13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

Harde schijf kapot, wat doe ik voordat ik 'm weggooi?!

Hallo allemaal!

We kwamen terug van vakantie en toen ik alles weer aanzette in huis (gas, netwerk, koelkast weer harder, harde schijven, etc) kwam een van de back-up schijven niet meer beschikbaar. Dit is de schijf waar ik de MBP en de MB op back-up met TimeMachine. Hij zit via USB vast aan de TimeCapsule.

Normaal gesproken hoorde je keurig de spin-up als ie aan werd gezet of werd aangesproken. Nu hoor ik ‘m draaien en zachtjes steeds dezelfde tik maken. Die lijkt mij lekker kaduk. Kan gebeuren natuurlijk, het is al best een oude schijf (Toshiba 500GB trouwens). Best gek eigenlijk dat ie stuk ging nadat ie twee en een halve week stil (uit) had gestaan. Wellicht had ik ‘m beter aan kunnen laten staan.

Anyway, de kabels bewaar ik en de schijf kan weg. Ik denk niet dat ik er nog iets mee kan. Ik zie niet eens of ik wel de behuizing kan openmaken. Maar goed, daar staan twee volledige back-ups op van TimeMachine van de MBP en de MB. Het lijkt me dat ik ervoor moet zorgen dat de data echt weg is om ervoor te zorgen dat niemand anders ermee aan de haal kan. Niet dat er nou zoveel gevoeligs op staat ofzo, maar toch voor ’t gevoel.

Is er nog er nog een andere manier dan openmaken en kapot rammen?;-) Thanks.

Bijdrager
    stavos

Boormachine erdoor halen..:wink:
    Fysieke schade is de enige echte oplossing in dit geval met garantie dat de schijf niet meer te gebruiken is.

Wat je nog kan proberen “voor de hobby” is de behuizing toch open te maken. Isoleer de schijf en sluit deze eens op een andere manier aan. Is de schijf echt kapot, of is het wellicht de verbinding van de behuizing? Of is de schijf kapot en kun je behuizing en aansluiting misschien hergebruiken?

Bijdrager
    bartb112

Wat voor schrijf hangt in die externe dan ?
    Meestal is alleen de behuizing electro kapot, en dan kan je de schrijf in een of andere computer hangen, en deze backuppen naar een andere externe.

Bijdrager
    Artell

ik boor er altijd twee gaten in en trek de controller er af.. maar een paar klappen met een voorhamer werkt ook:wink:

Bijdrager
    Blurk

Ik had precies hetzelfde met een WD 500GB (36 mnd garantie, 36 mnd + 3 weken oud :slant: )
    Dit was een schijf waar ik vlak voor de vakantie al mijn foto’s op verzameld had. Losse bestanden die her en der op mijn oude pc :ftim: stonden, en (nog) niet in iPhoto. Na de vakantie was de schijf niet meer te benaderen en ik was er nou niet bepaald gerust op dat ik een complete backup had :sick:

Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en in zo’n ding geprikt. Het geheel aan de pc :ftim: gehangen en met Roadkil’s Unstoppable Copier alles, op één bestand na, kunnen redden. Super tooltje! Heb iets dergelijks nog niet gevonden voor de Mac.

Het duurde overigens wel meer dan twee dagen voor het programma klaar was. Voor de zekerheid heb ik ook een ventilatortje op de schijf geplakt om hem koel te houden.

Als er nog iets belangrijks in je TimeMachine backups zit zou ik nog een reddingspoging wagen voor je naar de boormachine of de slijptol grijpt:lol:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als alleen de TM backup er op staat maak je daar gewoon een nieuwe van op een andere schijf natuurlijk.
    Maar staat er nog meer belangrijks op, dan kun je proberen om hem 30 a 45 min. in de diepvriezer te zetten. Soms werkt hij dan weer even en kun je snel de bestanden er af halen.

