15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Jan van der Meulen

Harde schijf OK, maar niet OK

Allen,
    Ik was laatst met een verfklusje bezig toen een kwak verf een (open) stopcontact raakte. Aardlekschakelaar eruit en DUS ook de stroom van ale groepen op stop. Ook de stroom voor mijn PowerMac G5, 2×2.5Ghz, Leopard 10.5.5, 4 Gb intern geheugen.

Aan de computer zitten (o.a.) 3 identieke Maxtor OneTouch 4 500Gb externe harde schijven (2 maanden oud) en daar zit nu het probleem. Kennelijk was 1 van die 3 harde schijven iets druks aan het doen tijdens het moment dat de stroom uitviel.

Consequentie: de schijf is benaderbaar, maar eeeerrg traag benaderbaar, geeft in de Finder zijn inhoud prijs (eveneens eeerrg traag), maar weigert verder alle dienst. Uiteraard is het NET de schijf waar ik zo’n 400Gb aan mp3’s op heb staan, waarvan slechts een deel gebackupt is. Ik heb het een en ander getest, waarvan hier de resultaten:

Disk Utility: weigert reparaties omdat de schijf niet te unmounten is (open files?)
    DiskWarrior4 (vanaf de CD): doet zijn werk, maar als de nieuwe directory naar schijf moet worden geschreven verschijnt de boodschap: disk malfunction during writing new directory replacement (of woorden van gelijke strekking)
    CarbonCopyCloner: ziet alle files, maar copieert er geen enkele.
    SuperDuper: idem, ziet alle files, copieert niks.

Nog te vermelden is dat alle bestandsnamen op de schijf zichtbaar zijn, inclusief de juiste iconen en de correcte grootte en datum van aanmaak/wijziging.

Ook nog te vermelden is dat er vlak na het ‘ongelukje’ bij diverse testprogramma’s melding werd gemaakt van ‘open files’ waardoor de schijf niet te unmounten zou zijn. Na wat forumgezoek her en der heb ik geprobeerd of daar iets aan te doen viel met opdrachten in de Terminal, maar dit heeft niet mogen baten.

Ik ben nu na een week zoeken, testen en hertesten ten einde raad en hoop op jullie collectieve brain power.

Wat kan ik nog doen? (en ‘formatteren, uithuilen en opnieuw beginnen’ had ikzelf al bedacht).

Bijdrager
    Pieterr
    ”Jan

Na wat forumgezoek her en der heb ik geprobeerd of daar iets aan te doen viel met opdrachten in de Terminal, maar dit heeft niet mogen baten.

Begrijp ik hieruit dat je fsck_hfs (via de Terminal) al hebt geprobeerd op die schijf?

Bijdrager
    Jan van der Meulen

Ja, maar kennelijk doe ik iets mis, want na fsck_hfs …(volume name) zegt de terminal : command not found. Ik ben geen kenner van de Terminal, maar doe ook liever niks fouts, dus wat doe ik fout en hoe doe ik het beter?

Bijdrager
    Martijn Snels

Een repair center voor HDD’s al aan gedacht? Kost wel wat geld maar dan heb je je data weer!

Bijdrager
    Jan van der Meulen

heb ik idd aan gedacht. Iemand ervaringen met dit soort bedrijven? Ik woon in de Randstad. Iemand een suggestie voor een goeie?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Jan

Ja, maar kennelijk doe ik iets mis, want na fsck_hfs …(volume name) zegt de terminal : command not found.

Je moet eerst achterhalen wat de device naam van je schijf is via:
    [code:1:169fdefdfa]df -hl[/code:1:169fdefdfa]
    Daarna kun je fsck_hfs gebruiken.
    [code:1:169fdefdfa]sudo /sbin/fsck_hfs /dev/diskXxx[/code:1:169fdefdfa]
    Zie ook Resolve startup issues and perform disk maintenance with Disk Utility and fsck

Bijdrager
    Jan van der Meulen

Kheb zojuist het volgende commando uitgevoerd:

sudo fsck_hfs -r /dev/disk4s1

(waarbij dank voor de disknaam zoekfunctie, de boosdoener heet kennelijk disk4s1)

Alles werd gecheckt:

** /dev/rdisk4s1
    ** Verifying volume when it is mounted with write access.
    ** Checking Journaled HFS Plus volume.
    ** Detected a case-sensitive catalog.
    ** Checking Extents Overflow file.
    ** Checking Catalog file.
    ** Cannot repair volume when it is mounted with write access.
    ** The volume XXX could not be repaired.

Nou daar ben ik dan weer mooi klaar mee (maar toch wat geleerd…)
    Is er nog een optie mogelijk?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Jan

** Cannot repair volume when it is mounted with write access.

Het staat er gewoon::-) je moet de drive unmounten als je wilt repareren.

Bijdrager
    Jan van der Meulen

beste Pieterr,
    Hoe doe ik dat dan, ik heb gezocht, paar dingen geprobeerd, maar kennelijk had ik niet het juiste commando, ofwel:

Hoe (in Terminal) unmount ik mijn disk?

Bijdrager
    Pieterr

Het kan in terminal (uiteraard) maar je kunt ook gewoon rechts-klikken op het drive icoon op je desktop, en dan “Eject”.

[code:1:dc44698c8c]sudo umount -f /Volumes/ShareName[/code:1:dc44698c8c]

Bijdrager
    Jan van der Meulen

beste Pieterr,

PS
    Als ik gewoon in de Finder de disk weggooi in Prullebak krijg ik dus (al een hele week) de boodschap: disk in use, cannot unmount….

Bijdrager
    Pieterr

Probeer deze eens:
    [code:1:1b1aa35bbe]sudo umount -f /Volumes/ShareName[/code:1:1b1aa35bbe]
    Wel de goede naam opzoeken…

Bijdrager
    macpro

Chipmunk ( http://www.chipmunk.nl ) levert een data recovery service en ze zeggen dat het meestel zo’n 150 euro kost.
    Heb er geen ervaringen mee dus weet niet of het goed is of niet.

Bijdrager
    Jan van der Meulen

Pieterr en anderen,
    Kheb de u(n)mount aan de praat gekregen
    Daarna opnieuw de -r (=rebuild B-tree) gestart.
    Is al 2 uur bezig, tja 400Gig, wat wil je, dus we hopen op het beste

H A R T E L I J K dank voor alle hulp (mn van Pieterr en zijn url-verwijzingen)

en als het niet lukt is er altijd Harald van Chipmunk!

Dank allen

(als we OMT.nl toch niet hadden…..)

Bijdrager
    RobApple

Ik heb 3 reparatieprogramma’s voor harddisks. Zou het kunnen proberen indien nodig. Woon in Hilversum.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.