17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    rApple

Wat doen als harde schijf van iMac kapot gaat?

Hoi,
    mijn harde schijf van mijn iMac (mid 2007) is nog steeds niet kapot. Wel wil ik hier graag voorbereid, heb dit namelijk jaren geleden met mijn Windows PC gehad waarna ik alles kwijt was.

Op dit moment gebruik ik Time Machine met een externe harde schijf, ik heb dus een back-up van al mijn bestanden en foto’s. (Zijn mijn iPhoto foto’s veilig?)

Stel dat mijn harde schijf kapot gaat, wat dan? Ik koop een nieuwe schijf, plaats hem in de iMac, installeer Macintosh opnieuw, start Time Machine op, en alles is weer de oude? Of is dit niet zo simpel?

Bijdrager
    rApple

*Wel wil ik hier graag op voorbereid zijn.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, dat is zo simpel. Je hoeft het Mac OS niet eens te installeren. Mac OS DVD erin, taal kiezen, en via het menu ‘Hulpprogramma’s’ naar ‘Time Machine’ gaan. Dan kies je je backup, de doelschijf en na een paar uur ben je klaar.

Bijdrager
    rApple

En welke harde schijf past in mijn iMac? Welke is het stilst en verbruikt niet veel energie? Ik heb minimaal 100gb nodig. Meer dan 150gb is absoluut niet nodig, kan wel.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou dan een Western Digital Caviar Blue of Caviar Green aanraden. De schijf moet SATA zijn, en 3,5″.

Moderator
    unSOUND

Elke 3,5 inch SATA schijf past er in principe in. De WD Caviar Green van 500 GB is zo’n beetje de stilste op de markt.

Bijdrager
    johnkeates

De schijf moet inderdaad een 3,5″ zijn met een SATA aansluiting. De schijf mag GEEN protection rommel hebben. FreeFall modellen, en 3DProtect en PasswordLock, AES/Encryption en dergelijke werken niet of garanderen problemen.

De voorgestelde WD Caviar Green van 500GB is een hele stille en hele goedkope schijf.
    Je kan ook een WD Caviar Black van 500 of 1000GB nemen, die is sneller en ook nog steeds erg stil.

De Samsung Spinpoint schijven zijn ook erg stil en snel.

Apple gebruikt zelf vaak Seagate of Western Digital, dus als je je daar toe wil beperken kan dat ook.

Stel dat je echt weinig stroom wil gebruiken, en hem compleet stil wil hebben, dan kan je er ook een SSD in stoppen.

Moderator
    unSOUND
    johnkeates op 31 januari 2011

Je kan ook een WD Caviar Black van 500 of 1000GB nemen, die is sneller en ook nog steeds erg stil.

De Blacks zijn verre van stil hoor, die dingen hoor je in een iMac door het scherm heen draaien. Heb hem zelf een paar dagen in de iMac van mijn vriendin gehad, heb hem daarna vervangen voor een Green die je dus echt niet hoort.

Bijdrager
    johnkeates

Dat hangt van je idle instellingen af. Ik heb d’r zelf 2 in mn G5 hangen en 6 in mn time machine server.
    Natuurlijk zijn de Greens wel op een lager toerental ingesteld, en dat helpt wel met de geluidsproductie tijdens gebruik.

Moderator
    unSOUND
    johnkeates op 31 januari 2011

Dat hangt van je idle instellingen af.

Ik heb het dan ook over het geluid van de leeskoppen als ze bezig zijn, en dat kun je niet sturen. In een kast zoals jij en ik hebben wordt het geluid nog tegen gehouden door de kast, ( ik heb er zelf 4 in mijn Mac Pro zitten die op mijn bureau staat ), maar in een iMac zit hij direct achter het scherm, daar wordt dus veel minder geluid tegen gehouden, en dan is de Black echt luid en duidelijk aanwezig.

Bijdrager
    Oppie

rApple: ga je nu niet te ver met je ‘angst?!
    Je bent een verstandig computergebruiker, want je maakt een goede backup.
    Daarmee ben je wel klaar.

Goede kans dat de HD je iMac overleeft. Mijn iMac G3 uit 1999 10 GB HD ratelt er nog lustig op los, als ik het ding weer eens aanzet.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Eerlijk gezegd wacht ik op iep’s verhaal :sarcastic:.
    @Oppie, hier ook, een iMac G3 uit 1999 draait nog prima op de originele 7GB HD. Weliswaar met veel geratel en gezoem, maar hij werkt. Ik heb eerder last van raster shifts en andere beeld problemen. Soms vraag je jezelf wel eens af: “hoe werkte ik toen ooit met 7GB?”.:lol:
    @TS, een Caviar Black met een paar goede rubberen pakkingen zal wel niet zo stil zijn als een Green of Blue, maar wel een tikje sneller.

Moderator
    unSOUND

Die pakkingen maken weinig verschil. Het is namelijk niet de eventuele trilling die je hoort, je hoort gewoon het binnenwerk veel duidelijker. Een Blue zit bijna in dezelfde regio. De Green is een heel stuk stiller en de snelheid ervan is prima.

Bijdrager
    Bianco

Heb hier in m’n iMac uit 2007 zelf een andere HD gezet, een Hitachi van 1TB. Werkt prima, en is eigenlijk maar een half uurtje werk. (Het uit en inbouwen dan) Als je de oude HD dan in een Dockingstation stopt, kun je je gegevens er ook nog gewoon afhalen, zelfs ervan opstarten gaat gewoon goed, al duurt dat dan wat langer.(als je ‘m v ervangt voordat ie echt stuk is). En het geluid valt best mee.

Ik zou er alleen wel voor kiezen om een 7200 toeren te kopen ipv een 5400 toeren HD. Het verschil merk je echt wel.

Bijdrager
    rApple

@Oppie

rApple: ga je nu niet te ver met je ‘angst?!
    Je bent een verstandig computergebruiker, want je maakt een goede backup.
    Daarmee ben je wel klaar.

Nou, het is niet angst, het is dat ik wil weten wat er dan moet gebeuren, er is nl. altijd een kans dat de harde schijf kapot gaat. Ik heb hier (nog) geen 2e computer, wij hebben maar 1 iMac in ons huishouden, dus om het dan te vragen op het internet is lastig.

Bijdrager
    rApple

En welke SSD’s passen in de iMac (mid 2007)?

Moderator
    unSOUND

Zolang het 3,5 inch SATA schijven zijn passen ze.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.