9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Stinino

Harde schijf loopt langzaam vol

Ik geloof dat ik hier laatst ergens een topic over hetzelfde probleem heb gelezen, maar dat heb ik niet terug kunnen vinden.

Vanmorgen heb ik met iBackup vanaf de interne HD van mijn iBook G4 een backup gemaakt naar een externe HD. Nadat iBackup daarmee was begonnen ben ik even de stad in gegaan, maar toen ik terugkwam was m’n interne schijf ineens helemaal vol en kreeg ik de boodschap dat ik ruimte vrij moest maken op m’n opstartschijf. Volgens mij heeft iBackup de backup naar de externe schijf niet helemaal afgemaakt, want niet alles dat hij over moest zetten staat op de externe HD.
    Terwijl ik weg was hebben alleen iBackup, Safari, Photomatix, NewsLife en Adobe Reader aangestaan.

Nu heb ik nog maar 267MB vrij. Een paar minuten geleden was dat nog 0KB, en iets daarna opeens 370MB. Toen begon die 370MB langzaam in stapjes af te nemen naar 267MB, en dat blijft nu wel staan. Hoe kan het dat ik ineens al die schijfruimte kwijt ben?
    Ik zal zo eens kijken of ik met WhatSize kan zien waar het allemaal voor gebruikt wordt. Ik heb gelukkig een backup, maar raar vind ik het wel.

Bijdrager
    danielpunt

Reboot eens, dan zul je zien dat je ook meer ruimte heb.:)
    Dat is de virtuele geheugen geloof ik.

Bijdrager
    iDecide

Zelf heb ik ooit wel een virus gehad, die automatisch je vrije data op je hardeschijf aan vulde. Erg frustrerend is dat. Heb het destijds wel kunnen oplossen, maar data verwijderen was omdat moment niet de oplossing want deze vrij gekomen schijfruimte werd per direct weer opgevuld.

Het ging uiteindelijk om een aantal aparte bestanden die steeds in groote toenamen tot dat de hardeschijf vol zat.

Bijdrager
    acb

Misschien dat iemand anders het weet maar ik kom er niet meer op! Er is een onwijs handig tooltje waarmee je in 1 oogopslag kan zien waar je grote bestanden zitten en wat het zijn, het word weer gegeven in blokjes en elk bestands type heeft zijn eigen kleur. Je kan ook bijv. die bokjes trashen om ruimte te besparen….

Moderator
    unSOUND
    Moderator
    Night
    ”iDecide”

Zelf heb ik ooit wel een virus gehad, die automatisch je vrije data op je hardeschijf aan vulde. Erg frustrerend is dat. Heb het destijds wel kunnen oplossen, maar data verwijderen was omdat moment niet de oplossing want deze vrij gekomen schijfruimte werd per direct weer opgevuld.

Het ging uiteindelijk om een aantal aparte bestanden die steeds in groote toenamen tot dat de hardeschijf vol zat.

En virus ???????????????????????
    toen zat je zeker nog met een Wndows machine te werken?

Bijdrager
    Stinino

Bedankt voor de tips iedereen.
    Ik heb WhatSize even gedraaid, en die komt met het volgende:

Onderaan staat dat er 73.2 GB gebruikt is, maar als ik alles uit de lijst daarboven optel kom ik maar op 59 GB. In dat geval staan er dus geen extra bestanden om m’n HD, maar denkt m’n iBook van wel.
    Hoe nu verder?

Bijdrager
    iDecide
    ”Night”
    ”iDecide”

En virus ???????????????????????
    toen zat je zeker nog met een Wndows machine te werken?

Ja dat was op een Windows systeem, ik werk al een behoorlijke tijd met MacOSx maar heb her en der ook nog Windows systemen staan en draaien.

Had even niet opgelet en gezien dat je het over een Mac OS X systeem had.

Bijdrager
    acb

hier een screendump van het appje wat ik bedoelde, erg overzichtelijk en handig in gebruik. Als iemand mij nog even aan een naam kan helpen van de app….:o

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.