14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Jansen1994

Harde schijf MacBook Pro wordt niet meer gevonden

Sinds 2 dagen is mijn MacBook ermee opgehouden, hij stond in de standby modus en toen ik hem weer opendeed kon ik nog een paar dingen aanklikken, toen ik probeerde een bestand te openen liep hij helemaal vast en heb ik hem maar door de aan/uit knop ingedrukt te houden opnieuw opgestart. Toen hij weer opnieuw aanging kreeg ik niks anders dan het Apple logo met het laadtekentje eronder.
    Vervolgens heb ik hem opgestart met de installatie cd erin, hierbij gaf hij helemaal geen harde schijf meer aan.

Iemand die hier misschien ervaring mee heeft en kan vertellen wat er aan de hand is en of ik er iets aan kan doen?

Bijdrager
    Iphone5

Ik denk dat je hardeschijf kapot is. Maakt de hardeschijf tikkend geluid?

Bijdrager
    Jansen1994

Nee, ik hoor helemaal geen rare geluiden…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start eens op met de alt toets ingedrukt. Zie je dan je hd? Zo niet dan vrees ik het ergste.
    Ook kun je proberen om op te starten in target mode (t ingedrukt houden). De Mac gedraagt zich dan als een FW schijf (er staat dan een groot FW logo op je scherm). Als dat wel lukt kun je met een tweede Mac je data veilig stellen.

Bijdrager
    Jansen1994

Als ik hem opstart met de alt toets ingedrukt zie ik de HD wel, als ik hierop klik krijg ik wederom het Apple logo met het laadicoontje eronder…

Bijdrager
    Jansen1994

En hoe is het dan mogelijk om met een andere mac mijn data veilig te stellen? Krijg dit scherm er inderdaad wel voor als ik T ingedrukt hou tijdens het opstarten, als ik mijn data veilig gesteld heb ben ik in ieder geval al een stuk minder bezorgd:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een Mac die opgestart is in Target mode gedraagt zich zoals gezegd als een FW drive. Je sluit dan de Mac aan op een andere Mac via de gebruikelijke FireWire kabel en je Mac verschijnt als een drive icon op de desktop van die tweede Mac.
    Maar wat je eerst kunt doen is even opstarten in safe-mode en daarna start je normaal op. Het Apple logo plus het laad icon duidt op een corrupt systeem bestand en dat kan soms herstelt worden via een safe-boot.

Bijdrager
    Jansen1994

Oke, zou het bij het opstarten in safe-mode normaal lang duren voordat hij daadwerkelijk opstart, hij staat op het moment nog steeds vast op het scherm met het Apple logo en laadicoontje…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Opstarten in safe-mode duurt langer omdat o.a. de hd wordt gecontroleerd.
    Maar langer dan enkele minuten mag het niet duren, echter: bij een vriend duurde het wel eens 10 minuten voordat er iets gebeurde, dus gewoon even afwachten.

Bijdrager
    Jansen1994

Tijdje gewacht en nu schakelt hij vanzelf weer uit en start weer opnieuw op, lijkt me geen goed teken…?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee, dat is geen goed teken. Probeer die target mode zo snel mogelijk als je verder geen backup hebt zodat je via een tweede Mac je data veilig kan stellen. De rest is voor de technische dienst van de winkel waar je hem gekocht hebt. Heb je nog garantie? (Laat je niet afschepen op dat punt je hebt minimaal 2 jaar en woon je in NL ook dan heb je na twee jaar nog bepaalde rechten)

Bijdrager
    Jansen1994

Nee backup heb ik niet, zal proberen zo snel mogelijk aan zo’n kabel te komen! Garantie is er al af, hij is 3,5 jaar oud en bij de winkel waar hij gekocht is hebben ze er helaas vrijwel niet veel verstand van dus wordt ik door gestuurd naar de technische dienst van Apple zelf, aangezien deze een eindje weg zit voor mij wou ik toch eerst zelf even proberen om eruit te komen… Bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    MacKeessie

Ziet het Schijfhulpprogramma hem wel?
    Welke OS heb je?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

bij de winkel waar hij gekocht is hebben ze er helaas vrijwel niet veel verstand van dus wordt ik door gestuurd naar de technische dienst van Apple zelf, aangezien deze een eindje weg zit

Dat maakt niets uit. Je hebt een koopovereenkomst met die winkel en niet met Apple. Ze mogen jou niet doorsturen want dan loop je het gevaar in een ‘tussen wal en schip’ situatie terecht te komen. Wat ze wel moeten doen (haast elke winkel doet dat) is jou Mac naar de technische dienst van Apple opsturen want zij blijven de eerste verantwoordelijke en niet Apple.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.