7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Brainiac

Harde schijf loopt vol na crash

Hallo

Daarnet zette ik mijn Mac in sluimerstand en ging weg. Maar toen ik terugkwam stond ‘ie raar genoeg uit. Na een betrekkelijk lange opstart kwam dit erop:

Wat merk ik nu, m’n harde schijf loopt traag maar zeker vol; vrij willekeurig (zo lijkt het toch) een paar MB tegelijk (ik heb nu nog 883MB van de 100GB over, dus weldra zal ik een paar apps moeten gaan verwijderen…). Ik vermoed dat de oorzaak het wegschrijven van foutcodes is in een logboek, maar ik vraag me af hoe ik dit kan stoppen?

Ik heb Onyx al eens al z’n werk laten doen (bevoegdheden, logboeken legen, ..) en ‘k heb ook al de schijf proberen herstellen via de opstart-schijf. Maar daar gaf ‘ie aan dat de schijf in orde was.

Misschien handig om weten: een paar dagen terug maakte harde schijf om de 2-3 seconden een tik-geluid. Een simpele reboot verhielp dit. Erg verontrustend allemaal dus ik ben uiteraard al beginnen back-uppen.

Maar misschien weet er iemand een oplossing voor het huidige probleem?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    sypie

In plaats van Onyx zou je beter de conole kunnen openen. Deze kun je vinden onder de hulpprogramma’s in je programmamap.

Inactief
    Anoniem

Precies. Ik heb alleen maar problemen door Onyx gekregen, waardoor ik mijn hele systeem heb moeten herinstalleren.

Bijdrager
    MacX

Als ik dit verhaal lees dan denk ik dat de problemen eenvoudig zijn op te lossen door eens grondig op te ruimen. Problemen zoals je beschrijft wijzen op een overvolle schijf waar het systeem niet meer op kan functioneren. Vaak wordt bij traag werken van een Mac gezocht naar fouten en permissie, terwijl er maar weinig rekening gehouden wordt met het feit dat Mac OS X swapruimte nodig heeft om goed te functioneren.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om niet meer dan twee-derde van de schijfruimte vol te zetten, maar bij grote schijven kan dat ook wel wat meer zijn. Wat betreft het gebruik van Onyx, dat heb ik in het verleden altijd probleemloos gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik MainMenu, dat heeft een wat overzichtelijker interface en is beter te configureren.

Opruimen is echter het toverwoord, des te leger je schijf, des te sneller wordt je systeem. Ook alle plugins,en hulpprogramma’s die automatisch opstarten zullen de werking van je Mac vertragen en kunnen ook conflicten veroorzaken. Meestal niet direct met het OS maar soms wel indirect door de wisselwerking met andere programma’s die je installeert.

Bijdrager
    iJoost

Ik vermoed dat de oorzaak het wegschrijven van foutcodes is in een logboek, maar ik vraag me af hoe ik dit kan stoppen?

KIjk gewoon (voor de grap) eens even in die logs om te zien welke er precies volloopt en belangrijker met welke meldingen ie volloopt. Meeste kans kun je daar wel uit afleiden welk apparaat of programma het probleem veroorzaakt. Zodat je het probleem kunt verhelpen. Dat lijkt me zinvoller dan symptoombestrijding.

Bijdrager
    essiw

ik merk persoonlijk op mijn computer (ik download nogal veel films (legale btw) dus neemt veel in van men hardeschijf) dat bij mijn hardeschijf van 80gig hij bij boven de 10gig perfect presteerd, tussen de 1 en 10gig hij slomer word en onder de 1gig het niet te doen is (eerder vastlopen van programma’s enz.) dus ik raad aan om iig meer dan 10gig vrij te hebben

Bijdrager
    iJoost

je kan het best op jen harde schijf ihmg zoon tien percent vrei houden

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.