Moderator
    Strifer

Ik heb overigens geen problemen met mijn bestanden. Zowel de MBP als de MB draait gewoon en ik heb natuurlijk mijn TimeCapsule waar ik op back-uppen indien nodig. Dit was een tweede back-up schijf die ineens naar z’n grootje was nadat ie uit had gestaan.

@Bart
    Geen idee wat erin zit. Ik heb het boekje niet meer. Het is er eentje van Toshiba en 500GB groot. Ik kan niet echt makkelijk in die behuizing. Er zitten alleen schroeven in om de standaard los te halen. Verder zal ik moeten hefbomen om een kapje eraf te krijgen om verder te komen. Wellicht dat ik ’s waag, toch leuk.

@Blurk
    Zo heb ik ooit met DiskWarrior een gecrashte harde schijf van mijn oude MBP gered. Het geheel spiegelen (softwarematig een boom van je bestanden even simpel gezegd) en naar een externe harde schijf kopiëren duurde iets van 36 uur. Daar heb ik ook maar een ventilator opgezet. Dat ding bleef de hele nacht keihard doordraaien en up en downspinnen. Extreem heet. Maar het is me op een paar bestanden toen wel gelukt. Dit hier is gewoon een back-up, dus die kan ik missen en hoef ik geen toeren van 36 uur uit te halen.

@Stavos
    Hoe kan ik controleren wat er stuk is? De schijf of de behuizing? Of heb ik daar zo’n Drive Bay voor nodig waarmee je van elke interne HD een externe HD kan maken!?

Ik moest maar ’s een nieuwe schijf kopen die ik aan mijn TC kan hangen. Nog tips? Dat ding wordt elk uur aangesproken voor een TimeMachine back-up van zowel de MBP als de MB. Ik zag voor 40 euro ofzo een 500GB ding staan in ’t krantje van de MM. Ook zag ik ergens (weet niet meer waar nu, ik heb even snel gekeken) een schijf voorbij komen van 1TB voor 44 euro ofzo. Kwaliteit ervan zal niet super zijn. Aan de andere kant kan een hd, hoe goed deze ook is, vrijwel willekeurig crashen als je pech hebt.

Bijdrager
    stavos

Jep. Als je de schijf in een andere behuizing aansluit op je Mac en het werkt, dan is de originele behuizing kapot. Werkt het niet, dan is de schijf defect.

Moderator
    Strifer

Beetje jammer dat ik zo’n behuizing niet heb..;-)

Bijdrager
    stavos

Voor 2 tientjes te koop bij bijv. een Mediamarkt.
    Of anders de schijf als 2e disk in een computer hangen..

Heb je wel een extra harde schijf vrij? Dan kan je het ook omdraaien natuurlijk. Dus niet de harde schijf testen, maar de aansluiting.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als hij echt kapot is en je gebrek hebt aan een rond spiegeltje, zou ik hem gewoon openschroeven en de schijf eruit halen. Op zonnige dagen kun je daar heel goed mensen mee pesten …;)

Bijdrager
    Obi

Meeste harde schijven hebben een fabrieksgarantie van 3 jaar, controleer even of de garantie
    nog niet verlopen is.
    Veel HD fabrikanten hebben een zgn RMA procedure, dmv die procedure kun je een defecte HD (die binnen de garantie termijn is gefaald) omruilen voor een nieuwe HD. Voorwaarden en procedure verschilt per fabrikant.

Persoonlijk heb ik ervaring met WD: na aanmelden van de defecte HD, stuurt WD een nieuwe HD op in een speciale herbruikbare verpakking, de defecte HD -moet binnen 2 weken- in die verpakking worden teruggestuurd, vervolgens beoordeeld WD of terecht een RMA is verleend, als het goed is hoor je daar niks meer over.

2cts

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Jakko op 31 augustus 2011

Als hij echt kapot is en je gebrek hebt aan een rond spiegeltje, zou ik hem gewoon openschroeven en de schijf eruit halen. Op zonnige dagen kun je daar heel goed mensen mee pesten …;)

Ja daar zeg je zowat… “zonnige dagen”. Wanneer heb ik die hier ook al weer voor het laatst gezien…:sad:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.