12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    martijnhuiskamp

harde schijf kopiëren van huidige macbookpro en overzetten op nieuwe macbook

Beste mensen. Ik Maak muziek op mijn Macbook pro ik gebruik logic pro 9 en ik heb wel 100 extra plugins en virtuele instrumenten. Nu wil ik weten of ik een kopie kan maken van mijn harde schijf zodat ik als ik een nieuwe macbook koop of een 2e wil gebruiken ik alle gegevens kan overzetten naar de nieuwe macbook pro. Ik wil een kopie van mijn macbook op een externe harde schijf zetten en deze dan overzetten op een andere/nieuwe macbook pro. Kan dit? werkt logic dan gewoon? geeft het geen problemen kwa registratie codes serial nummers enz enz. en werken al mijn plugins dan ook gewoon zoals nu op mijn huidige laptop? Zullen alle logic pro projecten en samples gewoon werken? Heeft er iemand verstand van? Dit is echt belangrijk voor me dat ik een goede back-up heb en dat alles blijft werken zoals voorheen. Ik heb er zoveel professionele studio programma’s en plugins op staan dat de waarde van mijn laptop nu over de tientallen duizenden euros is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    TheBigZ

Als er een nieuwere OS X versie op je nieuwe Mac staat, is het niet vanzelfsprekend dat je een oudere OS X versie van een vorige Mac daarop kunt installeren en gebruiken. Als beide OS X versies hetzelfde zijn zit je beter en zou je een kloon over kunnen zetten.

Tips: http://www.logicprohelp.com/forum/viewtopic.php?t=63004

Nog een tip: zorg in ieder geval voor een (extra) goede backup van je huidige schijf. Die kun je maken met SuperDuper.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het om een nieuwe Mac gaat, gebruik dan gewoon de migratie-assistent die op zal starten wanneer je de nieuwe Mac voor het eerst aanzet.

Bijdrager
    MrBelloNLD

je kunt ook je oude macbookpro in target mode zetten (t indrukken bij opstarten) en dan met firewire / thunderbolt als externe hd aan je nwe mbp gebruiken om op je nwe mbp vervolgens met mirgratie assitent alles (of deels) over te halen.

of je logic dan helemaal lekker draait zie je vanzelf…

Bijdrager
    Joffry

Kijk goed naar de tips van TheBigZ en gebruik vooral niet de migratie-assistent, deze is zeker niet altijd zonder problemen.

Bijdrager
    computer space

De optie die iedereen altijd weer vergeet te melden: 100% overzetten doe je gewoon met schijfhulpprogramma met de functie “terugzetten”. Vierde tabje op de schijf die je wilt vullen met de inhoud van je huidige mac.
    Als je alle OSX updates hebt gedraaid (incl upgrade naar Mavericks) zal ie gewoon op de nieuwe mac werken.

Dus:
    Oude mac aansluiten via LAN, TB of Firewirekabel.
    Nieuwe mac booten vanaf recoverypartitie en schijfhulpprogramma starten
    Terugzetten kiezen, als bron je oude mac kiezen, als doel de schijf van de nieuwe en gaan met de banaan. Half uurtje werk.

Bijdrager
    Joffry

@computer space: Inderdaad, maar die optie wordt wel erg weinig toegepast. Eigenlijk zie je deze praktisch nooit.

Opmerkelijk is natuurlijk ook, dat er door niemand gesproken wordt over TimeMachine als eerste optie.

Vele Mac gebruikers hebben toch TimeMachine als eerste optie en hebben dan ook nog als reserve SuperDuper! of Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Joffry op 31 mei 2014

Opmerkelijk is natuurlijk ook, dat er door niemand gesproken wordt over TimeMachine als eerste optie.

Dat valt onder de migratie-assistent die ik al genoemd heb:) Wanneer je een nieuwe Mac voor het eerst aanzet zal die bijna gelijk vragen of je gegevens over wilt zetten, en zo ja, waarvan: een andere computer, een Time Machine-back-up, of nog één of twee keuzes die ik me zo snel niet kan herinneren.

Bijdrager
    Joffry

Nee Jakko, Time Machine heeft niets te maken met met migratie-assistent.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nou, Joffry, als ik jou was zou ik het artikel waarnaar ik hierboven gelinkt heb, eens goed doorlezen. Let dan vooral op de volgende passage:

Een verbindingsmethode kiezen
    Met Migratie-assistent kunt u op verschillende manieren informatie overzetten van een computer naar een andere. Selecteer een methode om te weten hoe u gegevens overzet:

Migreren via een draadloos netwerk (Wi-Fi) of Ethernet-netwerk
    Migreren via FireWire of ThunderBolt
    Migreren via Time Machine of een andere schijf

Bijdrager
    Joffry

Ja Jakko, ik neem het nu eenmaal precies. Ik heb aangenomen, dat je het “hulpprogramma Migratie-assistent”/Applications/Utilities/Migration Assistant.app bedoelde. Het zijn natuurlijk allemaal migratie-assistenten, maar onderling zeer verschillend. Voel je hierbij maar niet aangevallen hoor. Alles met de beste bedoelingen. Alleen we horen niets meer van “martijnhuiskamp”.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik voel me niet aangevallen,¹ maar volgens mij leg jij op teveel slakken zout … Omdat er meerdere gebruikers op deze computer ingelogd zijn kan ik de Migratie-assistent in Hulpprogramma’s niet proberen (want die wil dat de rest iedereen eerst uitlogt voordat hij ook echt iets gaat doen), maar ik ben er altijd vanuitgegaan dat die hetzelfde is als de assistent die start als je een nieuwe Mac voor het eerst aanzet. En aangezien we pietluttig aan het doen zijn en er káns is dat het inderdaad verschillende programma’s zijn: die laatste heb ik specifiek genoemd in m’n eerste antwoord, en daarvan weet ik uit eigen ervaring dat hij vanaf een Time Machine-back-up terug kan zetten. Conclusie: Time Machine heeft wel degelijk „[…]iets te maken met met migratie-assistent.”

¹ Wel aangesproken, vanwege de manier waarop je je berichten begint. Dat parodiëren had blijkbaar weinig zin:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.