13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnvandewouw

Harde schijf kapot? (MacBook Pro early 2011)

Hallo,

Sinds enige tijd is mijn MacBook Pro super traag. Van Finder vensters tot het controlleren van mail. Over het editten in FCP nog maar te zwijgen.
    Ik heb van alles geprobeerd en mijn laatste poging was een SMART test. In schijfhulpbeheer is de status gecontrolleerd maar met SMART Utility krijg ik de volgende uitslag:

/uploads/community/9c9a6b7f17069bcded4d44b145e0284347092d4b_0.png

Moet ik me zorgen gaan maken en een andere schijf gaan aanschaffen?
    Hieronder verdere gegevens van mijn MacBook Pro:

Modelnaam: MacBook Pro
    Modelaanduiding: MacBookPro8,2
    Processornaam: Intel Core i7
    Processorsnelheid: 2,2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 4
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache: 6 MB
    Geheugen: 8 GB
    Opstart-ROM-versie: MBP81.0047.B27
    SMC-versie (systeem): 1.69f3
    Hardware-UUID: B69728B4-6400-56BD-8E21-D4019A41029A
    Sudden Motion Sensor:
    Status: Ingeschakeld

Bedankt alvast voor de reacties!

Bijdrager
    martijnvandewouw

Hmm die link klopte niet helemaal.. Hier nogmaals de link naar het SMART screenshot..

Bijdrager
    martijnvandewouw

Bijdrager
    Michel2010

Zodra de S.M.A.R.T. status niet meer oké is, kun je beter je harddisk zo snel mogelijk vervangen. Deze geeft de betrouwbaarheid van je harddisk goed aan.

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Hey, ik heb zelf ook een MBP early 2011. Harde schijf is al 1x (onder garantie) vervangen aangezien deze niet meer werkte. Maar ik weet niet of de problemen die je noemt: Mail, finder, FCP te maken hebben met harde schijf. Dit kan net zo goed ergens anders aan liggen.
    De errors zijn inderdaad niet zo’n goed teken. Ik weet niet of je nog garantie hebt anders langs een apple reseller gaan of de apple store.

Bijdrager
    gsmaster

Early 2011, moet nog onder garantie te herstellen zijn… Gewoon mee terug gaan!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

SMART utilty geeft soms ten onrechte ‘failing’ aan. Kijk ook even wat schijfhulpprogramma en SMARTReporter zeggen.

Onderstaand SMART venster laat bij mij dit zien:

En dat zag ik een jaar of anderhalf geleden ook terwijl alles hier snel gaat.
    Als nu ook SMARTReporter een foutmelding geeft is het vrij zeker dat je hd het gaat begeven.

Maak een tijdelijk test account aan en ga daar in werken. Gaat dat goed dan is je hd waarschijnlijk goed.

Bijdrager
    martijnvandewouw

Dank voor alle reacties! SMARTReporter gaf de volgende resultaten:

Lijkt dus geen probleem met de HDD te zijn..
    Is er een mogelijkheid andere hardware componenten te testen?

Ik zit er nu aan te denken Mountain Lion clean te installeren en dan m’n backup’s los terug te zetten (Dus niet via Time Machine aangezien die de fouten wss ook mee terug zal zetten).

Als iemand nog andere tips heeft hoor ik die graag!

Bijdrager
    sven551

er was een mogelijkheid maar volgens mij was het in lion al niet meer dus waarschijnlijk ook niet in ML, echter zou je wel een safe boot kunnen doen of even de schijfbevoegdheden controleren/herstellen.

Bijdrager
    Yellowcab

Ik zou hier graag op in willen haken. Ik heb een soortgelijk probleem. Veel dingen duren erg lang, veel strandballen bij simpele dingen zoals email, safari en eigenlijk het opstarten van alle programma’s. Nu ook een SMART test gedaan en wat mij opviel dat in bovenstaande plaatjes het aantal error telkens 0 is terwijl dit bij mij op 1127 staat. Heb ter controle SMARTReporter ook laten draaien en die geeft geen problemen aan. Nu is mijn vraag of het aantal errors meer zegt over het wel of niet kapot zijn van de harde schijf en, mocht de schijf kapot zijn, is het dan verstandig om deze naar een APR of Apple Store te brengen of is dit vrij eenvoudig zelf uit te voeren?

Groeten,

Bob Hersbach

/uploads/community/5cdbdc1a8c7e2fc610cd28f5bd0c8677b6632629_0.png

Bijdrager
    jobz

@Yellowcab, wat voor Mac heb je?

Bijdrager
    Yellowcab

Sorry dat ben ik vergeten erbij te zetten, het gaat om een Macbook Pro mid 2009 model.

Bijdrager
    jobz

13 inch I presume? Hier de instructie van Apple. Mijn ervaring: eenvoudig genoeg om zelf te doen. Wel rustig aan en zorgen dat je de goede schroevendraaiers hebt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.