16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    xs2ddup

Harde schijf MacBook (Pro) vervangen?

Hallo medeforummers!

Al een tijdje ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn huidige laptop en nu heb ik een :apple: Macbook (Pro) in gedachten. Op forums kom ik vaak tegen dat men het geheugen zelf upgrade, waarschijnlijk omdat dat onwijs veel geld scheelt, maar ik kom niet veel tegen over het vervangen van de harde schijf. Loont het de moeite om dat ook zelf te vervangen i.p.v. dat je dat via :apple: upgrade en waarom zou ik dat niet doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!:)

Groeten van Wouter

Moderator
    unSOUND

De MacBook is in ieder geval een makkie, daar zit de schijf achter de accu, dus accu eruit en schijf eruit, klaar. Bij de Pro gaat het wat lastiger, daar moet de behuizing eraf, maar ook dat is op zich te doen.

Bijdrager
    xs2ddup

De MacBook is in ieder geval een makkie, daar zit de schijf achter de accu, dus accu eruit en schijf eruit, klaar. Bij de Pro gaat het wat lastiger, daar moet de behuizing eraf, maar ook dat is op zich te doen.

Ik had op de website van :apple: al gezien hoe het in zijn werk gaat, dat zag er allemaal vrij simpel uit:) maar is het qua financiën ook een stuk aantrekkelijker om hem zelf te vervangen? Geheugen vond ik namelijk heel erg veel uit maken…

Moderator
    unSOUND

Het valt erg mee qua prijsverschil. Ik heb het enkel zelf gedaan omdat de schijf die ik wou niet bij Apple verkrijgbaar was.

Bijdrager
    xs2ddup

Nogal een off-topic vraag, maar weet jij waar ik voor een leuke (lage :)) prijs geheugen en een harde schijf kan krijgen? …al moet ik hierbij wel bekennen dat ik daar nog niet echt onderzoek naar heb gedaan :innocent:

Moderator
    unSOUND

http://www.alternate.nl

Let er wel op dat je een 2,5 inch SATA schijf moet hebben die niet hoger mag zijn dan 9 / 9,5 millimeter. Er zijn ook modellen van 10 millimeter of hoger, maar die passen niet.

Bijdrager
    xs2ddup

Thanks!:D Nu kan ik eens flink gaan zitten denken en rekenen…:?

Bijdrager
    xs2ddup

Nog één laatste vraag voor unSOUND:
    Als ik beslis om de harde schijf te vervangen, is het dan mogelijk om MacOSX hierop te installeren d.m.v. de recovery CD die je van :apple: erbij krijgt?

Moderator
    unSOUND

Yep, geen enkel probleem.

Je kunt het beste dan de DVD erin doen voor je hem uit zet.
    Dan de MacBook uitschakelen, de HD plaatsen, en dan opstarten
    met de C toets ingedrukt, dan start je de installatie.

Bijdrager
    xs2ddup

Staan dan alle programma’s er weer op, die er ook op staan als ik hem koop?

Even een kleine PS: Ik vind het echt super dat je zo relaxed reageert unSOUND, dat is echt een compliment waard:D Op tweakers.net kreeg ik geen enkel normaal antwoord, omdat ik té weinig vooronderzoek zou hebben gedaan:(

Moderator
    unSOUND

Je kunt alles terug zetten inderdaad, maar je kunt ook ruimte besparen door bepaalde dingen weg te laten. Ik heb al eens een uitleg geschreven hiervoor, deze staat hier:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=79272

Over de P.S. : Geen probleem ! :wink:

Bijdrager
    xs2ddup

Nu ik je toch nogal off-topic aan het (onder)vragen ben, vraag ik je ook gelijk maar dit:
    Momenteel heb ik een Asus laptop met een 15.4 inch breedbeeldscherm. De resolutie van 1280×800 bevalt me goed, maar ik vraag me af of het 13.3 inch scherm van de MacBook zal voldoen…? Sowieso twijfel ik tussen de MacBook en de MacBook Pro, maar ik vraag me af of ik de Pro wel nodig zal hebben, omdat ik eigenlijk nooit spelletjes speel (die betere videokaart zal ik dan niet echt nodig hebben denk ik?), ik aan twee USB-aansluitingen genoeg heb en als ik in het donker wil computeren, zet ik gewoon het licht aan (dat verlichte keyboard is “overbodige” luxe voor mij). Ik vraag mij echter ook wel af wat ExpressCard/34 voor meerwaarde brengt…?

Moderator
    unSOUND

Je kunt op het scherm evenveel kwijt, alleen zijn de pixels kleiner. Dus als je ogen goed zijn vormt het geen enkel probleem. Ik ben ook van een 15 inch scherm naar deze 13,3 gegaan, en vind het beeld alleen maar mooier… door de kleinere pixels is het beeld ook veel scherper.

Ik denk niet dat een Pro aan jou besteed is… het enige wat inderdaad van waarde kan zijn is de FireWire 800 poort, en de PC-express card… maar zijn die 2 dingen 800 euro waard ? Ik gok van niet.

Bijdrager
    xs2ddup

Als ik zo vrij mag zijn om het te vragen: Wat is de configuratie van jouw MacBook? …en waar gebruik jij hem vooral voor? Volgens mij weet ik het na deze vraag wel zo’n beetje; het wordt een :apple: MacBook:)

Moderator
    unSOUND

Ik heb deze:

1.83 GHz
    2 GB Ram
    100 GB ( 7200 rpm )

Ik gebruik hem vooral om onderweg video en foto’s van mijn camera’s te halen, en eventueel gelijk te bewerken.

Bijdrager
    xs2ddup

Ziet er goed uit! 8) Ik wil voor 2.00 GHz, 2 GB Ram en 100 GB (ook 7200 rpm) gaan, dus je zal wel meer van me gaan horen tegen de tijd dat ik heb heb:wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.