire harde schijf (Micronet) niet meer benaderbaar. Ik heb deze schijf 2 jaar als primaire opstartschiojf gebruikt met mijn MacMini zonder problemen. Nu wordt deze schijf alleen nog maar gezien door DiskUtility maar deze ziet de schijf als ongeformatteerd, hetgeen onzin is want vanmorgen werkte ik er nog mee. Het duurt ongeveer 45 minuten voordat Disk Utility de schijf ziet!!!
    Enfin, wanneer ik Disk Utility vraag deze schijf te wissen (de enige optie die lijkt te werken, de rest id grijs) krijg ik de melding dat dit niet lukt vanwege een input/output error en ik kan er dus niets mee. Geen enkel ander programma ziet de schijf. Disk Warrior, Tiger installatie dvd, data rescue, allemaal no go. Ik ben aan het eind van mijn Latijn en weet niet wat nog te proberen. Elke tip of advies is welkom.

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Turbanus

Daar gaat hij dus. Ik heb dat al heel lang geleden ook gehad met een externe schijf waar eeen systeem op stond. De update wist dan bepaalde onderdelenn van dat systeem en je kunt er niks mee of je moet hem even formateren.

Bijdrager
    pinkie

Ja, en dat formatteren gaat dus niet.

Bijdrager
    Turbanus

Je kunt wel de schijf aan een andere Mac hagen met een ander systeem. Dan werkte het bij mij wel. Ik heb op die manier opgemerkt dat er beschadigde systeemfiles op zaten door een update. Sindsdien gaat er bij mij een externe schijf altijd eerst helemaal af als er update komt. In jouw geval heb je dus eigenlijk je hoofdsysteem op een externe schijf gezet en kun je die niet afzetten. Ofwel je hebt een systeem gemaakt dat niet overeenkomt met hetgeen Apple oorspronkelijk heeft geleverd. Dat is dan het risico van het vak.:wink:
    Hang hem maar eens aan een andere Mac die er nog op een ouder systeem draait.

Bijdrager
    pinkie

Ik heb de schijf inmiddels aan drie verschillende Macs gehad, allemaal met exacte hetzelfde resultaat, niks:(

Bijdrager
    Turbanus

Ik kon hem met één systeem benaderen. Maar ik weet niet of dat nou X.2.8 was of OS-9
    Het betrof toen nl ook de update naar x.3.8 of 9

Bijdrager
    pinkie

Ja, je hebt gelijk, mijn laatste optie werkt. Grappig is wel dat op die Mac ook 10.4.9 staat en dat is geen probleem maar op mijn andere Macs, ook met 10.4.9 wel??????

Nou ja, ik weet in ieder geval dat de HD nog goed is, wordt een kwestie van archive and install denk je ook niet?

Bedankt Turbanus, ik was hier nooit zelf op gekomen.

Bijdrager
    pinkie

En het wordt nog gekker. Ik heb de schijf weer terug aangesloten op de eerste Mac en ja hoor, nu wordt ‘ie gewoon herkend. Sterker nog, ik er gewoon mee opstarten etc. Schiet mij maar……………….:lol:

Bijdrager
    Turbanus

Dan heb je heel veel geluk gehad!

Bijdrager
    candykane

Het gebeurt wel vaker dat hardware na een update niet meer herkent wordt door osx :S

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.