10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Raridder

Harde schijf Mac Mini

Mijn schijf is overleden van mijn Macmini. Kan ik tijdelijk een externe harde schijf gebruiken om Mojave er op te zetten en daarna de Mac gebruiken?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Ja, dat kan.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Externe USB 3 schijven liepen bij APFS en Mojave nogal eens vast bij het opstarten, maar na de laatste supplemental update lijkt dit probleem toch van de baan. Ik hoop dat je een SSD gebruikt.

Het opstarten gaat wel nog steeds vlotter met HFS+ en High Sierra.

Bijdrager
    Raridder

Top, dank jullie wel!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zal maar gelijk even melding maken van een ernstig probleem wat ik ervaar.

Ik start momenteel op vanaf één van twee externe SSD’s met op de ene High Sierra en op de andere Mojave.

Bij High Siera is er geen probleem maar wel bij Mojave.

Het achtergrondproces “iconserviceAgent” slokt bij mij alle beschikbare RAM op zodat de Mac volledig vast loopt. De taak van dit proces is om custom icons van programma’s te doen verschijnen in een venster. Zodra ik dus de programma map opent zit ik binnen enkele seconden aan een geheugen druk van meer dan 90%. Dit gebeurd ook als je b.v. in systeemvoorkeuren het venster opent waarmee je programma’s wilt toevoegen die automatisch openen bij een herstart.

Het vreemde is echter dat dit bij mij alleen gebeurt als de programma’s op een externe drive staan (in mijn geval dus een SSD), het gebeurt dus niet bij de interne HDD. Hier en hier een discussie erover. Het probleem was ook gedurende een bepaalde versie aanwezig bij High Sierra maar daar is het duidelijk dus opgelost om vervolgens weer in Mojave (ik heb de laatste versie) terug te keren. De drive met Mojave werkt via de TB3 aansluiting.

Moderator
    Night

Hendrik, heb je de allerlaatste 10.14.6 combo-updater al geïnstalleerd?

@TS: Nog meer even bij High SIerra blijven, dus 😉

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zat eerst op 10.14.5 met dit probleem. Na de update (niet die latere combo dus) ging het nog steeds fout. Ik acht de kans klein dat die combo helpt omdat deze combo niet dit zeer vervelende issue aanspreekt. Het lijkt mij dat een dergelijk ernstige bug wel genoemd zou worden door Apple in de version history. Het lijkt dus ook alleen op te treden bij een externe opstart drive. Dat zal voor de meeste gebruikers juist niet de normale werksituatie zijn dacht ik.

Bijdrager
    Raridder

Dank voor alle info. Mischien toch beter even wachten tot ik er een nieuwe ssd in kan doen. Iemand nog tips qua merk en model? Ik zat te denken aan een Crucial MX 500 250 GB. Andere ideën zijn van harte welkom.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mijn vriend Mister George heeft een Crucial SSD in een USB3 behuizing en sedert 10.14.6 laatste update geen problemen meer. Hij werkt met een iMac 2015. Voordien moest hij hem in sluimerstand zetten in plaats van uit te doen. Nu kan hij zijn iMac gewoon uitzetten.

iMac 2015 met externe SSD blijft hangen bij het opstarten.

Moderator
    Night

Leuk om te lezen dat de update nog andere positieve gevolgen heeft dan enkel de bugfixes die Apple publiceert.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.