11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    JanWeijers

harde schijf op netwerk

Ik wil een extra harde schijf voor backup en voor wat bestanden die ik deel met mijn huisgenoten.

Liefst wil ik de harde schijf dus rechtstreeks op het netwerk zodat die bereikbaar is ook als mijn computer uit staat.

Weet iemand daar een oplossing voor?

Ik heb een oud PC-tje staan waar ik Linux op zou kunnen zetten en een extra grote harde schijf er in. Die kan ik dan als server gebruiken. Kost me waarschijnlijk wel een dag werk.

Ik heb nog wel eens externe harde schijven met een ethernet interface te koop gezien maar kan die nu nergens vinden.

Merci,

Jan

Bijdrager
    Elian
    Bijdrager
    fistkikker

externe harde schijven met ethernet interface zijn eigenlijk linux samba servertjes, en niet goedkoop.

ff wat tijd investeren in die oude bak lijkt me handiger. Ik heb het met FreeBSD gedaan en dat was heel makkelijk. Standaard install en dan samba uit de portcollection, klaar. Als je alleen een fileserver wilt zou het je geen hele dag moete kosten. Uurtje voor install plus wat tijd voor aanmaken gebruikers e.d. Ben je voor € 100-150 klaar.

Bijdrager
    JanWeijers

He waterman,

Zoiets zal het dan wel worden. De ethernet disk van Lacie is dik 500 euro voor 80GB. Voor iets meer dan 100 euro kan ik 120GB in de ouwe PC zetten.

Kan ik dat FreeBSD draaien zonder dat er een monitor en toetsenbord op de PC aangesloten zijn? Ik wil het ding het liefst in de gangkast zetten waar de hub ook zit maar daar is niet veel ruimte. Bovendien spaart het een hoop energie als de monitor er af kan.

Bedankt,

Jan

Bijdrager
    fistkikker

Ik draai ’t ook zonder monitor.
    Als je er dan ssh op draait kan je alles vanachter je mac doen.
    Mijn moederbord wil alleen wel een toetsenbord, anders geeft hij een foutmelding en start hij niet op. FreeBSD heeft op zich geen toetsenbord nodig. Ik heb een oud toetsenbord uit elkaar gehaald. Dan hou je een keyboardsnoer en een printplaatje van zo groot als een kleine speelkaart over. Is makkelijk weg te stoppen en het BIOS denkt dat er een keyboard aanhangt. Kan je ‘m ook remotely rebooten.

Nog een voordeeltje: standaard FreeBSD met samba werkt zonder merkbare vertraging samen met mijn macjes. Het flitst echt. Dat is wel anders dan met de linuxen die ik heb geprobeerd. Dat was ook niet langzaam, maar je merkte toch even een vertraging bij inloggen, directories openen e.d. In beide gevallen dezelfde samba versie, zelfs het samba .conf bestand heb ik zo overgenomen. Waar het aanligt…:? maar prettig is het wel.

Bijdrager
    JanWeijers
    ”Waterman”

Ik heb een oud toetsenbord uit elkaar gehaald. Dan hou je een keyboardsnoer en een printplaatje van zo groot als een kleine speelkaart over. Is makkelijk weg te stoppen en het BIOS denkt dat er een keyboard aanhangt. Kan je ‘m ook remotely rebooten.

Hoe doe ik dat, remotely rebooten?

Of zou ik er gewoon een eenvoudige tijdklok op kunnen zetten zodat hij bijvoorbeeld elke nacht om 2 uur uitgaat en om 6 uur weer aan of zoiets? Dan reboot het systeem elke dag…

Jan

Bijdrager
    Mando

Misschien is dit iets… niet al te veel opslag maar toch.

http://www.engadget.com/entry/9771234022377656/

Suc6

Bijdrager
    fistkikker

Ik reboot mijn server bijna nooit. Uptime is nu 29 dagen, daarvoor 51. tot nu toe ben ik er steeds achtergekomen dat een reboot achteraf eigenlijk niet nodig was. Rebooten is voor windows.

Rebooten doe je door als root in de terminal (mag dus remotely via ssh op jouw mac zijn) “shutdown -r now” te typen. De -r staat voor restart, shutdown en now spreken voor zich denk ik. Je kan ook een periode later opgeven, door now te veranderen in een aantal minuten.
    Die van mij staat dus altijd aan en maakt met een scriptje iedere nacht netjes een backup van wat er die dag veranderd is. Daar kan ik je wel aan helpen, als je geïnteresseerd bent.

Bijdrager
    JanWeijers

Waterman, dat backup script zou ik graag willen hebben. Ik heb je een persoonlijk bericht met mijn email adres gestuurd.

Jan

Bijdrager
    mtersteege

Op FreeBSD werkt het commando reboot ook.

Michiel

Bijdrager
    Ruben

Weet iemand of het misschien ook mogelijk is om een USB harddisk direct aan zo’n nieuwe Airport Express te hangen? Daar zit USB op, maar voorlopig hebben ze het alleen over printen, maar er moet dan in principe toch ook iets anders aan kunnen hangen?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.